Nagy füsttel szabadult el a Hódmezőrület

Réges-régi traktorok, egy igazi gőzgép és autós drift is színesítette a Hődmezőrület a Hód-Mezőgazda kiállítási területén rendezett programsorozatát.
A mezőgazdasági gépészet iránt érdeklődő fiataloknak rendezték, de bőven voltak idősebbek, nők és gyerekek a Hódmezőrület mai délelőttjén. A rendezvényt Juhász Anikó agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár, Umenhoffer Péter, az Axial marketingvezetője, az esemény ötletgazdája és főszervezője, valamint Hentz Károly, a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeum igazgatója nyitották meg, hangsúlyozva, hogy a mezőgazdasági gépészet mára eljutott addig, hogy ugyanúgy gombokat kell nyomniuk az erőgépek vezetőinek, mintha számítógép előtt ülnének. És a mezőgazdasági gépészek hiányát szeretnék mérsékelni, megszüntetni.
A harmadik Hódmezőrületen a múlt, a jelen és a jövő gépeit lehetett megcsodálni. Ehhez az alaphangot a kiállított repülőgépmotor beüzemelése adta meg. A fülsüketítően járó szovjet motor nem csak a hallószerveket vette igénybe, de levegőt is alig lehetett venni a sűrűn áramló kipufogó gáztól.
Ez sem mindennapos látvány.
A kiállítás talán legérdekesebb gépe Börcsök Lajos 1913-ban, Angliában épített Lincoln gőz cséplőgépe volt, melyet fel is fűtöttek, hogy üzemkészen csépeljenek is vele, azaz óriás szíjjal meghajtsanak vele egy cséplőgépet. Mint megtudtuk, mielőtt ezt a gépet feltalálták volna, a legények cséphadaróval 6 hétig csépelték ki a kalászokból a szemeket. A gép ezt 1 hétre rövidítette le, s nem kellettek tömegek a kezeléséhez sem.
A régi traktorok, a Fordsonok, Dutrák, Hofferek és Vörös Csepelek ámulatra méltó technikai megoldásai között a legkülönösebbnek az bizonyult sokak számára, hogy a Vörös Csepeleket motorjait ebben a rekkenő melegben is elő kellett melegíteni Az egyiknek még megvolt az eredeti petróleum előmelegítője, míg a másik már gázpalackról működött. Az időnként vaskerekes járművek egyébként remekül szuperáltak, az abból is kiderült, amikor mind részt vett a veterángép felvonuláson.
– Azért jöttem ki a rendezvényre, mert érdekelnek a régi gépjárművek, traktorok és minden ilyen régi gép és persze az újak is. És nem utolsó sportban a driftautózás miatt is eljöttem – mondta a szegedi Berkó Dávid, aki egy másféle gépésznek, informatikusnak készül.
Berkó Dávid informatikusnak tanul, de érdeklik a másféle gépek is.
A driftautózás tényleg rengeteg embert, persze főleg a fiatalabbakat vonzotta. Lada és sok BMW égette hol látványosabban, hogy kevesebb füsttel égette maga alatt a gumit.
– Magam egykoron láttam még ilyen fémkerekes traktort szántani. Akkor is úgy dohogott és füstölt, mint ma teszi. De ma már csak múzeumi darab, akkor meg a vásárhelyi gépállomáson csupa ilyen állt, bevetésre készen. És ha jól emlékszem annak idején egy asszony vagy lány vezette – mondta Kovács Ferenc. A nyugdíjas férfi elárulta annak idején, a Ságvári Tsz-ben maga is vezetett traktort, igaz az már a jóval korszerűbb Zetor volt.
A Hódmezőrületen egyébként délután 3-tól ismét felvonulnak a veterán gépek, úgyhogy ha siet még nem marad le róla. És belépti díjat sem kell fizetnie.
További képeink a galériában.