quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Zsebóra, sakk-készlet, sarkantyú

2018. augusztus 11.

A hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum Férfiak a múltból – Tárgyak, sorsok, történetek című kiállításában a tárlat kurátora, Terendi Viktória kalauzolta a Múzeumi szombat legutóbbi eseményére érkezett érdeklődőket. A közgyűjtemény néprajzkutatója mesélt a kiállított zsebóra és sakk-készlet történetéről, valamint a férfiasság egyik jelképének számító csizma viselésének szokásairól is. Kaul Constantin készítette az 1860-as évek közepén Budapesten a tárlatban szereplő, sorszámozott zsebórát, amelynek hátlapjára az angol királyi család címerét gravírozták. A vásárhelyi Dózsa György utcából került a múzeum gyűjteményébe a több generáción által használt tárgy, amelynek különlegessége, hogy rugóját felhúzni és a mutatókat beállítani az órához tartozó apró kulccsal lehetett a hátlapon lévő nyíláson keresztül.

Öt nemzedéket szolgált a kiállítás idejére az Elek család által a kiállításhoz a múzeum rendelkezésére bocsátott sakk-készlet, amely bár sok darabból áll, valamennyi figurája az eredeti készletnek is része volt. A tizenkilencedik század végén, a paraszti társadalom polgárosodásának kezdetén számos olvasókör jött létre Hódmezővásárhelyen és a környező tanyavilágban. A paraszti életforma változásával lehetővé vált, hogy a közösségi időtöltés nagyobb szerephez juthasson, s a logikán és stratégián alapuló játékkal a sakkjátszmák idejére a játékosok maguk is hadvezérekké válhassanak.

A kiállított sakk-készlet Elek Imre, a Nagyszigeti Olvasókör pénztárnoka birtokában volt, s ő vitte azt vasárnap délutánonként az olvasókörbe, de otthon fiaival és unokáival is sakkozott Árpád utcai házukban, vagy nyaranta a tanyájukon. A csizmák története a török korba vezet vissza, azelőtt puha bőrből, vagy nemezből készült lábbelit viseltek a férfiak és nők egyaránt. A törököktől megismert csizmák bekerültek a magyar ruhatárakba, később keményszárat kapva váltak az ünnepi viselet részévé. A bőr csizmákat megbecsülték, hiszen drága viseleti darabnak számítottak. Megesett, hogy a béres szerződésnek is részét képezte egy pár csizma a pénzben és a terményben kifizetett éves járandóság mellett.

A csizmát ünnepi ruhadarabként bálokban, lakodalmakban és a templomba viselték, s volt olyan hazai tájegység, ahol sáros időben kézben vitték a csizmát az istentiszteletre, s csak a templom kapujában váltottak lábbelit. A csizmát a lóval közlekedők, így a huszárok is, sarkantyúval egészítették ki, amely a lovaglásnak praktikus eszköze volt, viszont gyalogláskor, vagy tánc közben a sarkantyú pengő hangjával hívta fel a figyelmet tulajdonosára.