quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely24.com archívum

Régészek is dolgoznak a tram-train belterületi vonalán

2018. augusztus 02.

A szakemberek szerdán a Bajcsy-Zsilinszky utcai főpálya vonalán folytattak régészeti és geológiai célú fúrásos mintavételes kutatást.

„Nagyon kevés adatunk van Hódmezővásárhely középkori múltjáról – mondta a helyszínen Csányi Viktor, a Tornyai János Múzeum régésze –, így már a tram-train első terveinél felmerült, hogy adatokat szerezzünk a területről, a villamos-vasút nyomvonaláról, amely a város tizennyolcadik századi újratelepülése utáni időszakban is útként funkcionált.” Ezt igazolták az első próbafúrások, amelyek valószínűsítették, hogy a nyomvonal alatt nincsenek legújabbkori épített emlékek.

A munka során a régészek a készülő pálya alatti területet megszondázzák, hogy az esetleg felmerülő adatokat rögzíthessék. Korábban vizsgálatokra került sor a Népkert és a Nagyállomás környékén is, amelyekről Csányi Viktor elmondta: az előbbi területen Árpád-kori, míg utóbbi helyszínen Anjou-kori település nyomait találták, s mindez azt erősítette meg, hogy a susáni vasúti pályaudvar környékén egy középkori település magja volt, amely azonban még a török kor kezdete előtt elsorvadt. Lakott volt viszont a török időkben a Kálvin tér és a buszpályaudvar környéke, amelyet a Nagyállomással a mai Bajcsy-Zsilinszky utca köt össze, ahol most a próbakutatások folynak.

A régész és geológus szakemberek tízméterenként engedik földbe benzinmotorral meghajtott fúrójukat, amellyel a jelenlegi aszfalt szintje alatt közel kétméteres mélységből hoz a felszínre mintákat. Ezeket dokumentálják és lefotózzák, s így hozzák létre a terület lineáris metszetét.

„A régészeti munka nem fogja a tram-train beruházását hátráltatni” – szögezte le Csányi Viktor, rámutatva, hogy az eddig az építés során elvégzett földmunkák nem utaltak nagyobb leletmennyiségre, viszont a most megszerzett adatok segítik a szakembereket abban, hogy Hódmezővásárhely mai belvárosának területéről minél pontosabb képet rajzolhassanak.

(Forrás: Arany-Tóth Attila)