quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 27. vasárnap
  -  Zita
Promenad.hu archívum

A cipőkre és a közüzemi szolgáltatásokra panaszkodtak a legtöbben

2018. július 13.

Rekordszámú ügyben keresték meg a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Független Békéltető Testületet az év első hónapjában. Sosem volt még olyan a szervezet életében, amikor több mint 80 panasszal fordultak hozzájuk rögtön januárban. Címlapkép: pixabay.com

Azóta valamelyest csökkent a megkeresések száma, de így is 290 ügyben jártak el az első félévben. Emellett mintegy 300 esetben adtak tanácsot június végéig. Továbbra is slágertémának számítanak a cipőkkel, parkolással és közüzemi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok.

Számítástechnikai, híradástechnikai és háztartási eszközökkel, használt gépjárművekkel, bútorok értékesítésével kapcsolatos ügyekben, a szolgáltatások területén pedig építőipari kivitelezési, parkolási, postai és távközlési, valamint közüzemi szolgáltatások ügyében fordulnak hozzánk – közölte Horváth Károly, a testület elnöke. Kiemelte ugyanakkor, hogy felfutóban vannak az interneten történő vásárlásokkal kapcsolatos panaszos ügyek, amelyeket kiemelten kezel a kormány is, tekintettel arra, hogy nagyon fontosnak tartja az internetes kereskedelembe vetett bizalom megalapozását, elsősorban a hazai, de az uniós országok tekintetében is. Ráadásul a távol-keleti internetes vásárlások népszerűek, de probléma esetén nem igazán tudunk segítséget nyújtani a fogyasztóknak – hangsúlyozta a vezető.

Horváth Károly elmondta, hogy általában a testületnél csapódik le először egy-egy olyan változtatás, vagy jogszabály módosítás, amely a fogyasztók életét befolyásolja. Nem volt ez másképpen a hulladék számlázásával kapcsolatos kormányzati döntés esetében sem, amikor vállalkozások szintjén külön választották a tevékenységet a számlázástól, és a korábbi rendszeres gyakorlattal szemben hónapokig nem kaptak számlát a fogyasztók. Sőt ilyen volt (talán már múlt időben is mondható), amikor kis összegű számláit engedményezte a szolgáltató pénzügyi behajtó cégnek.

Tipikusan jogszerűnek mondható, de erkölcstelen vállalkozói magatartásnak tartotta a Békéltető Testület, amikor 2-3000 forintos számlatartozást eladtak (engedményeztek), és a jogutód már több tízezres behajtási költségeket számlázott a fogyasztó felé. De ilyen volt a szegedi parkolási mizéria is, amikor a parkolójegyről történő átálláskor a nem mindig megfelelő tájékoztatás miatt sérülhettek a fogyasztói jogok. Ilyenek a házaló „szolgáltató iparosok” akik ajtó, ablak javítás, szúnyogháló felrakás ürügyén nyomultak be idős nyugdíjas fogyasztók lakásába és kötnek velük hátrányos szerződéseket. A szervezet elnöke ezért felhívja az idősek figyelmét arra, hogy ne hagyják magukat félrevezetni, becsapni. Az ilyen ügyekben sajnos legjobb esetben is csak ajánlást tudnak hozni a megkárosított fogyasztó javára.

A cipőkre, a közüzemi szolgáltatásokra és a parkolásra panaszkodtak a legtöbben

A Csongrád Megyei Békéltető Testület a békéltető, mediációs tevékenysége mellett többször javasolta már a fogyasztóvédelmi jogszabály módosítást a fogyasztók érdekében, erre készülnek idén is. Horváth Károly szerint erre azért van szükség, mert a vállalkozások a békéltető testület által hozott ajánlások 76 százalékát ugyan teljesítették, de azok 24 százalékát figyelmen kívül hagyták. Ez csak a tavalyi évben 40 olyan ügyet jelentett, amikor a vállalkozás – tudván azt, hogy a „fekete listára tételen kívül ” más joghátrány nem érheti –, nem hajtotta végre a testület ajánlását. A panaszosok ezekben az esetekben csak peres eljárás útján szerezhetnek érvényt igazuknak, amelyet azonban az őket ért kár és a perköltségek aránytalansága miatt a legtöbbször nem visznek véghez. A testület azt szeretné elérni, hogy egyezség hiányában akkor is kötelezést tartalmazó határozatot hozhassanak, ha a  fogyasztóvédelemről szóló törvényben meghatározott törvények hatálya alá tartozó személy vagy szervezet alávetési nyilatkozatot nem tett, de a kérelem megalapozott és a fogyasztó érvényesíteni kívánt igénye – sem a kérelemben, sem a kötelezést tartalmazó határozat meghozatalakor -, nem haladja meg a százezer forintot. Ezzel megszűnne a vállalkozásoknak az a kényelmes jogi helyzete, ami jelenleg még érvényesül, miszerint a békéltető testület ajánlása számára úgysem kötelező, a fogyasztó pedig kis perértékű ügyben úgysem vállalja a hosszadalmas jogi procedúrát.

A testület első embere végül arról is szólt, hogy az év hátralévő részében egyre többen veszik igénybe egyszerű és ingyenes szolgáltatásukat. Ezt segíti, hogy a járási hivatalokhoz forduló fogyasztókat feléjük irányítják, de bevett szokás a nagy szolgáltatóknál, és multiknál is, hogy tájékoztatják a fogyasztókat arról, hogy megoldatlan panaszuk esetén hozzájuk fordulhatnak. A honlapjukat is több ezren keresték már fel ez évben is, és az ott található, letölthető kérelem minta kitöltésével is egyre többen kezdeményezik a békéltető eljárást.

A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Független Békéltető Testületet eljárásairól bővebben a szervezet honlapján, a www.bekeltetes-csongrad.hu oldalon olvashat. További információ a 06-62/554-250/118-as számon, vagy e-mailben a bekelteto.testulet@csmkik.hu címen kérhető!