2018-ban is bőven akad feladata a Békéltető Testületnek

A szervezet életében még nem volt olyan, hogy több mint 80 panasszal fordultak hozzájuk már rögtön januárban. Azóta valamelyest csökkent a megkeresések száma, de így is 290 ügyben jártak el az első félévben, emellett mintegy 300 esetben adtak tanácsot június végéig. Továbbra is slágertémának számítanak a cipőkkel, parkolással és közüzemi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok.
Számítástechnikai, híradástechnikai és háztartási eszközökkel, használt gépjárművekkel, bútorok értékesítésével kapcsolatos ügyekben, a szolgáltatások területén pedig építőipari kivitelezési, parkolási, postai és távközlési, valamint közüzemi szolgáltatások ügyében fordulnak hozzánk – kezdte mondta el dr. Horváth Károly, a testület elnöke.
Kiemelte ugyanakkor, hogy felfutóban vannak az interneten történő vásárlásokkal kapcsolatos panaszos ügyek, amelyeket kiemelten kezel a kormány is, tekintettel arra, hogy nagyon fontosnak tartja az internetes kereskedelembe vetett bizalom megalapozását, elsősorban a hazai, de az uniós országok tekintetében is. Ráadásul a Távol-keleti internetes vásárlások népszerűek, de probléma esetén nem igazán tudunk segítséget nyújtani a fogyasztóknak – hangsúlyozta a vezető.
Mint kiderült, általában a testületnél csapódik le először egy-egy olyan változtatás, vagy jogszabály módosítás, amely a fogyasztók életét befolyásolja. Nem volt ez másképpen a hulladék számlázásával kapcsolatos kormányzati döntés esetében sem, amikor vállalkozások szintjén külön választották a tevékenységet a számlázástól, és a korábbi rendszeres gyakorlattal szemben hónapokig nem kaptak számlát a fogyasztók.
Fontos figyelni a házaló „szolgáltató iparosokra”, akik ajtó, ablak javítás, szúnyogháló felrakás ürügyén nyomulnak be idős nyugdíjas fogyasztók lakásába és kötnek velük hátrányos szerződéseket. A szervezet elnöke ezért felhívta az idősek figyelmét arra, hogy ne hagyják magukat félrevezetni, becsapni. Az ilyen ügyekben sajnos legjobb esetben is csak ajánlást tudnak hozni a megkárosított fogyasztó javára.
A Csongrád Megyei Békéltető Testület a békéltető, mediációs tevékenysége mellett többször javasolta már a fogyasztóvédelmi jogszabály módosítást a fogyasztók érdekében, erre készülnek idén is. Dr. Horváth Károly szerint erre azért van szükség, mert a vállalkozások a békéltető testület által hozott ajánlások 76 százalékát ugyan teljesítették, de azok 24 százalékát figyelmen kívül hagyták.
A testület első embere végül arról is szólt, hogy az év hátralévő részében egyre többen veszik igénybe egyszerű és ingyenes szolgáltatásukat. Ezt segíti, hogy a járási hivatalokhoz forduló fogyasztókat feléjük irányítják, de bevett szokás a nagy szolgáltatóknál, és multiknál is, hogy tájékoztatják a fogyasztókat arról, hogy megoldatlan panaszuk esetén hozzájuk fordulhatnak. A honlapjukat is több ezren keresték már fel ez évben is, és az ott található, letölthető kérelem minta kitöltésével is egyre többen kezdeményezik a békéltető eljárást.
(Forrás: Martonosi János)