Lázár a tram trainről: Vásárhely büszke lehet az ország mintaprojektjére

A fejlesztés a város szempontjából legalább akkora jelentőségű, mint amikor a 19. század végén megépült a Szeged-Békéscsaba vasútvonal – mondta a térség országgyűlési képviselő posztját betöltő politikus a beruházásról rendezett sajtóbeszélgetésen.
A két település összekapcsolása alapjaiban fogja megváltoztatni a város lehetőségeit. A tram-train jelentősen javít a munkaerő-mobilitáson, és segíti a megyeszékhelyen elérhető szolgáltatások igénybevételét, amely növeli a település megtartó erejét – közölte Lázár János.
Jelenleg naponta legalább 8 ezer ember ingázik a két város között, ez a szám 10-12 ezerre növekedhet, a becslések szerint legalább 60-70 százalékuk választja majd a kötött pályás közlekedést – tudatta a képviselő.
Lázár János úgy fogalmazott, a fejlesztés nagyságrendjében is történelmi jelentőségű, költsége nettó 57,5 milliárd forint, amelynek felét magyar, felét uniós forrásból biztosítják.
A kivitelezési munka három részre bontható: Szegeden 4 milliárd forintból járműtelep épül, Szeged-Rókus állomásnál pdig összekapcsolják a vasúti és a villamospályát. Már folyik a Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasúti pálya korszerűsítése és helyenként párhuzamossá bővítése, ennek költsége 24,2 milliárd forint, kivitelezője a Swietelsky.
Hódmezővásárhelyen a Strabag a kiegészítő költségekkel együtt 11,5 milliárd forintért 2019 őszére 3200 méteres villamospályát épít öt megállóval, több csomópontot korszerűsítenek és újakat is kialakítanak – ismertette a beruházás részleteit a politikus.
A Stadler – német minta alapján – már építi a nyolc darab, 202 fős, kerékpár szállítására is alkalmas villamoskocsit, amelyek együttes ára 17,6 milliárd forint – közölte Lázár János.
A szerelvények a két vasútállomás között utat 40-42 perc, a két belváros közöttit 30-32 perc alatt teszik majd meg. A tervek szerint az első járatok 4.30-kor, az utolsók 11 vagy éjfél körül, hétvégén igény szerint később indulnak majd – mondta a képviselő.
Lázár János szerint amennyiben a fejlesztés beváltja a hozzáfűzött reményeket, Makót is érdemes volna összekapcsolni a megyeszékhellyel, tízéves távlatban pedig a politikus Makó és Hódmezővásárhely összekötésére is lehetőséget lát, és a megoldás a budapesti elővárosi közlekedés javítására is alkalmas lehet.
A politikus a másik fontos regionális közlekedés-fejlesztési célnak a Szeged-Budapest vasút korszerűsítését nevezte. A megyeszékhely és a főváros között most 2 óra 24 perc a menetidő, amit másfél órára kellene csökkenteni, ha 2030-ra valóban Európa öt legfejlettebb országa közé akar kerülni Magyarország – mondta.
Kérdésre válaszolva a képviselő elmondta, a projekt később bővíthető, Vásárhely más pontjaival is összeköthető. Helyi szinten is a közlekedés átalakítását hozhatja magával a beruházás, annak kiszolgálására elegendő autós és kerékpáros parkolót kell építeni. A tram train menetrendje sincs kőbe vésve, ha igény mutatkozik rá – már pedig ez mindig a kérdések élén szerepel – elsősorban a fiatalok igényét kielégítve hétvégenként éjszaka és hajnalban is járhat a szerelvény a két város között. A képviselő azt is elmondta, díjszabásában is versenyképes lesz a tram train, sőt arra minden eddig megszokott kedvezmény is igénybe vehető majd.
A tram train beruházás ebben a ciklusban még Európa másik két országában épül, és már tucatnyi helyen vannak korábban épített, jól működő vonalak. A magyar tram train projektért Miskolc és térsége, valamint Szombathely és térsége is versenyben volt, a miniszternek komoly harcot kellett megvívnia, hogy Vásárhelyre és Szegedre kerüljön.