Már Marosleléig kivágták az új kerékpárút tükrét

1 milliárd 600 millió forintért épül meg a Hódmezővásárhely-Maroslele-Makó közötti mintegy 30 kilométeres kerékpárút. A két városban városi szakasz is készül, ez Vásárhelyen a Síp utcát jelenti. A települések közt már látszik a bicikliút tükre. De munka jelenleg nem folyik, csak régészeti leletmentés.
Még februárban végig kijelölték a Hódmezővásárhely-Maroslele-Makó közti kerékpárút nyomvonalát, majd a munkálatokat is megkezdték, közel egy időben a Maroslele-Makó közti út felújításával.
A bicikliúttal azonban kevésbé haladnak, mint a közúttal. A leendő úttükröt ugyan Vásárhely és az M43-as autópálya maroslelei felhajtója között – egyes rövid szakaszok kivételével – már kivágták, az útba eső növényzettel és a fákkal együtt, ám a faluban nem láttunk semmiféle hasonlót. Maroslele Makó felé vezető oldalán már annál inkább. Igaz, ez csak az óföldeáki bekötő út után nyúlik el egy darabon, A végpontján régészeti leletmentés zajlik.
A három települést összekötő kerékpárút építésével kapcsolatos szándéknyilatkozatot egyébként 2015-ban írták alá a polgármesterek, azaz Farkas Éva Erzsébet, Martonosi György és Almási István, s tervet támogatta Lázár János, a térség országgyűlési képviselője, az előző ciklus Miniszterelnökséget vezető minisztere.
A két várost összekötő, s a falun átvezető bicikliúttól nem csak azt várják az érintett településeken élők, s az arra járók, hogy a kerékpárosok immár nem veszélyeztetik majd a külterületen önmaguk és mások testi épségét, de azt is, hogy fellendül a kerékpáros turizmus, illetve, hogy a Marosleléről jellemzően Makóra dolgozni járók is biztonságosan eljutnak úti céljukhoz.
Hogy ez utóbbiak hányan lehetnek, senki sem tudja. Saját tapasztalataink szerint meglehetősen kevesen, igaz az eddig rettenetes állapotban lévő, s csak most felújított, közúton nemhogy biciklivel, de még autóval is életveszélyes volt közlekedni. S nem csak a kátyúk miatt, de a töredezett, meg-megsüllyedt út széle is erősen igénybe vette az arra járók figyelmét.
A buszöböl mögött a kerékpárút tükre.
A kerékpárutat az eredeti tervek szerint már tavaly szeretették volna megépíteni, de ez több ok miatt is átcsúszott erre az esztendőre. Az egyik oka, hogy a makói belterületi szakaszt át kellett tervezni. A bicikliút Maroslele felől érkezve az Ardics, majd a Czuczor utcán halad tovább az Almási utca felé, s annak Szép utcai sarkánál csatlakozik a meglévő városi bicikliút hálózathoz.
A régi tervek szerint a Czuczor utcában nyitott kerékpárút készült volna el, amelyet az útszakasz jobb és bal oldalán jelöltek volna ki. Azonban az új elképzelés szerint a Czuczor utcai szakaszon 1,25 – 1,25 méteres kerékpársávot alakítanak ki, az autónak pedig 3-3 méteres sávot jelölnek ki. Az Almási utcában is új nyomvonalat jelöltek ki. Mivel ezen a szakaszon még szűkebbek a viszonyok, így mindenképpen 80 centiméterrel növelni kell az úttestet, majd azon alakítanak ki kerékpáros nyomvonalat.
A teljes, azaz a két város közötti kerékpárutat a kivitelező Délút Kft-nek egyébként 2019. március 31-ig kell elkészítenie.