quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Kampánytémát is kaptak magyarból az érettségizők: akár lerobbant iskolájukról is írhatnak

2018. május 07.

Az érvelési feladatban a diákoknak olyan „újabb igényekhez, szokásokhoz, nemzetközi trendekhez” kapcsolódó ünnepekről kell értekezniük, mint a Valentin-nap vagy a halloween. Itt 120-200 szavas szöveget kell alkotniuk.

Akik nem ezt a feladatot választják, azoknak a hivatalos levél formai követelményeivel kell tisztában lenniük. A „gyakorlati szöveg alkotása” egészen aktuális kérdésekkel foglalkozik: a diákoknak a helyi önkormányzati képviselőnek kell levelet írniuk – meg kellett nevezniük olyan leromlott állapotú épületeket és hiányzó intézményeket, amelyet fejleszteni vagy építeni kellene.

A szövegértési feladatsor egy, a barátság szociológiájáról – többek között a barátság születéséről, fogalmáról – szóló könyv ismertetőjéhez kapcsolódik.

Az Eduline által megkérdezett középiskolai magyartanár szerint a szöveg kifejezetten nehéz, mert nagyon sok tudományos kifejezés van benne – igaz, ezek egy részéhez a szöveg szerzője a lábjegyzetben magyarázatot ad. „Tudományos munkákra is sokat hivatkozik a szerző, elképzelhető, hogy az átlagos vagy az átlagnál egy kicsit gyengébben teljesítő diákok a szöveg láttán a kardjukba dőlnek” – fogalmazott a szaktanár, aki szerint a szöveghez kapcsolódó kérdések egyértelműek, „de attól tartok, hogy a lassabban olvasó gyerekek ki fognak futni a 90 percből”.

„Nem mindenki tudja majd megoldani a feladatsort 90 perc alatt, mert többször vissza kell olvasni a szöveg egy-egy bekezdését, el kell gondolkodni azon, mit hol találnak. Úgy látom, ez nehezebb szöveg, mint a tavalyi” – magyarázza.

A magyar érettségi második részében egy felnőtteknek szóló mesét, valamint egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kaptak a középszinten vizsgázók.

A középszintű feladatsor második részében két feladat – egy mű (vagy műrészlet) problémaközpontú, értelmező bemutatása, vagy két mű (vagy műrészlet) adott szempontú összehasonlító elemzése – közül választhatnak a diákok. Akármelyiket is választják az érettségizők, egy 400-800 szavas esszét kell írniuk 150 perc alatt.

A műértelmező szövegalkotási feladatot választó érettségizőknek egy Balázs Béla-mesét kell elemezniük – alighanem sokakat meglepett a választás, mert a középszintű magyar érettségi egyik műelemző feladata általában egy novellához kapcsolódik (igaz, olyan is előfordult már, hogy balladát kaptak a diákok).

Az összehasonlító műelemzést választó vizsgázóknak egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kell elolvasniuk, majd összevetniük. Az elemzés szempontjai és maguk a művek jól passzolnak az érettségizők korosztályához, az egymás után következő generációk viszonyára is ki kell térni az esszében a két költemény alapján.

(Forrás: eduline.hu; Borítókép: MTI fotó, MTI Fotó: Czeglédi Zsolt)