quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Skóciától Franciaországig repíti a közönséget az Ajándékkoncert

2018. április 27.

A Szegedi Szabadtéri hagyományaihoz híven idén is az operaelőadás nézői jöhetnek ingyen az Ajándékkoncertre – május 2-tól aki belépőt vásárol a Rigolettóra, ajándékba kapja hozzá koncertjegyet, melyért személyesen kell befáradnia a Reök-palotában található jegyirodába. Aki már jó előre megváltotta a helyét a Rigolettóra, szintén jöhet a Szegedi Szimfonikus Zenekar koncertjére. Ha a jegyirodába behozza a belépőjét, ugyanúgy megkapja hozzá az Ajándékkoncert-jegyet a készlet erejéig.

Az idei műsor varázslatos európai utazásra hívja a hallgatóságot: először a Hebridákhoz kalauzolja őket Mendelssohn, majd Bizet mesél Az arles-i lányról. A körutat az egyik leghíresebb cseh zeneszerző, Antonín Dvořák VIII. szimfóniájával zárjuk. A koncert Liszt-díjas dirigense, Pál Tamás, aki a Rigolettót is vezényli, így gondolkozik róla: „szerintem a zene attól varázslatos, hogy annyira személyes. Nem tudjuk pontosan, mire gondolt a szerző, mikor darabját írta, ahogy azt sem, mit érez a mellettünk ülő, akivel együtt hallgatjuk a művet. A szép zene keltette gondolatok olyan intimek, hogy azt hisszük, a zeneszerző kizárólag nekünk komponálta a művét.”

A nyitódarabról, a Hebridák nyitányáról ennél azért több konkrétumot tudunk. Mendelssohn skóciai utazásakor vetette papírra a vázlatokat, melyekből a mű később elkészült. A Hebridák északi szigetvilágát idézi fel a zene, sötét barlangjaival, szikláival, hullámverésével, a skót regéknek azt a világát, melyet Arany János is megverselt az Ősszel című elégiájában: „Jer Osszián, ködös, homályos énekeddel”.

Bizet L’Arlésienne (Az arles-i lány) című művéről is sokat tudunk, hiszen ez a pompás, változatos muzsika prózai mű, Daudet színdarabjának kísérőzenéjeként született. A vadromantikus színmű elenyészett, Bizet muzsikája viszont örökéletűnek bizonyult. „Nem tudjuk, milyen figurákat, helyzeteket szolgált eredetileg ez a remek muzsika, de nem is érdekel minket: a fantáziánk meglódul, és megteremtjük a magunk L’Arlésienne-jét” – foglalta össze Pál Tamás.

Még nagyobb szabadságot enged fantáziánknak Dvořák, akinek a nagyszabású 8. szimfóniája nem köthető semmiféle konkrétumhoz. Annyit tudhatunk, hogy a romantikus szerzők akkor fogtak szimfónia komponálásába, amikor valami nagyon fontosat akartak kifejezni, valamint azt, amit Rafael Kubelík a kitűnő cseh karmester mondott a szimfónia negyedik tételének híres trombitaszólójáról: „a cseh zenében a trombita sohasem a harcra, hanem mindig a táncra buzdít”.

(Forrás: Szalai Anna)