quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Promenad.hu archívum

A Facebook vette át az ingyenes kampánylapok szerepét

2018. április 08.

Nagyot ugrott a világ 2014 óta, immár úgy tűnik senki, vagy csak elenyésző azok száma, akik a postaládákba ebben a kampányban is bőven jutott ingyenes kampánylapokat olvassa. Még a legidősebbek is az internetre álltak át.

A 20 éves és 80 feletti ugyanazt mondja: nem olvasta el egyetlen párt vagy jelölt a postaládájába eljuttatott ingyenes kampányújságát sem. A jelöltekről és a programokról az internetről, jellemzően a Facebookról tájékozódnak. Mindez durva, hiszen eddig a legtöbb politikai erő azt hitte, a nyugdíjas korosztály digitális analfabéta, beéri az újsággal, a tévével vagy a rádióval.

Csakhogy 2014 óta nagyon nagyot fordult a világ, hiszen a legóvatosabb becslések szerint is legalább 400 ezer fiatal vagy középkorú hagyta el az országot, hogy jellemzően Angliában, Németországban vagy Ausztriában találjon magának olyan munkát, melyből boldogan és kényelmesen megél, vagy összegyűjt annyi pénzt, amiből majdan itthon futja minderre. És velük, meg a kinn született unokákkal a nagyik és a nagypapik már nem levélben vagy telefonon, hanem interneten tarják a kapcsolatot. És ehhez ma már számítógép sem kell, elég egy okostelefon, s azzal is lehet még élőben is látni az idegenbe szakadt családtagokat.

Azaz erősen téved, aki azt hiszi, hogy a nyugdíjasok nem interneteznek – ez bizonyosodott be ma is, amikor a vásárhelyi választásról írtam riportot. Nem volt olyan idős férfi vagy nő, aki ne a Facebookon követte volna a jelöltek birkózását a mandátumért. Viszont senki sem tudott volna megnevezni egyetlen ingyenes kampányújságot sem, sőt azt sem, hogy milyen párt vagy melyik jelölt adott ki ilyet. Pedig a kampány alatt teletömték velük a postaládákat. És egy-egy szavazókör előtt volt olyan 80 éves, aki minden az épületből kiérkezőnek izgatottan mutatta a telefonján, a legfrissebb részvételi adatokat. Ott a kerekes székében ülve.

Persze, hogy az offline média ezen formája halott, az kiderült már az időközi polgármester választáson, melyet Márki-Zay Péter tulajdonképpen a Facebookon nyert meg. Nem véletlen, hogy akinek eddig nem volt itt profilja, az is azonnal csinált egyet, s tölti folyamatosan tartalommal.

És lám egy face-profil több embert elér, mint ahányan egy-egy lakossági fórumon összesen részt vesznek.