Rója: Élménydúsabban, fiatalosabban kellene oktatni

A volt JAG igazgatóra a mögötte álló pártok elsősorban szakemberként számítanak. Az MSZP-P országgyűlési képviselő-jelöltjét a jelenlegi oktatási rendszerről kérdeztük.
– Mi a véleménye a mai helyzetéről az oktatásnak?
– Ez egy olyan téma, amiről sokáig tudnék beszélni. Nagyon sok részterületen lehetne változtatni az oktatásban, tanár és tanítvány oldalról is. Visszasírjuk azokat az időket, amikor meghatározott óraszámunk volt, tudtuk, ha hiányzik valaki, akkor helyettesítési díjért pótoljuk, tudtuk, hogy mi az a túlóra, kirándulás és iskolán kívüli tevékenység. Ez egy korrekt munka volt, korrekt bérezéssel.
– Tanulói oldalról?
– A fő kérdés, hogy mit, és mennyit. Az biztos, hogy praktikusabb, modernebb ismeretek kellenének, nem lexikális tudás. A tantárgyakban középfokon valószínűleg nem kellene akkora mélységben belemenni, mint most. Lazábban, élménydúsabban, fiatalosabban kellene oktatni.
– Egy középiskolás diáknak hetente mekkora óraszám lenne optimális ön szerint, hogy ne legyenek túlterhelve?
– Naponta 5 óra, az 25, ehhez még lehet választani valamit, de bele kellene férjen a 30-ba.
– Milyen hibákat lát a rendszerben?
– Nagyon határozottan azt képviselem, hogy ahol a döntések születnek, ott legyen a végrehajtás is. A nagy társadalmi irányítás rendben van, ha felülről jön, de például az iskola igazgatója munkáltatói és gazdálkodási tevékenységet is lásson el. Azt, hogy a munkáltatói jogkört egy tankerület gyakorolja, végképp nem tudom elfogadni. Korábban nagyon elhanyagoltuk a szakfelügyelet kérdését, ezért ezzel egyetértek. A magasabb bérezéshez most bizonyos idő után lehet hozzájutni, végzettség, illetve a szakmában eltöltött idő függvényében. Ezzel nagyon lehet vitatkozni, amikor kijöttünk az egyetemről, a lehető legfrissebb tudással szakmailag, akkor a legkevesebbet kerestük. Nem voltunk annyival rosszabbak fiatalon, mint amennyivel kevesebbet kerestünk, ezt soha nem vettem szívesen. Aki most kijön az egyetemről, és tudja, hogy portfoliót kell neki írni, az évekkel hogyan lép majd előre, az rendben. De azok a 40-50 éves tanárok akiknek most ezt visszamenőlegesen kell összegyűjteni, az rettenetes időpocsékolás.
– A pedagógusok bére is emelkedett azért az utóbbi években, ezen kellene még növelni?
– Ha azt nézzük, hogy mennyit kell tanulni erre a pályára, a kezdő tanári fizetést meg kellene kétszerezni, ehhez arányosítani a továbbiakban.
Forrás: makohirado.hu