quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Tájékoztatót tettek közzé a kampánypénzek ellenőrzéséről

2018. február 16.


A tájékoztatóban – az általános tudnivalók mellett – kitérnek a számvevőszéki ellenőrzés szempontjaira, az elszámoltatás általános követelményeire, szólnak arról, hogy a jelölteknek és jelölőszervezeteknek milyen dokumentumokat, elszámolásokat, bizonylatokat kell az ÁSZ rendelkezésre bocsátaniuk a kampánypénzek ellenőrzése során.

 

A tájékoztatóról szóló közleményben felidézték: a számvevőszék az április 8-i országgyűlési választást követő egy éven belül ellenőrzi a választáson induló és azon mandátumhoz jutó jelöltek, valamint az egy százalék feletti listás eredményt elérő jelölőszervezetek választásra fordított pénzeszközeinek felhasználását.
Az ÁSZ a kampánypénzek elköltésének szabályszerűségét utólagosan ellenőrzi, amelyet a jelöltek és jelölőszervezetek elszámolásaira, bizonylataira, egyéb dokumentumaira, valamint közzétett adataira alapoz. A törvény előírja, hogy minden jelöltnek és jelölőszervezetnek a választást követő 60 napon belül a Magyar Közlönyben nyilvánosságra kell hoznia a választásra fordított állami és más pénzeszközök, anyagi támogatások összegét, forrását és felhasználásának módját. Az ezt megalapozó bizonylatokat az ellenőrzés lezárásáig a pártoknak és egyéni jelölteknek meg kell őrizniük.

Mint írták, a listát állító jelölőszervezetek (pártok és országos nemzetiségi önkormányzatok) a költségvetési támogatást kizárólag a választási kampányidőszak alatt, a választási kampánytevékenységgel összefüggő kiadások finanszírozására fordíthatják. Az egyéni jelöltek és jelölőszervezetek költségvetési támogatáson kívüli forrásból finanszírozott kampánykifizetései is kizárólag a választási kampánytevékenységgel összefüggő, kampányidőszak alatti kiadásokra fordíthatók.

A törvény szerint kampánytevékenységnek minősül a kampányeszközök kampányidőszakban történő felhasználása, és minden egyéb kampányidőszakban folytatott tevékenység a választói akarat befolyásolása vagy ennek megkísérlése céljából.

Az ÁSZ felhívja a választáson indulók figyelmét, hogy mind az egyéni jelölteknek, mind a jelölőszervezeteknek biztosítaniuk kell a kampányfinanszírozás dokumentumainak elkülönített kezelését és az ÁSZ-ellenőrzés részére történő átadását. Mindezt úgy kell biztosítaniuk, hogy a dokumentumokból megállapítható legyen a kampányfinanszírozásra felhasznált pénzeszközök, anyagi támogatások, vagyoni juttatások összege, forrása és felhasználásának módja.

Ellenőrzik azt is, hogy az elkülönített (kampánycélú felhasználásra vonatkozó) nyilvántartásban nem szereplő kiadásokat végül nem a kampány érdekében használták-e fel, és a párt betartotta-e a párttörvényben előírt korlátozásokat.

Ellenőrzik továbbá a nem pénzbeli, vagyoni hozzájárulások elfogadását, illetve a tiltott támogatásokra vonatkozó törvényi előírások betartását is.

A számvevőszék felidézte: a pártoknak tilos nem pénzbeli, vagyoni támogatást elfogadniuk gazdasági társaságoktól. Tiltott támogatásnak minősül, ha egy párt a piaci árnál lényegesen olcsóbban vesz igénybe valamilyen szolgáltatást (például politikai hirdetéshez hirdetési felületet).

Felhívták a figyelmet arra is, hogy a február 17-én kezdődő kampányidőszakban politikai hirdetést csak azok a sajtótermékek tehetnek közzé, amelyek a január 18-i határidőig megküldték árjegyzéküket az Állami Számvevőszék részére, és az szerepel a számvevőszék honlapján megtalálható nyilvántartásban.
Az ÁSZ nem fogadja el azokat az elszámolásokat, amelyeket a nyilvántartásban nem szereplő szolgáltatótól, illetve nem a nyilvántartásban szereplő áron vettek igénybe. A honlapon közzétett árlistákon szereplő engedményekből kizárólag az objektív feltételekhez kötött, a megrendelő személyétől független engedményeket fogadja el a számvevőszék.

Jelezték: nem fogadják el az olyan kedvezményeket, amelyeket egyedi elbírálás alapján ad vagy adhat a szolgáltató. Ha feltárják, hogy a jelölőszervezet által kampányeszközre fizetett ellenérték alacsonyabb, mint a szokásos piaci ár, akkor a különbözet tiltott forrásból származó nem pénzbeli hozzájárulásnak minősül – szögezték le.

forrás: mti.hu