quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 20. vasárnap
  -  Tivadar
Promenad.hu archívum

Lehullott a lepel az esküvői képek titkairól!

2018. február 14.


Az 1900-as évek elejétől egészen az ’50-es évekig terjedő esküvői fotó kiállítás azonnal a régmúltba repít vissza bennünket. A képeken szereplő házaspárok, amellett, hogy megörökíttették életük egyik legjelentősebb eseményének pillanatát, üzennek a mai kor emberének is. Hogyan? Mivel? Terendi Viktória, néprajzkutató elárulta.

“A kiállított esküvői fotókon nyomon követhető egyrészt a divat változása, másrészt társadalmi csoportokba sorolhatóak a képeken lévő emberek, harmadrészt pedig az adott korra jellemző férfi-női kapcsolatot is leképezik” – mondta a néprajzkutató.

Terendi Viktória

Az esküvői ruházat tekintetében egy középparaszti rétegből származó századeleji férfi ruházata például paraszti viseletből állt, tehát egy posztónadrág – amely a csizmába volt begyűrve – és egy dolmány jellemezte az öltözékét. A szetten lévő esküvői bokréta jelezte mindössze, hogy itt egy esküvőn átesett férfiemberről van szó. A későbbiek során megjelennek az ingek, a zakók, amelyhez fehér vagy sötétebb nyakkendő társul, a ’20-as években pedig megjelenik a zsebkendő is, amely a mai napig divat maradt. A női ruházat már valamivel bonyolultabban írható le, itt minőségben igen nagy eltérések mutatkoznak az egyes társadalmi rétegeknél. Alapvetően gyakori a csipke és a műselyem, valamint a nehéz anyagok használata. A tehetősebb rétegek hölgyei természetesen a csipkét és a selmyet részesítették előnyben. A 20.század elején hosszú, bonyolult ruhák voltak jellemzőek, és előírás volt, hogy az arcon kívül egy testrész sem lehet fedetlen. Erről a hosszú ruhán kívül kesztyűk, nagy fátylak gondoskodtak.

A ’20-as években ez a konzervativizmus kissé oldódott, megjelentek a rövidebb szoknyák és fátylak, mindez kifejezte az erkölcsi elvárások enyhe lazulását is. A ’30-as években ismét a hosszú ruha a trendi, és egy elegánsabb, nőiesebb megjelenéssel írható le az ekkori esküvői divat. Az ’50-es években már modernebb szabásvonalak is helyet kapnak, a fátyol helyett a fiatal ara választhatott kalapot is.

A férfi-női kapcsolatról is igen sokat árulnak el az esküvői fotók, ez a beállításokban és a gesztusokban érhető tetten, amelyek széles repertoárt mutatnak be a fél évszázadot átfogó kiállítás darabjai között. A század elején igen jellemző volt, hogy az újdonsült férj széken ül,mint egy király, mellette a háttérben a fiatalasszony. Ez kifejezi a férfi középponti szerepét a kapcsolatban, illetve a család eltartásának felelősségét is. Természetesen az ekkortájt készült fotók közül is akadnak “újítóak”, van, ahol a feleség rátámaszkodik hites urára, teszi ezt akár flegmán is, jelezve azt, hogy bár a férfi hordja a nadrágot, azért neki is van beleszólása a dolgokba.

A férjre támaszkodó feleség persze azt is kifejezi, hogy a nő támaszkodhat kedvesére. Az 50 év egyéb pózai között gyakran láthatunk egymás mellett álló párokat is, nem igen érintkezve egymással. A ’30-as években már merész beállításokat is láthatunk, az arcok összeérnek a hitvesi párról készült fotókon.

S hogy mi az oka annak, hogy nem mosolygnak az esküvői párok? “10 percen át tartott akkoriban egy fotó elkészítése, amely szinte kizárta, hogy a pár mosolyogjon rajtuk, hiszen akkor már valamilyen görcsösség jelent volna meg arcukon” – mondta Terendi Viktória, aki azt is elárulta, hogy az esküvőknek nagy szerepük van a fotográfia elterjedésében, hiszen ez az esemény még a legzárkózottabb rétegeknél is hamar teret hódított, mert már akkoriban is egy nagyon jelentőségteljes eseményként élték meg a boldogító igen kimondását. A fél évszádadon átívelő fotókiállításon hiba nélküli arcokkal találkozhatunk, mert már akkor is rendkívül közkedvelt, mi több, elvárt dolog volt a retusálás.

A 12 fényképből álló kiállítást – amelyen régi meghívókat is láthatunk – február 18-ig tekinthetjük meg a Tornyai János Múzeumban.

 

Ács Helga