quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Életmentő fejlesztés jön

2018. január 09.


A 2018. március 31. után az új típusú autókba és kishaszongépjárművekbe kötelezően telepítendő segélyhívó berendezés alapfeladata, hogy baj esetén automatikusan riassza a nemzetközi vészhívó számot, a 112-t. Ehhez tartalmaznia kell egy sim-kártyát (vagy inkább egy hasonló képességű chipet) a telefonhíváshoz és adatforgalmazáshoz, egy GPS-vevőt a helymeghatározáshoz, mikrofont és hangszórót a központtal való beszélgetéshez, valamint olyan szenzorokat, amelyek segítségével megállapítható, hogy baleset történt-e.

Ha ilyesmit érzékel a rendszer (vagy ha akár a jármű utasa, akár egy szemtanú megnyomja a vészjelző gombot), akkor azonnal el tudja küldeni a 112-nek a legfontosabb információkat (angol rövidítéssel: MSD, minimum set of data). Ezek közé tartozik a műholdak (ezek híján a mobilhálózat) segítségével beazonosított helyszín és a balesetet megelőző két pozíció, a pontos idő, a jármű típusa és alvázszáma, az üzemanyag fajtája, valamint hogy automatikusan vagy ember által aktiválódott-e az eCall. Az üzenet után automatikusan telefonhívás indul, hogy a központból az utasokkal (akár idegen nyelven is) kapcsolatba lépve kiderítsék, mennyire súlyos a helyzet, vagy hogy nem téves riasztás történt-e. Elvileg így sokkal hamarabb indulhatnak a mentők, mint ha élőszóban próbálnák értesíteni őket, ráadásul a magányosan bajba került, akár öntudatlan autóshoz is eljuthat a segítség. Előfizetésre nincs szükség: vészhívást bármely hálózaton, minimális térerő esetén, akár sim-kártya nélkül is lehet kezdeményezni. Sőt a mobilszolgáltatók rendszere érzékeli majd az eCall-hívásokat, és elsőbbséget ad nekik, hogy leterhelt hálózaton (például focimeccs, koncert után) is eljussanak a 112-höz.

A sim-kártya, a GPS-vevő és a mikrofon kombója hallatán azonban sokakban bekapcsol az adatvédelmi vészcsengő. A jármű utasainak tudta nélkül nyomon lehet követni az autót, vagy épp lehallgatni a benne ülőket? „Ezt tiltják a jogszabályok. A rendszer gyűjt ugyan egy kevés adatot az MSD-küldéshez, de titkosítva tárolja, és csak a vészjelzéshez használja fel őket” – nyugtat meg Léstyán Ákos, az autókba utólag beszerelhető eCall-eszközt fejlesztő Albacomp RI Rendszerintegrációs Kft. konzultációs igazgatója. A sim-kártya alapesetben „alvó állapotban” van, csak abban a pillanatban kapcsolódik valamelyik mobilhálózatra, ha az egység balesetet érzékel. Hogy ez mikor következett be, érzékelők döntik el. A legkézenfekvőbb jelzés a légzsák kinyílása, ám a tapasztalat azt mutatja, hogy ez nem mindig jelez balesetet. Ezért például az Albacomp által fejlesztett egység figyeli a hőmérsékletet, a hanghatásokat, valamint a jármű gyorsulását és elfordulását is. A gyárilag az új autókba szerelt eCall-készülékek ezenkívül a gépkocsik elektronikai rendszere által gyűjtött bármelyik adatot figyelembe vehetik, például a biztonsági övek megfeszülését.

Ami az adatvédelmet illeti: a GPS-vevő menet közben folyamatosan jegyzi ugyan, hogy melyik pillanatban hol tartózkodott az autó, de az újabb adatokkal mindig felülírja a régieket. Baj esetén az autó utolsó három pozícióját továbbítja a 112-nek – magyarázza Léstyán. Így azt is meg lehet állapítani, milyen irányba haladt a jármű, ami például autópályán egyáltalán nem mindegy. Bár az adatokat az eCall pár milliszekundumonként rögzíti, ez nem beépített traffipax: a jogalkotó előírja, hogy változó gyakorisággal jegyezze fel őket a rendszer, így ebből később nem lehet következtetni az autónak a baleset előtti sebességére. A tulajdonos teljesen ki is kapcsolhatja a készüléket, ha úgy véli, utazásának titokban tartása fontosabb a biztonságnál. Azt azonban (mint bármely más, hálózathoz csatlakozó elektronikai eszköz esetében) nem lehet teljesen kizárni, hogy kellő képzettséggel valaki a távolból átvegye az irányítást az eCall érzékelői fölött, bár ezt az alvó állapot miatt igen nehéz lenne kivitelezni.

Néhány autótípusban eddig is volt segélyhívó, de ha általánosan bevezetik az eCall-rendszert, akkor az Európai Bizottság reményei szerint a kontinens útjain évente a tizedével (nagyjából 2500-zal) csökkenhet a közúti balesetek halálos áldozatainak száma. A balesetben elhunytak felének jelentős túlélési esélyeket adna, ha sikerülne a szerencsétlenség utáni „arany órában” megműteni őket. Az autótípus ismeretében a mentőcsapat már útközben töprenghet, hogyan vágja majd ki a sérülteket a roncsból, azzal pedig további baleseteket előzhetnek meg, hogy a vészjelzés nyomán mihamarabb elterelik a forgalmat.

Akár gyárilag telepítik, akár utólag szerelik be, az autók árát csak nagyjából 100 euróval emeli meg a készülék. Gyors elterjedésére mégsem számítanak. A szabályozás ugyanis nem az összes új autóra vonatkozik, hanem csupán az új típusengedélyűekre. Az EU úgy számol, hogy az eCall 2035 táján lesz ott minden gépkocsiban.

forrás:hvg.hu