A tanulás lehet olyan, mint a játék

A matematika szó hallatára sok felnőtt emlékezetében kockásfüzetek rémképei, görcsös erőfeszítések lázálmai bukkannak fel, és talán a legnagyobb ellentmondást fedezhetik fel abban a kijelentésben, hogy lehet élvezetes is a matematikatanulás. A Varga Tamás Általános Iskola negyedik évfolyamos diákjai egy ünnepi műsorral készültek az intézmény névadójának a tiszteletére, és ebből az derült ki, hogy a tanulás (igen, még a matematikatanulás is!) lehet élvezetes, szórakoztató. Csak ehhez tevékenykedtetni kell a gyermeket, merni kell eszközt adni a kezébe, hagyni kell, hogy ő maga fedezze fel az elé táruló világot, oldja meg ő a problémát.
Varga Tamás matematikatanár (1919-1987) ezzel a szemlélettel hozott újat a magyar oktatásba a ’60-as években. A Hódmezővásárhelyen 10 évvel ezelőtt róla elnevezett intézmény pedig ezt a szemléletet viszi tovább.
Farkas Zsuzsanna
„Kellő időt kell hagyni a probléma megoldására, hiszen különbözőek a gyerekek. Mindenki a saját tempójában végezze a feladatot. És ami egy nagyon szép gondolat, hogy lehet hibázni. Ez nem csak a matematika oktatásában hasznosítható irányelv” – fogalmazott Farkas Zsuzsanna igazgatónő.
A gyerekek előadásában egy tanórarészletet láthatott a közönség. A foglalkozásokba szervesen bekapcsolódott az ének, a mozgás, a logikai kártyák és a lego is.
Hegedűs Zoltán
Hegedűs Zoltán, Hódmezővásárhely polgármesteri jogkörrel megbízott alpolgármestere hangsúlyozta, hogy a városnak az a legfontosabb, hogy gyerekekbe fektessen be, így többek között a Varga Tamás Általános Iskola is megújulhatott, bővülhetett az elmúlt években. „10 évvel ezelőtt a Hódmezővásárhely fontos döntést hozott azzal, hogy megszünteti a szegregációt, hogy minden gyermek kibontakoztathassa tehetségét. Ennek példája ez az iskola is.”
Balázs József
Balázs József, a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ igazgatója összefoglalta Varga Tamás jelentőségét, amelyből egy olyan pedagógus, szakember képe rajzolódott ki, akinek az egyik legfontosabb célja, hogy a száraz számtanórát megszerettesse a diákjaival.
Dr. Pálfalvi Józsefné
Dr. Pálfalvi Józsefné nyugalmazott főiskolai docens, Varga Tamás egykori tanítványa is emlékezett a neves matematikusról. Elmesélte, hogy a körülötte lévőket mindig lenyűgözte a rendkívül széleskörű tájékozottsága, tudása.
Az emlékfalat Hajdú Ervin Ottó készítette, amelyen megjelenik a kreativitás, aktivitás, az élményekkel teli iskolai élet egy fotómontázs formájában.
Az emlékezés részeként szakmai konferenciát is szerveztek, ami elsősorban az alsótagozatos pedagógusoknak, illetve a matematikát oktató tanároknak szólt. Előadást tartott: – Pálfalvi Józsefné dr., nyugalmazott főiskolai docens (Varga Tamás élete és munkássága), dr. Szitányi Judit, adjunktus ELTE TÖK Matematika Tanszék (Hagyományok és újszerűségek az alsó tagozat munkájában), dr. Pintér Klára, főiskolai docens SZTE JGYPK Tanító-és Óvónőképző Intézet (Matematikai játékok a “kukából”), valamint dr. Szalay István, címzetes egyetemi tanár (A számfogalom fejlődése a nyelvi identitástól a globális fogalomig).
ÉR.