Ilyen lehetőség nem lesz még egy!

A Modern Városok Program elsődleges célja, hogy a megyei jogú városok a helyi gazdasági élet motorjai legyenek. Épp ezért mind a 23 megyei jogú város saját maga állíthatta össze a fejlesztési tervét, amelyről Orbán Viktor miniszterelnök egyenként tárgyalt a településekkel.
Hegedűs Zoltán
A 23 megyei jogú város gazdasági fejlesztésére összesen 3400 milliárd forintnyi megállapodás született. A 23 megyei jogú városnak együttvéve van akkora gazdasági ereje, mint Budapestnek, ezért nagyon fontos a fejlesztésük. Hódmezővásárhely esetében 22 projektben határoztak meg, amelyek közül vannak olyanok, amelyek nem csak a várost érintik (mint például a békéscsabai reptér fejlesztése). Hogy pontosan mekkora összeget ölelnek fel ezek a projektek, nehéz megmondani, pont azért, mert számos fejlesztés túlnyúlik a város hatáskörén. Csak a Hódmezővásárhelyt szűken érintő projektek költsége meghaladja a 100 milliárdot, és ehhez jönnek még hozzá a legnagyobb költséggel járó közlekedést érintő tervek. Hegedűs Zoltán polgármesteri jogkörrel megbízott alpolgármester hangsúlyozta a műsor folyamán, hogy ilyen lehetőség a fejlődésre csak egyszer adódik az életben. Hódmezővásárhely estében az elmúlt 150-200 évben nem volt ilyen nagyhorderejű fejlesztéshullám.
Május óta (amióta aláírta a városvezetés Orbán Viktor miniszterelnökkel a megállapodást) folyamatosan zajlik az előkészítő munka (sőt, sok projekt esetében már előtte megkezdődtek a megbeszélések). Hódmezővásárhelyen is működik egy külön a Modern Városok Programmal foglalkozó csoport, akik hetente tanácskoznak. A projektek előkészítése tervszerűen halad, az ütemezés részletei novemberben jelentek meg a Magyar Közlönyben. 2018-ban már lesznek olyan munkálatok, amelyek mindenki számára láthatóak lesznek. Így például folytatódik a Tram Train építése, a villamospálya építését kezdik meg tavasszal. Illetve elindul jövőre a tervek szerint a Németh László Gimnázium és a Bethlen Gábor Református Gimnázium fejlesztése is. A projektek többsége 2018-2019-ben indul, és 2020-21-ig szeretnék befejezni.
Mucsi László
A Hódmezővásárhellyel kötött megállapodás a következő pontokat érinti:
– Megerősítették, hogy szükség van a Tram Trainre, de csak ésszerű áron. Illetve arról is szóltak a tárgyalások, hogy a Szeged-Vásárhely nyomvonal egy jövőbeni villamosvasút létrehozásánál kis távlat: ki kell terjeszteni a Tram Train gondolatát Hódmezővásárhely-Szabadka irányában.
– Bővíteni kívánják a hódmezővásárhelyi Ipari parkot, mégpedig 100 hektárral. Támogatni kívánják a mezőgazdasági feldolgozó-ipari vállalatokat.
– Állami naperőmű parkot létesítéséről döntöttek, amelyet Hódmezővásárhelyen hoznak létre.
– Több olyan fejlesztésről is döntöttek, amelyek Vásárhely különböző oktatási intézményeit érintik. 4 milliárdot szán a kormány a Bethlen Gábor Református Gimnázium és a Németh László Gimnázium és Általános Iskola felújítására, bővítésére- Fejlesztik az Eötvös József Szakgimnázium és Szakközépiskola, a Kalmár Zsigmond Szakgimnázium és Szakközépiskola és a Cseresnyés Kollégium intézményét. Illetve szó esett arról is, hogy Hódmezővásárhelyt be kell kapcsolni az agrár-felsőoktatási rendszer vérkeringésébe (ez egy átszervezést követően lehetséges).
– 4 milliárdot forinttal támogatja a magyar kormány az új könyvtár építését.
– Az országban elsőként Hódmezővásárhelyen kívánják bevezetni az ún. panel-visszabontási programot. Egy 10 emeletes blokkot érintene első körben a fejlesztés, amelyet csak akkor hajtanak végre, ha a lakók is beleegyeznek.
– 117 kilométernyi külterületi kerékpárutat hoznak létre turisztikai céllal.
– Katonapolitikai része is volt a megbeszélésnek, amely érintette a vásárhelyi laktanya infrastrukturális fejlesztését, illetve egy új honvéd középiskola létrehozását. Tárgyaltak a városi kórházzal is arról, hogy az honvéd kórház legyen.
ÉR.