Láttuk a Budapest Noirt

Nagy elvárásokkal mentem a moziba, hiszen Kondor Vilmos történelmi krimijét, ami a film alapjául szolgált, korábban már olvastam. A könyv lebilincselő volt és annak ellenére, hogy hazánkban annyira nem honosodott meg a kemény krimik műfaja, a Budapest Noir egyáltalán nem hatott környezetidegennek. Milyen volt tehát a Gárdos Éva rendezte film?
Bár a Budapest Noir a története és a képi világa miatt meglehetősen komor hangulatú, a közönség többször is jóízűen felnevetett az ügyesen időzített, humoros mondatokon. A cselekmény Gömbös Gyula halála után játszódik, a háttérben érződik a második világháború szele. Többször is elhangzott olyan előre utaló mondat, amire a közönség csak bólintott, vagy hümmögött, hiszen ismerve a történelem alakulását, tudjuk, hogy pár év múlva mi fog bekövetkezni. Ezért is volt érdekes látni az 1936-os évek Budapestjét, ahol a polgárok még alig sejtenek valamit.
A történet szerint, a Nagydiófa utcán egy női holttestre bukkannak a rendőrök. Az eset nem tűnik különösnek, hiszen mindennapos, hogy prostituáltakat ölnek meg, ám ennek a lánynak a helyzete más. A főszereplő, Gordon Zsigmond, aki Az Est bűnügyi újságírója, korábban beszélt ezzel a nővel és biztos benne, hogy nem örömlány volt. Az pedig még érdekesebbé teszi az esetet, hogy senki sem akar válaszokat adni, senki sem ismerte a lányt, ráadásul a holttest a boncteremből eltűnik.
Gordon Zsigmond egy remekül kidolgozott karakter, Kolovratnik Krisztián nagyszerű alakítást nyújtott. Persze a már ismert klisé felsejlik, hiszen Zsigmond egy kiábrándult, ballonkabátos, borostás, szkeptikus alak, akit a nők imádnak, de egy stabil párkapcsolatot nem tud fenntartani. A legtöbb kemény krimi nyomozói pedig pontosan ilyenek. Mégis, jó volt látni Budapest utcáin ezt a figurát.
Itt pedig érdemes a többi szereplőről is szólni, ugyanis érezhető, hogy a színészeket nagy gonddal választották ki az egyes szerepekre. Eckhardt Krisztina (Tenki Réka) egy olyan női karakter, aki bár törékenynek tűnik, nem marad a férfiak árnyékában, határozott jellem, fotósként pedig több veszélyes helyen is megfordul. Dobó Kata és Kulka János játéka szintén színt vitt a filmbe, de itt a legutolsó mellékszereplőig is fel lehetne sorolni a színészeket, hiszen mindenki remekül alakította a szerepét.
A film tökéletesen bemutatja a régi idők Budapestjét, emellett izgalmas és a cselekmény gyorsan halad előre. Az pedig külön tetszett a filmben, hogy elhagyták a könyvnek azon részeit, ahol a történet már-már fájóan lelassult. Persze aki sok kemény krimit olvasott, annak a klisék zavarók lehetnek.
A Mozaik Moziban sajnos nem látható a Budapest Noir, de érdemes megnézni, Szegeden a hét közepéig még biztosan fogják vetíteni.