A fotózásban nem a csúcstechnika a nyerő

A makói Szirbik Miklós Egyesület meghívását elfogadva tartott előadást péntek este a József Attila Múzeumban Szűcs Tibor grafikus- és fotóművész. Elsőként Forgó Géza, az egyesület elnöke köszöntötte a jelenlévőket. A modern kor vívmányai előtt úgynevezett üvegnegatívval dolgoztak a fotósok, egyet Forgó Géza is elhozott, s megmutatta az érdeklődőknek.
– Már gyermekként a kezemben volt a fényképezőgép, aztán a későbbiekben a szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában közelebbről is megismerhettem a fotóművészetet – kezdte a beszélgetést Szűcs Tibor. Azóta is a fotógráfia tölti ki élete jelentős részét.
Egy makói művésztelepi vendégeskedés során Szűcs Tibor rábukkant az úgynevezett Homonnai-hagyatékra. A Kolozsvárról 1904-ben Makóra költöző Homonnai Nándor lett hamarosan a Maros-parti város legkedveltebb fotógárfusa. Akkoriban üvegnegatívra fotóztak, s ezt a hatalmas anyagot dolgozta fel, pontosabban mentette meg az enyészettől Szűcs Tibor, amiről itt beszél:
##audio:5020##
A Homonnai-hagyaték egyik megmentett darabja
Ahogy az autósoknál a Trabant, úgy a fotósoknál a kezdett a Pajtás, aztán jön a Zenit, amit a Praktika követ, majd elérkezünk a mai modern masinákhoz. Ez Szűcs Tibornál sem volt másképp. – A fotótechnika történet fantasztikus dolgokat tudott, például az 1880-as években, amikor nagyméretű üveglemezekre fényképeztek, ezt az élességet és a tónusgazdagságot talán most kezdi utolérni a digitális csúcstechnológia – tette hozzá végül Szűcs Tibor.
Fotók (amiken nincs vízjel): www.makoanno.hu
Munkatársunktól. K.