Látványos oxigéntermelés

Az előadásokon 7. és 8. osztályos diákok vettek részt, akiknek látványos kísérleteket mutatott be Béleczki Gábor matematika-fizika-informatika tanár és Szabóné Tanács Valéria szaktanácsadó.
Béleczki Gábor előadása során elsősorban arra helyezte a hangsúlyt és arról beszélgetett a diákokkal, miért hasznos a tömegközlekedés. A tömegközlekedés eszközei, úgy, mint például a busz, sokkal kevésbé szennyezik a levegőt, mint a személyautók. Egészen egyszerűen azért, mert amíg egy busz elvisz 10 embert, addig a személyautónak gyakran csak egy utasa van, a sofőr. Így 10-szer annyi káros anyag jut a levegőbe, mint a tömegközlekedési eszközzel. Nemcsak a levegőt és az emberi szervezetet károsítják ezek az anyagok, hanem a növényeket is. Utóbbiak sokkal kevesebb méreganyag feldolgozására képesek, mint mi.
Az előadás során előtérbe kerültek az energiafelhasználást csökkentő megoldások is. Szó esett a zöld energiáról, amelyhez többek között a nap, a szél és a vízenergia is tartozik. Ezek természetes módjai az energiatermelésnek, és megoldhatnák a kipufogó gáz okozta problémakört.
Bemutattak egy vízhajtású kisautót is, amit a gyerekek örömmel ki is próbáltak.
„Azért tartottam fontosnak, hogy megtartsak egy ilyen előadást, mert úgy gondolom, fontos, hogy a gyerekeket, az ifjúságot arra neveljük, hogy óvják a környezetüket, tegyenek érte, és ők is aktívan kapcsolódjanak be az ezzel kapcsolatos tervezésbe és megvalósításba” – mondta a Szent István Általános Iskola tanára, majd hozzátette, intézményük amellett, hogy testnevelés tagozatos iskola, öko-iskola is. „A környezetkímélő magatartást folyamatosan oktatjuk a gyerekeknek. Volt például egy olyan akciónk, amikor a diákoknak maguk kellett megtervezni és megcsinálni (lefesteni) a szelektív hulladékgyűjtés rendszere alapján a kukákat. Így valóban a magukévá tették ezeket az elveket.”
Béleczki Gábor
Béleczki tanár úr előadását Szabóné Tanács Valéria, szaktanácsadó ÖKO-előadása követte, majd látványos bemutatót tartott a jelenlévőknek.
A diákok érdekes kísérleteket láthattak: magnéziumot égés közben, amelyről megtudtuk, égése a vízben is folytatódik, mert felveszi a víz oxigén molekuláját. Oxigén előállítására a szaktanácsadó kálim permanganátot hevített, majd egy másik kísérletben mangándioxidot vegyített kis mennyiségű hidrogén-peroxiddal. Az ebből eltávozó gáz volt maga az oxigén. A tanácsadó a széndioxid termeléshez szóda bikarbónát és 20 százalékos sósavat elegyített. Az eredmény: a meggyújtott gyertya lángja elaludt.
Mangándioxid és hidrogén-peroxid házasságából létrejött oxigén
Az előadásokon a Szőnyi Benjámin Általános Iskola, a Szent István Általános Iskola, a Szent József Katolikus Általános Iskola, valamint a Varga Tamás Általános Iskola diákjai vettek részt.
Az Európai Mobilitási Hét holnap, szeptember 22-én, pénteken ér véget. 14:00-kor a Szent István Általános Iskola szervezésében a “Nem szégyen a futás!” elnevezésű programon vehetünk részt a Népkert-Rekortán Futópályán, Kazi Tamás középtávfutó olimpikonnal.
Ács Helga