Tram train fórum: útlezárások Vásárhelyen, vonatpótló buszok Szeged felé

Tájékoztatót és lakossági fórumot hirdetett szerda kora estére a Szeged-Vásárhely tram train és a vasúti hálózat villamosítása kapcsán a projektért felelős NIF Zrt, valamint a kivitelező Strabag, ahol a város képviselőihez is érkeztek kérdések.
Az előadók a közmű kiváltásokról, a költségekről és a további lehetőségekről is számot adtak beszámolójukban.
Még az idén félpályás útlezárás mellett közműkiváltás kezdődik (ez tulajdonképpen már tart) az Adyn. Október-november hónapban teljes útzár lesz a Bajcsyn szintén közműkiváltás miatt, de az ott lakók bejárását biztosítják. Még 2017-ben a Szőnyin és az Andrássy elején is munkába kezdenek, december 1 és 20 között itt már nagyobb munkára, felfordulása kell számítani csatornamű kiváltás miatt, de az Andrássy további szakaszán is dolgoznak majd.
2018 tavaszán az Andrássy 47-est érintő szakaszát zárják le, az Emlékponttól a Kálvin térig. A vasúti pálya kiépítését szintén jövőre kezdik meg különböző ütemezéssel, de még ehhez kapcsolódóan is várhatók közműkiváltások. A Vásárhely belterületére tervezett 3,3 kilométeres szakasz építésének befejezését 2019-re ígérik.
Jövőre megkezdik a Vásárhely-Szeged közötti vasúti pályaszakasz korszerűsítést, átépítését is. Ahhoz, hogy a jelenleg 60-80 kilométeres sebességre (az algyői hídon ez 40) alkalmas pálya a 100 kilométerrel közlekedő tram traint fogadni tudja, jelentős munkálatokra lesz szükség a teljes szakaszon. Ez idő alatt szünetel majd a vasúti közlekedés Vásárhely és Szeged között, erre az időre vonatpótló buszokat állítanak hadrendbe.
A tervek szerint a teljes munkával 2020 elejére készülnek el, ekkor egy próbaüzem indul már a szerelvényekkel, a lakosság pedig 2020 végétől veheti igénybe az elővárosi vasútvonalat. A nyolc, egyenként 200 fős kapacitású Stadler kocsiszerelvény a reggeli csúcsban 10, a délutániban 20, napközben és este 30 perces időközökkel indul a két város között. A végállomások közötti utat 42, a két belváros közötti távolságot pedig 32 perc alatt teszi meg. A Szeged-Békéscsaba közötti vasúti forgalom 60 perces „hullámokban” fog működni.
Elhangzott az is, a tram train üzembe állításával gyakorlatilag megszüntetik a két város közötti buszforgalmat. Azok járatok maradnak meg, melyek olyan helyeken is megállnak ahol a villamos nem, illetve más településekre tartanak. Úgy kalkulálnak, a szerelvények kihasználtsága legkevesebb 50 százalékos lesz, mely jónak mondható.
A fórumon a további tervekről, elképzelésekről is beszéltek. Megvalósíthatósági tanulmány készül a későbbiekre egy Szeged-Makó közötti vonalra, valamint a vásárhelyi ág Orosháza és Békéscsaba felé történő bővítésére. Ehhez vizsgálják a Csaba-Szeged közötti vasúti pálya villamosításának lehetőségét is.
A fórumon a lakosság kérdezhetett is. Többen egy kishomoki megálló megépítésre felől érdeklődtek, egy ottani lakos még aláírásgyűjtést is kilátásba helyezett ennek érdekében. Elhangzott, a menetrend (egy plusz megállóval már nem tartható a Népkert-Algyői híd közötti 10 perces, megtervezett menetidő) és a költségek miatt egyelőre ez nem valósul meg, de mivel technikai akadálya nincs, a jövőben, igény esetén, akár erre is sor kerülhet.
egyes képek: ksta.de