Egyelőre leállnak a közműkiváltások, de Vásárhely szeretné a tram-traint

Uniós forrásból, az eredeti kalkulációhoz közelítő összegen és megtérülés esetén indulhat el a jelenleg kését szenvedő Szeged-Vásárhely közé tervett tram-train beruházása, mondta pénteken Hegedűs Zoltán alpolgármester. Mint részletesen, több cikkben beszámoltunk róla, jelenleg áll a projekt, mivel a korábbi kalkulációk helyett ma már a bekerülési összeg duplájáról van szó.
Az alpolgármester is elmondta, a projektre szüksége lenne a városnak, de nem minden áron, úgy pedig végképp nem, ha az a költségvetést terhelné. Kiemelte nagyon fontos hogy ha bár változhat is a beruházás ára, az akkor is megtérülő legyen. Itt nemcsak gazdasági megtérülésről beszélünk, hanem társadalmiról is összességében. Ez utóbbiba beletartozik a lakosság komfort és kényelemérzete, a két város közötti út lerövidülése, a károsanyag kibocsátás csökkenése, a két városra gyakorolt hatása és sok más összetevő.
Hegedűs Zoltán emlékeztetett, az eredeti elképelés az lett volna, 43 milliárdból, melyre akkor az NFM rábólintott, majd visszavonta, villamosítják a Szeged-Békéscsaba-Gyula vasúthálózatot, és közben Szeged és Vásárhely között tisztán villamos energiával működtetett tram-train vonal épül. A vasútpálya villamosításának visszavonása után – mely az alpolgármester szerint hatalmas dolog lett volna a két megye életében – tértek át arra a verzióra, hogy a városokban villamos, a nyílt pályán dízel üzemű, hibrid tram-train kiépítést terveznek.
Most a várakozás és a mérlegelés és tervezés időszaka következik, de mindenekelőtt tisztázni kell, miért duplázódtak meg a költségek és végül mekkora az az összeg melyből megtérülő tram-train épülhet. Addig a közműkiváltásokat felfüggesztik, azokat a munkákat melyeket már elkezdtek, befejezik. Ez azt jelenti, a május 8-tól öt hétre meghirdetett Andrássy utcai lezárás a Kaszap és a Kálvin tér között, szintén csúszik.
A Vásárhely24 érdeklődésére az alpolgármester elmondta, azok az egyéb kiemelt infrastrukurális beruházások, melyeket a tram-train építéséhez ütemeztek – mint például az Andrássy utca rekonstrukciója, belvárosi építkezések és egyebek – nem szenvednek csorbát, maximum annyi történhet, ezek nem egyidőben valósulnak meg.