Lázár válaszokat vár az NFM-től tram-train ügyben

Sajtótájékoztatót tartott a kancelláriaminiszter szerdán az elmúlt napok tram-trainnel kapcsolatos történései kapcsán Vásárhelyen a városházán. Beszédében Lázár János az NFM-nek a projekthez való hozzállását (is) firtatta.
Szeged és Vásárhely közelsége, az ebből adódó kapcsolat meghatározza a két város jövőjét, mely között ma naponta 200 busz, több mint 10 vasúti járat segítségével 5-10 ezer ember ingázik, valamint 3000-en autóval járnak a két város között, mondta Lázár János. Kiemelte, mindez alátámasztja azt, a két város, tram-trainnel kapcsolatos előzetes elképzelési megalapozottak voltak.
2015 végén Hódmezővásárhely városa az előkészítés munkálatait leadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, és a MÁV-nak, a kormányra bízva ezzel az előkészítést. Ekkor a tervezést végző konzorcium számítása szerint 23 milliárból megvalósítható volt a projekt.
Ebből a pálya városon belüli pálya megépítése, városon kívüli pályafelújítás, és a szerelvények beszerzése is megvalósulhatott volna. 2016 májusában egy előterjesztés készült az NFM-nél a kormány számára, melyet jóvá is hagytak, hogy ebből 10 milliárdért szerelvényeket vásárolnak, 13,2 milliárdért pedig a pályát alakítják ki.
2017 tavaszán ugyancsak az NFM – eddig ismeretlen okokból – azt javasolta, a pálya kiépítésére ne 13,2 hanem 32,5 milliárd kerüljön előirányzásra. A járművekre pedig 10 helyett 16 milliárdot írtak elő – foglalta össze Lázár János. Hozzátette, nem világos, ami eddig 23 milliárdba került, miért kell rá most 50-et költeni. Hozzátette Vásárhelyen elkötelezettek a beruházás iránt, arra a városnak, a térségnek és a hátrányos helyzetű régiónak is szüksége lenne, de nem minden áron. Reményét fejezte ki, végül csak késedelmet szenved a tram train megépítése, de nem marad el.
A miniszter egyúttal felszólitotta a a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, adjon magyarázatot a történtekre. A minisztérium felé tíz pontból álló kérdéssort fogalmazott meg a sajtótájékoztatón.
Előszőr is arra vár választ, támogatja-e az NFM a projektet egyáltalán, ugyanis tegnapi közleményük szerint nem biztos, hogy megtérül a beruházás, miközben korábban már 48,5 milliárdos támogatásra tettek javaslatot a kormánynál.
Újabb kérdés, mi az oka a beruházás árának ilyen mértékű emelkedésének, hiszen az eredeti 23 milliárdos költségre készült és ismeretes hatástanulmány, addig a mostani 48,5 milliárdosé nem ismert. Lázár arra is választ vár, igaz-e a kormánykörökben terjedő hír, hogy már a közel 50 milliárdos kalkuláció sem igaz, hanem inkább 60 milliárd lehet a projekt ára. Kíváncsi továbbá arra is, a tram-trainre mennyi hazai és mennyi uniós forrás áll rendelkezésre. A vásárhelyiek a 23 milliárdos beruházás tisztán uniós forrásból való megvalósulásáról tudnak: Lázár kijelentette, az ország akkor engedheti meg magának ezt a beruházást, ha az nagy részben uniós pénzből valósul meg.
A miniszter megdöbbenésének adott hangot akkor is, amikor megtudta, nincs támogatási szerződése sem a projektnek az NFM és a MÁV között. Mint fogalmazott, azt is tisztázni kell, az európai bizottság fogja-e támogatni a tram-train megépítését.
Arra is választ vár, vajon mi az álláspontja a Szeged-Vásárhely közötti tömegközlekedést eddig végző DAKK-nak (volán) és MÁV-nak a projektről.
Mintegy ráadásként a dél-alföldi régió egy korábban beharangozott, de aztán visszavont fejlesztésének a lemondásának az okára is választ vár a miniszter, miszerint miért marad el a Szeged-Vásárhely-Békéscsaba-Gyula közötti vasúti pálya villamosítása.
Lázár János hozzátette, nehéz a helyzete, mindent megtesz a projektért és képviseli ezúttal is a vásárhelyiek érdekeit, de a város egyetlen árdrágító politikára sem fog igent mondani.
A kormány kötelessége az, hogy megakadályozza az árdrágítást, és csak a valós költségekre mondjon igent.
Szerdán reggel azt kérte Orbán Viktortól, a kormány jövő heti ülésén a tram train pojektjét is tűzze napirendre, tekinttel arra, hogy más hasonló ügyek is vannak, ahol az NFM által felügyelt beruházásoknál költségnövekmények mutatkoznak.
Lázár János egyébként az alábbi kérdéssort intézte a sajtótájélkoztatón az NFM-nek:
1. Tisztázza az NFM, hogy támogatja-e a projektet?
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a sajtónak azt nyilatkozta, hogy a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő villamosvasúti rendszer nem térül meg, nem fogják elegen használni és Európában is csupán kevés hasonló közlekedési kapcsolat épült ki. A kérdés az, miért javasolta a Kormánynak 2017. március 20-án, hogy 48,5 Mrd forint összegben támogassa a beruházást?
2. Tisztázza az NFM, mi okozza a beruházás árának ilyen jelentős mértékű emelkedését?
2016. május 20-án a beruházás költségét a tárca 13,25 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 10 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva 23,25 Mrd forintban határozta meg. 2017. március 20-án, ugyanezen beruházás költsége 32,5 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 16 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva már 48,5 Mrd forintot tesz ki. Hogyan lett 3 éves tervezéssel a legutolsó, 2015 novemberi hatástanulmányban szereplő 22,97 Mrd forintból 48,5 Mrd forint?
3. Tisztázza az NFM, az árkülönbség okát!
Van-e a 48,5 Mrd forintos költség mögött hatástanulmány?
4. Tisztázza az NFM, menyibe kerül végül a beruházás!
Igazak-e azok az információk, hogy a tram-train rendszer kiépítésének valós végösszege meghaladhatja a 60 Mrd forintot is?
5. Tisztázza az NFM, mennyi európai uniós és mennyi hazai költségvetési forrással számolnak!
Amennyiben kétséges a beruházás megtérülése és emiatt az uniós támogatás, miért terveznek ilyen magas költséggel? Mennyivel kell a magyar adófizetőknek hozzájárulni a beruházáshoz?
6. Tisztázza az NFM, miért nincs még mindig támogatási szerződés!
7. Tisztázza az NFM Brüsszel hozzáállását a beruházáshoz!
Milyen egyeztetésekre került sor az uniós támogatás érdekében?
8. Tisztázza az NFM a Dél Alföldi Közlekedési Központ (DAKK) és a Magyar Államvasutak (MÁV) viszonyát a beruházáshoz!
9. Tisztázza az NFM, miért marad el a három megyei jogú várost és két megyét összekötő, Szeged-Hódmezővásárhely-
10. Tisztázza az NFM, hogy 10 év alatt miért nem sikerült jól előkészíteni a projektet!