Lázár 10 kérdése a tram-trainről

Hódmezővásárhely és Szeged városa az ellentéteket félretéve néhány éve összefogott, és az itt élő polgárok érdekében közös vállalkozásba kezdett. Ma Szeged és Hódmezővásárhely között 200 busz és több mint 10 vasúti járat segítségével 3-4 ezer ember ingázik délelőtt és 3-4000 ember délután, körülbelül 3000 ember személygépjárművet vesz igénybe annak érdekében, hogy átjusson Szegedre. Mindez alátámasztja azt, hogy a két város ötlete eredetileg helytálló volt – kezdte sajtótájékoztatóját Lázár János miniszter, országgyűlési képviselő.
2015 novemberében 23 milliárdra becsülték a beruházás teljes költségét, amiben a pályaépítés és a villamoskocsik vásárlása van benne. Ebből az összegből 13 milliárd lett volna a pályakorszerűsítés és 10 milliárd a kocsik vásárlása. 2017 tavaszán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – eddig tisztázatlan okok miatt – azt javasolta, hogy a pályakorszerűsítésre ne 13 milliárdot, hanem 32,5 milliárdot irányozzanak elő, a villamoskocsikra pedig ne 10 milliárdot, hanem 16 milliárd forintot költsön a magyar állam. Így 23 milliárdról majd’ 50 milliárdra nőtt a beruházás várható költsége.
„A fejlesztés nagyon fontos, de nem minden áron. Ezt a beruházást az ország akkor engedheti meg magának, ha döntő részben az Európai Unió támogatja. Ha a magyar adófizetőknek kell támogatnia akár 40-50 milliárd forint erejéig, akkor Magyarország jelenleg ezt nem engedheti meg magának. Ez nem azt jelenti, hogy nem jár a beruházás a hódmezővásárhelyieknek, csak nem az adófizetők pénzéből, hanem az Európai Unió támogatásából. Ezért nagyon fontos, mielőtt belevágnánk ebbe az építkezésbe, tisztázni, hogy mit fizet az Európai Unió, és mit fizet a költségvetés. megdöbbenve tapasztalom, hogy nincs támogatási szerződése a projektnek. Ez a beruházás akkor éri meg a magyar adófizetőknek, a hódmezővásárhelyieknek, ha nem csak megvalósul, de jól is működik. A jól működésnek az a feltétele, hogy igénybe vegyék, az igénybevételnek az a feltétele, hogy olcsó legyen. És hogy ehhez mit szól majd a Volán és a MÁV. Hódmezővásárhely egyetlen egy árdrágító politikára sem mondhat igent. A kormánynak az a kötelessége, hogy megállítsa az árdrágítást. Azt kértem miniszterelnök úrtól, hogy a jövő heti kormányülésen tűzze napirendre ezt az ügyet is. Kérem a hódmezővásárhelyi polgárok türelmét. A helyzet tisztázása nélkül a beruházást nem lehet megvalósítani. Úgy gondolom, az ügy késedelme nem jelenti a tram-train elmaradását” – fogalmazott Lázár János.
##audio:3934##
Ennek érdekében 10 kérdést intéz a miniszter a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, amelyek között szerepel: a tárca támogatja-e a projektet, miért drágult meg jelentősen a beruházás, mi ennek az oka, és hogy 10 év alatt miért nem sikerült megfelelően előkészíteni a fejlesztést. Hozzátette, azt is tisztázni kell, hogy az Unió mennyivel járul hozzá az építkezéshez, és miért nincs még támogatási szerződés.
ÉR.
A teljes kérdéssort alább olvashatják:
1. Tisztázza az NFM, hogy támogatja-e a projektet!
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ma azt mondja, hogy a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő villamosvasúti rendszer nem térül meg, nem fogják elegen használni és Európában is csupán kevés hasonló közlekedési kapcsolat épült ki. A kérdés, hogy mindezek ismeretében miért javasolta a kormánynak 2017. március 20-án, hogy 48,5 milliárd forint összegben támogassa a beruházást.
2. Tisztázza az NFM, mi okozza a beruházás árának ilyen jelentős mértékű emelkedését!
2016. május 20-án a beruházás költségét a tárca 13,25 milliárd forint pályakorszerűsítéssel és 10 milliárd forint járműbeszerzéssel számolva 23,25 milliárd forintban határozta meg. 2017. március 20-án ugyanezen beruházás költsége 32,5 milliárd forint pályakorszerűsítéssel és 16 milliárd forint járműbeszerzéssel számolva már 48,5 milliárd forintot tesz ki. Hogyan lett 3 éves tervezéssel a 2015. novemberi hatástanulmányban szereplő 22,97 milliárd forintból 48,5 milliárd forint?
3. Tisztázza az NFM az árkülönbség okát!
Van-e a 48,5 milliárd forintos költség mögött hatástanulmány?
4. Tisztázza az NFM, mennyibe kerül végül a beruházás!
Igazak-e azok az információk, hogy a tram-train rendszer kiépítésének valós végösszege meghaladhatja a 60 milliárd forintot is?
5. Tisztázza az NFM, mennyi európai uniós és mennyi hazai költségvetési forrással számolnak!
Amennyiben kétséges a beruházás megtérülése és emiatt az uniós támogatás, miért terveznek ilyen magas költséggel?Mennyivel kell a magyar adófizetőknek hozzájárulni a beruházáshoz?
6. Tisztázza az NFM, miért nincs még mindig támogatási szerződés!
7. Tisztázza az NFM Brüsszel hozzáállását a beruházáshoz!
Milyen egyeztetésekre került sor az uniós támogatás érdekében?
8. Tisztázza az NFM a Dél Alföldi Közlekedési Központ (DAKK) és a Magyar Államvasutak (MÁV) viszonyát a beruházáshoz!
9. Tisztázza az NFM, miért marad el a három megyei jogú várost és a két megyét összekötő, Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Gyula vasútvonal villamosítása!
10. Tisztázza az NFM, hogy 10 év alatt miért nem sikerült jól előkészíteni a projektet!