Stadler: nem kell a tervezett összeg dupláját kifizetni a tram-train kocsikért (Frissítve: megszólalt a Délmagyar is)

Nem kerül a tervezett összeg duplájába a tram-train járművek beszerzés – jelentette ki a Stadler válaszul Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfői közleményére.
Mint ismeretes , a kancelláriaminiszter tegnap arról írt, a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer ellehetetlenülni látszik, miután a kocsik – a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV által előkészített közbeszerzés eredményeként – közel kétszer annyiba kerülnének mint azt eredetileg tervezték. Úgy fogalmazott a magyar kormány a súlyos előkészítési hibák ellenére sem engedhet üzleti érdekek nyomásának, így azt javasolja a kabinetnek, az aránytalanul megnövekedett költségek mellett ne vállaljon kötelezettséget a beruházás megvalósítására.
A tenderen győztes Stadler szerint ,,pontatlanok és félrevezetőek” a 8+4 darab dízel-villamos áráról megjelent információk: közleményük szerint az ajánlatok bontásáról készült 2017. február 20-ai jegyzőkönyv szerint az eljárás becsült értéke 12 járműre vetítve 66 millió euró, egységárra bontva 5,5 millió euró, míg a Stadler ajánlata egy tram-train járműre 6,395 millió euró volt. Ez az előzetesen kalkulált árat nem 100, hanem 16,27 százalékkal lépi túl.
A megjelent számok kapcsán a járműgyártó cég jelezte, tisztában vannak azzal, hogy a beszerzés becsült értékének bármilyen mértékű túllépése kihívások elé állíthatja az ajánlatkérőt, ugyanakkor a tények ,,ilyen mértékű eltorzítását” nem tartják korrektnek.
A társaság leszögezte azt is, a korábbi közbeszerzési eljárásokhoz hasonlóan ezúttal is fair, az aktuális piaci viszonyoknak megfelelő, illetve az ajánlatkérő egyedi igényeit is teljes mértékben figyelembe vevő ajánlatot tettek.
Záráképp még megjegyzik a hibrid rendszerű, azaz villamos és dízel-elektromos hajtással is rendelkező járművek egységárának bármilyen más, kizárólag városi villamos üzemű jármű beszerzésének árával való összemérése értelmetlen és megtévesztő a lényegesen bonyolultabb műszaki konstrukció, illetve az eltérő alkalmazási terület miatt.
Megszólalt a Délmagyar is
Lázár János közleményében a Délmagyarország című napilapot is megszólította: a kancelláriaminiszter sajnálatát fejezi ki, miután, meglátása szerint az újság egyes munkatársai azon dolgoztak, „hogy bebizonyítsák: Hódmezővásárhely nem érdemli meg a fejlődést”
Szavaira Kóti Zoltán, a lap főszerkesztője reagált. Mint azt portálunkhoz is eljuttatott közleményében írta, mind a szerkesztőség, mind a lapot kiadó Lapcom Kiadó Zrt. „értetlenül és megdöbbenve” áll a tárcavezető nyilatkozata előtt.
A közlemény szövege egyebekben nem cáfolja, nem vitatja, sőt, minden egyes állításában megerősíti lapunk szombati cikkének információit, melyek szerint a beruházás várható költségei a tervezettnél jóval magasabbak lennének. Miniszter úr maga közli ezek alapján, hogy a beruházás leállítását javasolja, miközben a Délmagyarország cikkében semmi ilyesmiről nem volt szó. És egyáltalán nem volt szó arról, amivel miniszter úr lapunkat vádolja, miszerint „Hódmezővásárhely nem érdemli meg a fejlődést” – áll a válasznyilatkozatban.
Hangsúlyozta, sem a lap, sem a kiadó „nem gyárt motorkocsikat”, és nyilvánvalóan semmilyen szerepük nem volt abban, hogy a MÁV és a NIF rosszul mérte fel a beruházás költségeit, miként abban sem, hogy a tenderre csak egy ajánlat érkezett, a tervezettnél magasabb áron. Hozzátette – lévén egy fontos projektről van szó – visszautasítják mindazon vádakat is, miszerint a valós információk nyilvánosságra hozatalával a Délmagyarország hibát követett volna el.
A főszerkesztő jelezte, a napilap mindvégig tényszerűen foglalkozott a projekttel és ez ezútán is így lesz, ugyanakkor arra kérte a minisztert, a jövőben tartózkodjon a lapot és annak munkatársait érintő „alaptalan kijelentések terjesztésétől”, a tegnapi közleményében megfogalmazott, „igazságtalanul vádló állítását” pedig vonja vissza.
(Borítókép: illusztráció; forrás: Index/Tenczer Gábor)