quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely24.com archívum

Stadler: nem kell a tervezett összeg dupláját kifizetni a tram-train kocsikért (Frissítve: megszólalt a Délmagyar is)

2017. április 25.

Nem kerül a tervezett összeg duplájába a tram-train járművek beszerzés – jelentette ki a Stadler válaszul Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfői közleményére.

Mint ismeretes , a kancelláriaminiszter tegnap arról írt, a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer ellehetetlenülni látszik, miután a kocsik – a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV által előkészített közbeszerzés eredményeként – közel kétszer annyiba kerülnének mint azt eredetileg tervezték. Úgy fogalmazott a magyar kormány a súlyos előkészítési hibák ellenére sem engedhet üzleti érdekek nyomásának, így azt javasolja a kabinetnek, az aránytalanul megnövekedett költségek mellett ne vállaljon kötelezettséget a beruházás megvalósítására.

A tenderen győztes Stadler szerint ,,pontatlanok és félrevezetőek” a 8+4 darab dízel-villamos áráról megjelent információk: közleményük szerint az ajánlatok bontásáról készült 2017. február 20-ai jegyzőkönyv szerint az eljárás becsült értéke 12 járműre vetítve 66 millió euró, egységárra bontva 5,5 millió euró, míg a Stadler ajánlata egy tram-train járműre 6,395 millió euró volt. Ez az előzetesen kalkulált árat nem 100, hanem 16,27 százalékkal lépi túl.

A megjelent számok kapcsán a járműgyártó cég jelezte, tisztában vannak azzal, hogy a beszerzés becsült értékének bármilyen mértékű túllépése kihívások elé állíthatja az ajánlatkérőt, ugyanakkor a tények ,,ilyen mértékű eltorzítását” nem tartják korrektnek.

A társaság leszögezte azt is, a korábbi közbeszerzési eljárásokhoz hasonlóan ezúttal is fair, az aktuális piaci viszonyoknak megfelelő, illetve az ajánlatkérő egyedi igényeit is teljes mértékben figyelembe vevő ajánlatot tettek.

Záráképp még megjegyzik a hibrid rendszerű, azaz villamos és dízel-elektromos hajtással is rendelkező járművek egységárának bármilyen más, kizárólag városi villamos üzemű jármű beszerzésének árával való összemérése értelmetlen és megtévesztő a lényegesen bonyolultabb műszaki konstrukció, illetve az eltérő alkalmazási terület miatt.

Megszólalt a Délmagyar is

Lázár János közleményében a Délmagyarország című napilapot is megszólította: a kancelláriaminiszter sajnálatát fejezi ki, miután, meglátása szerint az újság egyes munkatársai azon dolgoztak, „hogy bebizonyítsák: Hódmezővásárhely nem érdemli meg a fejlődést”

Szavaira Kóti Zoltán, a lap főszerkesztője reagált. Mint azt portálunkhoz is eljuttatott közleményében írta, mind a szerkesztőség, mind a lapot kiadó Lapcom Kiadó Zrt. „értetlenül és megdöbbenve” áll a tárcavezető nyilatkozata előtt.

A közlemény szövege egyebekben nem cáfolja, nem vitatja, sőt, minden egyes állításában megerősíti lapunk szombati cikkének információit, melyek szerint a beruházás várható költségei a tervezettnél jóval magasabbak lennének. Miniszter úr maga közli ezek alapján, hogy a beruházás leállítását javasolja, miközben a Délmagyarország cikkében semmi ilyesmiről nem volt szó. És egyáltalán nem volt szó arról, amivel miniszter úr lapunkat vádolja, miszerint „Hódmezővásárhely nem érdemli meg a fejlődést” – áll a válasznyilatkozatban.

Hangsúlyozta, sem a lap, sem a kiadó „nem gyárt motorkocsikat”,  és nyilvánvalóan semmilyen szerepük nem volt abban, hogy a MÁV és a NIF rosszul mérte fel a beruházás költségeit, miként abban sem, hogy a tenderre csak egy ajánlat érkezett, a tervezettnél magasabb áron. Hozzátette – lévén egy fontos projektről van szó – visszautasítják mindazon vádakat is, miszerint a valós információk nyilvánosságra hozatalával a Délmagyarország hibát követett volna el.

A főszerkesztő jelezte, a napilap mindvégig tényszerűen foglalkozott a projekttel és ez ezútán is így lesz, ugyanakkor arra kérte a minisztert, a jövőben tartózkodjon a lapot és annak munkatársait érintő „alaptalan kijelentések terjesztésétől”, a tegnapi közleményében megfogalmazott, „igazságtalanul vádló állítását” pedig vonja vissza.

 

(Borítókép: illusztráció; forrás: Index/Tenczer Gábor)