quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 22. kedd
  -  Csilla, Noémi
Promenad.hu archívum

Megszólalt a Stadler és a Délmagyar-Frissítve

2017. április 25.

 

Megszólalt a Stadler és a Délmagyar-Frissítve

A kép illusztráció

A Stadler közleménye az Index portálon jelent meg, melyben kétségbe vonják Lázár azon kijelentését, ami a dupla bekerülési költségről szól.

„… a 2017. február 20-án kelt, az ajánlatok bontásáról készült jegyzőkönyv szerint az eljárás becsült értéke 12 járműre vetítve 66 millió euró, egységárra bontva 5,5 millió euró. A Stadler ajánlata egy tramtrain járműre 6,395 millió euró volt, amely a becsült értéket nem közel 100%-kal, hanem 16,27%-kal lépi túl.  A cég hozzáteszi: tisztában van azzal, hogy egy beszerzés becsült értékének bármilyen mértékben történő túllépése kihívások elé állíthatja az ajánlatkérőt, ugyanakkor a tények ilyen mértékű eltorzítását a társaság nem tartja korrektnek. Ennek megfelelően a Stadler komolytalannak tartja azokat a nyilatkozatokat, amelyek a projekt ellehetetlenülését a járművek árának „megduplázódásával” próbálják indokolni. A társaság leszögezi, hogy a korábbi közbeszerzési eljárásokhoz hasonlóan ezúttal is fair, az aktuális piaci viszonyoknak megfelelő, illetve az ajánlatkérő egyedi igényeit is teljes mértékben figyelembe vevő ajánlatot tett.  A Stadler szeretné felhívni a figyelmet arra is, hogy a hibrid rendszerű, azaz villamos és dízel-elektromos hajtással is rendelkező járművek egységárának bármilyen más, kizárólag városi villamos üzemű jármű beszerzésének árával való összemérése a lényegesen bonyolultabb műszaki konstrukció, illetve az eltérő alkalmazási terület miatt értelmetlen és megtévesztő. Forrásaink szerint Chemnitzben és Karlsruhéban is hasonló 16, milliárd forintos nagyságrendben szállított a Stadler hybrid tramtraineket (8 4 darabot), igaz, WC-vel. Ez az ár nyilvánosan elérhető. Nem kellett volna sokat kutakodnia a minisztériumnak, és ennyivel alátervezni a költségeket. Eszerint vagy végtelenül előkészítetlen volt az egész projekt büdzséjének az összerakása, vagy villamos áron számoltak, vagy nem is akartak igazán ilyet. Forrásaink szerint úgy fest, mintha a beszerző minimális energiát sem fektetett volna bele, hogy megnézze, mennyibe kerül tényleg egy Stadler tramtrain.”

Lázár János közleményében a megyei napilapot nevesítve ír arról: a Délmagyarország munkatársai azon dolgoztak, hogy bebizonyítsák: Hódmezővásárhely nem érdemli meg a fejlődést. Ezzel kapcsolatban a promenad.hu a mai napon a következő nyilatkozatot kapta a Délmagyarországtól:

„A Délmagyarország szerkesztősége és a lapot kiadó Lapcom Kiadó Zrt. értetlenül és megdöbbenve áll Lázár János miniszter úr tegnap esti közleményének azon része előtt, melyben miniszter úr a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrain-beruházás esetleges meghiúsulása miatti felelősséget a Délmagyarországra és annak munkatárására hárítja. A közlemény szövege egyebekben nem cáfolja, nem vitatja, sőt, minden egyes állításában megerősíti lapunk szombati cikkének információit, melyek szerint a beruházás várható költségei a tervezettnél jóval magasabbak lennének. Miniszter úr maga közli ezek alapján, hogy a beruházás leállítását javasolja, miközben a Délmagyarország cikkében semmi ilyesmiről nem volt szó. És egyáltalán nem volt szó arról, amivel miniszter úr lapunkat vádolja, miszerint „Hódmezővásárhely nem érdemli meg a fejlődést”.

A tramtrain két város, Hódmezővásárhely és Szeged közös fejlesztési projektje, megvalósulása minden bizonnyal Csongrád megye lakóinak érdekét szolgálná. A Délmagyarország, Csongrád megye független napilapja ezért eddig és ezután kiemelten és tényszerűen foglalkozott és foglalkozik a projekttel. Olvasóink ezt tudják, és számon is kérhetik rajtunk. A feltételezés, mely szerint a Délmagyarország saját előfizetőinek érdekei ellen tenne bármit, részben sértő, részben logikátlan nonszensz.

Sem a Délmagyarország, sem a Lapcom Zrt. nem gyárt motorkocsikat, nem határozza meg azok árát, nyilvánvalóan semmilyen ráhatásunk nem volt, nem is lehetett arra, hogy a MÁV és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rosszul mérte fel a beruházás költségeit, sem arra, hogy a motorkocsikra egyetlen ajánlat érkezzen, a tervezettnél lényegesen magasabb áron. Miniszter úr szerint ez azt mutatja, hogy a tervezés és az előkészítés hibás volt.

Ennek nyomán a Délmagyarország utána fog járni, hogy miért siklott ki a projekt, ki és miért hibázott, és van-e még esély a projekt megmentésére. Hódmezővásárhely, Szeged és az egész megye polgárainak joguk van megtudni, hogy mi történt – éppen ezért vagyunk kénytelenek visszautasítani miniszter úr vádaskodását, mely szerint a valós információk nyilvánosságra hozatalával a Délmagyarország hibát követett volna el.

Tisztelettel megkérjük Lázár János miniszter urat, hogy a jövőben tartózkodjon a lapunkat, társaságunkat vagy munkatársainkat érintő alaptalan kijelentések terjesztésétől, a tegnapi közleményében megfogalmazott, a Délmagyarország szerkesztőségét igazságtalanul vádló állítását pedig vonja vissza.”

Mint ismeretes, Lázár János hétfőn este közleményt adott ki, melyben egyebek mellett kijelentette: „A tram-train rendszerben használható szerelvények beszerzése ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV által előkészített közbeszerzés eredményeként közel duplájába kerülne, mint amennyire ők tervezték.”

A miniszter ezért a térség képviselőjeként és miniszterként egyaránt azt kérte a kormánytól, hogy a fentiekre is tekintettel ne vállaljon kötelezettséget a beruházás megvalósítására.

A promenad.hu legfrissebb információi alapján a Stadler cég is azt írja, hogy bár valóban túllépte a korábban tervezett pályázati összeget, az erről megjelent adatok azonban nem pontosak. Álláspontjuk szerint a túllépés csupán mintegy 16,27 százalék. Forrásunk szerint azt azonban elfelejti a cég hozzátenni, hogy 2016. nyarán a TramTrain szerelvények beszerzése a rövid- és középtávú közútfejlesztésekről szóló Kormányhatározatban szereplő projektlistában még 10 milliárd forintos költségként szerepelt. Az összeg 2017. márciusában 16 milliárd forintra emelkedett, míg a szerelvények darabszáma változatlanul 8 maradt. A Stadler ezen hatmilliárd forinttal magasabb beszerzési ár fölötti 16 százalékos többletköltségről beszél a közleményben.