quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 25. kedd
  -  Géza
Vásárhely24.com archívum

Oktatáskutatók és vásárhelyi tanárok találkoztak az Emlékpontban

2017. április 08.

A megbeszélésen a szakemberek a második világháború, a holokauszt és az ötvenhatos forradalom és szabadságharc tanításának módszereit járták körbe. A csoportot képviselő Kiss Gábor Ferenc főiskolai docens és Kertész Eszter történelem–magyar szakos pedagógus fókuszcsoportos beszélgetés és kérdőívek segítségével tájékozódtak a hódmezővásárhelyi történelemtanárok által a szemléltetésben alkalmazott módszerekről és eszközökről.

– A magyar történelem három nagy és vitatott fordulópontjának oktatására koncentrál kutatásunk – mondta el Kiss Gábor Ferenc, kifejtve: céljuk e három esemény általános és középiskolai oktatásához audiovizuális oktatóanyagot fejleszteni dokumentumfilmekkel és az eseményeket megéltekkel készített interjúkkal. Ennek első lépéseként igyekeznek feltárni a tanárok eddigi gyakorlatát, tapasztalatait és véleményét.

A szakember beszélt arról, hogy számos lehetőség van arra, hogy a huszadik századi történelem oktatása során szemléltetést alkalmazzanak a tanárok, azonban a korabeli fotókat, filmfelvételeket nemcsak a tananyag színesítésére alkalmazhatják, hanem azokat forrásként felhasználva is feldolgozhatják a tanórákon. Lehetőség továbbá, hogy a tanítás során a pedagógusok ne csak a történelem adatait közöljék a tanulókkal, de értékeket fogalmazzanak meg, érzékenyítsenek és erősítsék a tanítványok történelem iránti elkötelezettségét. Ennek eredményeként felismerhetik a tanulók, hogy a történelem nemcsak események és évszámok halmaza, hanem egy folyamat, amely meghatározza mai életünket és közvetlen hatással van a diákok saját családjának történetére is. Az internetnek köszönhetően már könnyebb helyzetben vannak a tanárok a szemléltető anyagok elérésében, mint pár évtizeddel korábban, de továbbra is lényeges a pedagógus szakmai és módszertani felkészültsége, hogy ezeket a szemléltető eszközöket hatásosan dolgozza be az óra menetébe, s tudja ezeket értelmezni és ezekre alapozva munkáltató feladatokat adni a diákoknak

A vásárhelyi pedagógusok nagy számban vállalták a fókuszcsoportos beszélgetésen való részvételt, s tapasztalataikkal, véleményük megfogalmazásával segítették a kutatócsoport munkáját.