“A stílus, amely örömet szerez”

Dr. Schiffer Miklós, a Schiffer Consulting vezetője, a Hugo Boss, a Cerruti és számos világmárka, valamint saját márkájának magyarországi forgalmazója – a kilencvenes évek közepe óta tart előadásokat állami és közigazgatási szervezeteknek, cégeknek, egyetemeknek. Első könyve 2000-ben jelent meg a férfi öltözködésről(Stílusról férfiaknak), majd 2002-ben kiadta nőknek szóló művét (A stílusos nő), amelyet további professzionális kötetek követtek.
Dr. Schiffer Miklós
Promenad: Mióta foglalkozik stílustanácsadással, és milyen indíttatásból kezdett el ezen a területen tevékenykedni?
Schiffer Miklós, stílustanácsadó: 20 éve foglalkozom stílustanácsadással, az késztetett erre, hogy láttam, hogy az embereknek kevés erről a tudása, sok ember sok pénzt költ ruhára, de ebből nem jön ki semmi jó. Nekem ehhez volt már nagyon korán, gyerekkoromban egy érzékem. Jogász voltam, és a jogi egyetem elvégzése után el kezdtem a divattal, mint kereskedelemmel foglalkozni, és utána jöttek a könyvek. Első könyveim után egyre többet hívtak, hogy adjak tanácsot, és ekkor indult útjára a professzionális felépítés. Személyes tanácsadást, céges tanácsadást, company dresskódok írását végzem, amellett, hogy még sok más dolgot is csinálok.
Promenad: Ha stílustanácsadói tevékenységéből ki kellene emelni egy-két momentumot, akkor mi az, ami a legnagyob örömet okozza az Ön számára?
Schiffer Miklós: Az okoz örömet, amikor látom az emberek arcán a boldogságot. Az az egyik mottóm, hogy: a stílus, amely örömet okoz. Én ebben hiszek. Azt gondolom, hogy ha az emberek jól néznek ki, ha elégedettek magukkal, ha egy új önmagukat megtalálják, amellyel önazonosak, az adrenalint szabadít fel bennük. Nagyon fontos, hogy azonosak legyünk azzal a stílussal, amelyet viselünk. Ne akarjunk olyannak megfelelni, amitől nagyon távol állunk. Ez nem feltétlenül anyagi dolgot jelent, vannak emberek, akik sportosak, vannak, akik klasszikusak, vagy tradicionálisak, azoknak úgy kell öltözködni, az jön a habitusokból.
Promenad: Mi a különbség az Ön véleménye szerint a divat és a stílus között?
Schiffer Miklós: A divatot meg lehet venni, a stílust fel kell építeni. A divat pillanatról pillanatra változó, valóságnak tűnő nem valóság, a stílus viszont egy állandóság, mely érik, velünk van, a korunkkal lesz egyre valódibb. A stílus az mi vagyunk, a divat az valami/valaki más. Van egy ötlet, azt én átveszem magamra, fölveszem magamra. Amikor egy stílusos ember vesz egy divat terméket, azt magára alakítja, azzal, hogy kombinálja, milyen módon viseli. Az egyik a gyors, a másik a lassú érés, tehát nagyon nagy a különbség a kettő között. Giorgio Armani mondta, hog kell hozzá gondolat, h valakinek stílusa legyen, gondolata kell, h legyen arról, mit akar kifejezni az öltözetével.
Promenad: Lehetünk –e egyszerre trend követőek és stílusosak is?
Schiffer Miklós: Abszolút! Ez az igazán izgalmas, ha valaki úgy stílusos, hogy be tudja építeni a legújabb divat darabjait a ruhatárába. És az a fashion victim (ejtsd fesön viktim), aki megveszi a legújabbat, de nem építi be sehová.
Promenad: Mi a véleménye arról, melyek azok a gyakran előforduló megjelenési, öltözékbeli problémák, amelyek fellelhetőek az utca emberén, hiszen nagyon sokan inkább a divatot próbálják csak követni.
Schiffer Miklós: Nagyon fontos lenne először is a helyes önkép. Kell egy jó nagy tükör, belenézünk, és felmérjünk magunkat. Magasak vagyunk vagy alacsonyak, vékonyak, vagy inkább molettek, ehhez kell öltözködni. Nyilván ezen lehet változtatni, lehet fogyni, vagy hízni, de ennek is vannak határai, a csontozatunkkal nem tudunk mit csinálni. Ha a helyes önkép megvan, akkor a másik fontos dolog a kor tisztelete. Nagyon gyakran látom Magyarországon azt a problémát, főleg a nőknél, hogy 50 éves koruk fölött kezdik megélni a húszas éveiket. Természetesen nem kell egy 50 éves nőnek komoran, fáradtan, begombolkozva, unalmasan, lemondóan öltözködni, de nem öltözködhet úgy, mint egy 20 éves, mert vicces. És nevetségessé teszi magát. Továbbá néha túlzóak a sminkek, túl hosszúak a műkörmök, erősen kiszedettek a szemöldökök, de ezt a társadalom ki fogja nőni. Érdemes lenne követnünk Európát, mert egy olyan kódrendszerrel rendelkezik, amely példaértékű. A nagy stílusalkotó helyek, – London, Milánó, Párizs mind Nyugat-Európában vannak, és nekünk ehhez kell szerintem alkalmazkodnunk.
Promenad: Ön nőknek és férfiaknak is ad tanácsokat, mi az Ön tapasztalata az utóbbi években a nemek eloszlásában, a nők, vagy a férfiak figyelnek oda jobban a megjelenésükre?
Schiffer Miklós: Egyértelműen a nők, de a férfiak is egyre inkább. Azt gondolom, egyre több férfi van, aki mer jól kinézni, akinek fontos a külső, lényeges számukra a vizuális kommunikáció üzenetrendszere. Egyre több olyan üzletemberrel, művésszel, szabadúszóval, ügyvéddel, orvossal találkozom, aki ad magára. Fontosnak tartanám, hogy mindenki tisztelje a saját szakmáját is. Szeretném azt is, ha a politikusok is példamutatóbbak lennék az öltözködésükben, mint pl Lázár úr (Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter), akire jó ránézni. Látom, hogy az ő környékén lévő embereknek ez etalon, példaképnek tekintik, jó lenne ha több ilyen lenne, nem csak a politikai életben, hanem a gazdasági életben, a kultúrában, a szellemi életben is. A magyar szellemi életben mintha ez még mindig egy gyanús dolog lenne, hogy valaki fel van öltözve. Külföldön ez másképpen van, adnak magukra. Ezt le kell győznie a társadalomnak.
Promenad: Milyen távlati tervei vannak?
Schiffer Miklós: Van tervben egy következő könyv, egyelőre nincs rá időm, mert nagyon sok más dolgot is csinálunk – ruhaforgalmazást például. Lesznek nagy Schiffer-rendezvények, ennek része a mai, szegedi helyszín is, de Budapesten lesz nagyobb rendezvény, még mindig itt lehet nagy volumenű eseményeket szervezni. Mi a stílusépítést, a stílus által átadható boldogságot komolyan vesszük, a tervezett előadásokon lesz szó gasztronomiáról, sminkről, illatokról, mindenről, ami körülvesz bennünket. Az emberek vágynak a jóra, hiszen manapság szürkeség, negatív dolgok veszik őket körül – háborúkról, halálról szólnak a hírek – az előadások egyfajta elixírt jelenthetnek számukra, egy vizuális katarzist, hogy az ember mit tud magából kihozni. Illetve ezeken az eseményeken tisztázódnak a dolgok az emberek fejében.
Csütörtöki, szegedi előadásán telt ház várta a Schiffer Consulting vezetőjét. Bevezetőjében a divat és a stílus közti különbségeket mutatta be – előbbi változó, utóbbi állandó – majd a stílus fogalmát járta alaposan körbe. Véleménye szerint a stílus a viselkedés, a modor és a ruházat hármasát jelenti. Elhangzott, a stílus kitalált, felépített jelenség, amely illik az egyéniséghez, a korhoz és az élethelyzethez is. Eredeti és emlékezetes. A stílus tanulható és fejleszthető, nincs olyan, hogy jó, vagy rossz stílus, mert az ízlés lehet csak negatív. Arra biztatta hallgatóságát, hogy meg kell találniuk, mivel tudják kiemelni megjelenésüket, ügyelve arra, hogy öltözékük ne nyomja el őket. Bemutatta a női és a férfi öltözék alap darabjait is, felhívva arra a figyelmet, hogy a legfontosabb, hogy önazonosak legyünk viseletünkkel, mert az okoz igazán nagy örömet számunkra.
Kiemelte, a női öltözködés szabályai sokkal rugalmasabbak, szabadabbak, mint a férfiaké. Utóbbi olyan formarendszert követ, amely nagyon régóta változatlan az alap pillérek tekintetében – hagyománytisztelő. Finom átmeneteket mutatott be, hogyan kombinálható egy adott ruhadarab a különféle üzleti megjelenési szinteken.
Hasznos tanácsokkal és állításokkal látta el továbbá a részt vevőket, amelyek szembesíthetnek, elgondolkodtathatnak, és segítenek elindulni egy harmonikusabb, a saját stílushoz illeszkedő(bb) megjelenés felé. Ezek közül következik most néhány, tételmondatokba szedve:
- Cél, hogy ne a ruhára emlékezzenek, hanem a viselőjére a ruha által.
- A stílus nem kor kérdése.
- Párok esetében a férfi és a női öltözéknek nem kell hasonlónak lennie (például a férfi ne vegyen fel csak azért ciklámen csokornyekkendőt, mert a kedvese ilyen színű ruhát visel)
- Nem a brendek által lesz stílusunk.
- Az első benyomásban óriási szerepe van a megjelenésnek, és annak, hogyan viseljük öltözékünket.
- “Mindig adj magadra, ha kilépsz az utcára, ezzel tiszteled meg az embereket, akikkel találkozol” – Tom Ford
- A melltartó viselete üzleti megjelenéskor kötelező a nőknek.
- Ha nyitott a sarokrésznél a női cipő, nem szabad harisnyát venni.
- A férfi ing mindig hosszú ujjú, kivéve, ha oroszlánra vadászunk, vagy nyaralunk.
- Nem csak a szürke öltöny létezik, számos más árnyalat is van.
- Az alkalmi nem jelenti azt, hogy a hölgyeknek magas sarkú cipőt kell viselniük.
- Bátran alkalmazzunk a színek tekintetében kontrasztos összeállításokat.
- Az a szín áll jól, amelynek viselésekor pozitív visszajelzéseket kapunk.
- Délelőtti rendezvényen az urak nem hordhatnak sötét, főként nem fekete öltönyt.
- Az igényesség, ápoltság, stílusosság nem pénz kérdése.
- Az öltönynél a szmokingnál, és a férfi ingnél gyakori hiba, hogy viselője nagyobb, vagy kisebb méretet hord, mint kellene.
- Az ingujjnak ki kell látszania a zakóból.
- Egy nő egyszerre 7 ékszert viselhet (nem, a fülbevaló nem számít két darabnak).
Ács Helga