Tuningshow-ra gördült a makói T-Ford

Öreg járgány, nem vén járgány – akár így is szólhatna a régi mondás. Ugyanis igen előkelő szerepet kapott a Marosparti Veterán Autós-Motoros Közhasznú Sportegyesület egyik legrégebbi járműve, egy Ford T-modell. A szépen rendbe tett masinát ugyanis kiállították a napokban Budapesten megrendezett Nemzetközi Autós és Tuning Kiállítás, Fesztivál és Show-n. – Az úgynevezett Autós és Motoros Nagykoalíció felkérésének tettünk eleget, s felvittük a fővárosba az 1921-es évjáratú autónkat – nyilatkozta Szilágy László. A civil szervezet elnöke hozzátette: Fordjuk úgy kapcsolódott a nemzetközi fesztiválhoz, hogy a rendezők az idén bemutatták azt, miként is vettek részt a magyarok a világ autógyártásában, s a makói Galamb Józsefnek is köszönhető az, miszerint egykoron az USÁ-ban elkészülhetett az első T-modell. – Érdekesség, hogy olyan csodák mellé került a miénk, mint a gödöllői egyetem tulajdonában lévő Fordson traktor vagy a magyarországi Kocs községből származó első olyan kocsi, mely már személyszállításra is alkalmas volt – sorolta az elnök.
Ilyen csodák közé került a makói T-Modell
A makói civil szervezet az idén ünnepli alakulásának a tizedik évfordulóját. A harminchét tagja összesen kétszáz különféle veterán autót és motort gondoz, javítgat. Ezekkel számos felvonuláson részt vettek már, s nem csupán a környéken, hanem az ország számos pontjára, sőt, külföldre is eljutottak. A veterános járműarzenál legidősebb példánya a budapesti feszitválon is kiállított Ford T-modell. Hogyan is került Makóra, illetve a Szilágyi család birtokába ez a jármű, arról Szilágyi Lászlót itt hallja:
##audio:3841##
Fordék nagyon sokféle modellt gyártottak egykoron. Volt köztük teljesen zárt, illetve nyitott változat, s ezeken belül volt 2, illetve 4 üléses is. – A miénk az négy férőhelyes, ponyvával fedett – mondta Szilágyi László. A motorját tekintve 2800 köbcentis. Galamb József kezemunkáját dicséri benne a bolygóműves sebességváltó és a differenciálmű.
Ilyen állapotban került egykoron Makóra az autó
Makón egyelőre két T-Modell található. Az egyik a már említett darab, a másik pedig a József Attila Múzeum Galamb Józsefet bemutató kiállításának az állandó része. – Egyik barátunk felajánlotta a Fordnak egy másik típusát, de ezeken kívül még szeretnénk beszerezni egy A-Fordot és egy Fordson traktort is – sorolta az egyesület álmát Szilágyi László.
Modern gépek között nézhették a budapesti show vendégei a kivetítőn futó múltat
Fotók: Szilágyi László
Munkatársunktól. K.