quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

A pillantás megmentő ereje balra kanyarodás előtt

2017. április 03.

Gyakran vezetek autót, és csak ritkán kerékpározom. Nem a lustaság nem visz a kétkerekű közlekedési eszköz gyakoribb használatához, hanem annak az élménynek a hatása még ez, amikor egy figyelmetlen autós elütött, míg előzött egy másik gépkocsit. 16 lehettem, de a mai napig emlékszem, ahogy kiütötte alólam a kerékpáromat. Valószínű, hogy ez, vagy egy alapbizalmatlanság eredményezi, hogy én fenntartással fogadom a közlekedés többi résztvevőjének viselkedését. Legyen az autós, gyalogos, vagy bicajos.

Most a kerékpárosok testi épsége, és a sofőrök lelki békéje iránti aggodalom miatt írom le az esetet, ami pár napja történt velem a Kertvárosban.  Az időpont reggel nyolc körül. Helyszín egy viszonylag szűkebb utca, ahol autók parkoltak az út szélén, közel a Kertvárosi Iskolához.

Már beadtam a gyermekemet az iskolába, lassan vezettem hazafelé. Az út szélén két kerékpáros haladt. Elöl egy talán 6-7 éves gyerek tekert, háta mögött vélhetőleg az édesanyja pedálozott, babaülésben pedig a kistestvér ült a nyereg mögött.  Eleve át szoktam engedni magam előtt a gyerekeket, és a gyereket szállító szülőket, még akkor is, ha nincs elsőbbségük, így odafigyeltem most is a konvojra.

Szépen haladtak előre, ám egyszer csak a kisfiú besorolt középre – anélkül, hogy hátranézett volna -, és követte őt a felezőhöz az anyuka – szintén hátrapillantás, és karjelzés nélkül. Én pedig fékeztem. Nem történt semmi baj. De nem ez az első eset, hogy azt látom, a kerékpáros a nélkül sorol be középre, hogy megnézné, jön-e mögötte autó, vagy még a behúzódás előtt jelezné a kanyarodási szándékát. Szerintem ez irgalmatlanul veszélyes így. És ha már annyira közel vannak egymáshoz, hogy a gépjármű nem tud biztonsággal megállni a kerékpáros mögött? Belegondolni is szörnyű. Mindkét vagy három szereplőnek.

Nem szándékom, hogy ez az írás egymásnak feszítse a kerékpárosokat és az autósokat, hiszen tudom, hogy vannak esetek, amikor az autós sodorja veszélybe a kerékpárost. Csak azt szeretném, ha a közlekedésben résztvevők odafigyelnének egymásra, és nem csak abban a hiszemben haladnának az útjukon, hogy abban bíznak, a másik majd vigyázni fog rájuk akkor is, ha nem várható az irányváltoztatás jelzés nélkül. Olyan ez, mint az indexelés nélkül kanyarodó autó. Az is roppant veszélyes.

A minap hallottam, hogy nincs rossz kereszteződés, csak figyelmetlen emberek. Igaz is, meg nem is, hiszen ez sem fehér vagy fekete, de legalább, amit megtehetünk a volán mögött ülve, vagy a kerékpárunkon, motorunkon haladva, akkor azt tegyük is meg.

Vigyázzunk egymásra, és magunkra is, hiszen mindenkit hazavárnak!