quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 03. 01. szombat
  -  Albin
Promenad.hu archívum

“Hamvas Béla az elveszett őstudást kereste”

2017. március 09.


Mészáros Zoltán, a Wass Albert Irodalompártoló Egyesület tagja, Hamvas Béla (1897-1968) Kossuth-díjas író, esztéta és filozófus gondolatvilágát ismertette meg a részt vevőkkel.

Mészáros Zoltán

Hihetetlenül sokoldalú, összetett egyéniség volt. Az emberiség boldogságát, és azt az őstudást kereste, amely véleménye szerint az idők során elveszett. Úgy érezte, megszakadt a kapcsolat a felső világ és az emberek között. A társadalom számára ötleteket ad értekezéseivel, a megtérés felé irányít, a tanulás, a művelődés és a kiszakadás felé. Egyik fő elve volt a „vissza a természetbe”. Sok oldalról próbálja láttatni, hogy valami elromlott. Élete során számos alkalommal érte olyan esemény – például bombatalálat érte, leégett a háza, nem engedték, hogy művei megjelenjenek – amely a mélybe taszította, de ő mindig derűs volt, és felállt. Folyamatosan tanult, képezte magát, még akkor is, amikor raktárosi állást volt kénytelen ellátni” – osztotta meg véleményét Mészáros Zoltán.

Az előadás során – hogy ízelítőt kapjunk Hamvas filozófiájából – előkerült Az ősök nagy csarnoka és A bor filozófiája című műve is. Előbbi 4 kötetből áll. Az első kötet a védikus hagyományt és a hozzá szorosan kapcsolódó buddhista tradíció egy-egy elemét tartalmazza. A második kötet Kína taoista- és csan-hagyományából, a tibeti bön, a tibeti buddhizmus írásaiból és Japán zen szövegeiből válogat. A harmadik kötetben az Egyiptomi halottaskönyv, a Kabbala egy része (a Széfer jecira) és az iszlám misztika (szúfi) kapott helyet. A negyedik kötetben a görög hagyomány (Orpheusz, Empedoklész, Püthagorasz, Hérakleitosz), a közép-amerikai tradíció, rövid tanulmány az alkímiáról, egy Jakob Böhme-kommentár, és a Lélekről szóló negyven kérdés fordítása szerepel.

Ebből is látható, hogy Hamvas Béla a legrégibb, legősibb misztériumokig, hagyományokig nyúlt vissza azért, hogy rátaláljon arra az őstudásra, amely elveszett.

A bor filozófiája című művében a bort spirituális esszenciának tartja, hasonlóan a drágakőhöz. Minden bor más-más esszenciája ugyanannak az Egynek, azaz ugyanannak a spirituális tartalomnak más-más hieratikus maszkja. Hamvas egy fejezetben említi a bort, a drágakövet és az asszonyt. Úgy véli, minden mámor gyökere a szerelem. Így tehát a bor folyékony szerelem, a drágakő kristályosodott szerelem, a nő pedig az élő szerelem. S ez mind ugyanannak az Egynek a megnyilvánulása, állítja Hamvas.

Mészáros Zoltán kiemelte Hamvas Béla egyedi fogalomtárát is. „Czakó Gábor, író, esztéta vállalkozott arra, hogy összeállításon egy „Hamvas-szótárt”, amely tele van már ismert megnevezésekkel, de ezeket Hamvas egészen más aspektusból közelítette meg.”

Példák a fogalomra és azok “hamvasi” meghatározására Mészáros Zoltán előadásából:

Antikrisztus: a Szent Szellem ellenereje, ami megnyilvánult, azt el akarja rejteni.

Materializmus: okkult babona-szisztéma, zárt magatartás, félelem az autonóm léttől.

Az előadásban közreműködtek – idézeteket olvastak fel – Aranyossy Ildikó, Ceglédi Ernő, Dratsay Zsigmondné és Hegyiné Csernus Judit.

Hegyiné Csernus Judit

Ács Helga

Címkék: