Két vásárhelyi fiatal képviselte városunkat az Országos Diákparlamentben

Háromszáz fiatal részvételével a múlt hét végén ismét összeült az Országos Diákparlament Székesfehérvárott.
A tanácskozáson szó esett többek közt a felvételi pontrendszerről és a nemzetközi érettségiről (az itt szerzett pontok beszámíttatásának lehetőségéről), a természettudományos képzés színvonalának és a közétkeztetés minőségének javításáról, de a nyári szünidő hosszáról és a mindennapos testnevelésről is.
Javaslataikat, észrevételeiket egy ötven pontos dokumentumban foglalták össze, melyet az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatási államtitkárságához is eljutattak.
Hódmezővásárhelyről két fiatal képviselte a diákságot az országos plénumban, köztük Szabó Adrienne, a Németh László Gimnázium végzős diákja, a Városi Gyermek és Ifjúsági Önkormányzat két éve regnáló polgármestere, iskolája diákönkormányzati elnöke. Vele beszélgettünk az országos diákösszejövetelről.
Részt vettél a 2017-es Országos Diákparlamenten. Hogy lettél megyei delegált?
Fotó: Bornemissza Péter
Meghívást kaptam a Csongrád megyei diákparlamentbe, mint iskolám DÖK elnöke. Ott többször is felszólaltam, és jelöltettem magam megyém képviselőjének. A jelöltek közül szavazással választottuk ki a delegáltakat. T
Társaim engem is beszavaztak a delegáltak közé, így részt vehettem az ODP-n.
Hányan képviseltétek a megyét?
Minden megyéből a lakosságszámmal arányosan vehettek részt képviselők. Csongrád megyét 13-an képviselhettük volna, de a megválasztott képviselők közül ketten betegség miatt távol maradtak, így végül 11-en utaztunk Székesfehérvárra.
Az ODP-t megelőzte a megyei diákparlament. Milyen javaslatokat tett Csongrád megye az oktatás javítására?
Összességében minden megyéből hasonló javaslatok érkeztek, melyek nagy része az új kerettanterv számunkra hátrányos változtatásaira irányultak. Csongrád megyében főleg a tankönyvlista, az előrehozott érettségik eltörlése, a közétkeztetés, az iskolák és kollégiumok állapota, a magas óraszámok és az érettségik nem felmenő rendszerben történő változása okozta a gondot.
Melyek voltak azok a felvetések, amelyeket az országos javaslat is átvett?
A Csongrád megye által tett javaslatok teljes mértékben belekerültek az ODP-n elkészített javaslatcsomagba. Ez is mutatja azt, hogy az ország diákságában ugyanazok a problémák merülnek fel.
Szerinted melyek a legégetőbb problémák a magyar oktatásban?
Véleményem szerint a magyar oktatás legnagyobb hibája az, hogy nem veszi figyelembe a diákok és a tanárok érdekeit.
Gondolok itt a tankönyvlistára, a közétkeztetésre és a szigorú felvételikövetelményekre is.
Mit emelnél ki? Mivel lehetne jobb?
Jó lenne, ha az illetékesek a változtatások beiktatása előtt figyelembe vennék azok véleményét is, akikre a változtatás hatással lesz.
Fotó: Bornemissza Péter
Az Országos Diákparlament lehetőséget ad arra, hogy a diákok véleményezzék az oktatási rendszert, és javaslatokat tegyenek, de én ezt kevésnek érzem.
Az ODP csak három évente kerül megrendezésre, valamint az előző diákparlamenten tett javaslatok több mint felét figyelmen kívül hagyták.
Ötven javaslatot szavaztatok meg, mik voltak azok?
Nehéz lenne mind az ötven javaslatot felsorolni, de főbb témái a következők voltak: az iskolák autonómiájának visszaállítása, az érettségi és a felvételi rendszerének hiányosságai, a szakoktatással kapcsolatos problémák, a diákok leterheltsége, az iskolai közétkeztetés és a tankönyvek minősége, a diákönkormányzatok hatékonyságának növelése és a diákok véleménynyilvánításának lehetséges formái.
Hasznosnak tartod a diákparlamentet?
A három évvel ezelőtti javaslatok körülbelül 40 százaléka teljesült. Szerintem ha csak pár javaslat teljesül az ideiből, már hasznos volt a munkánk, mindazonáltal remélem, hogy tudjuk tartani a korábbi arányt.
Mindemellett a résztvevők rengeteg tapasztalatot szereztek, és sokat tanultak a demokráciáról. Számukra már csak ezért ishasznos volt az ODP.
Te vagy a Városi Gyermek és Ifjúsági Önkormányzat polgármestere. Hogy látod a vásárhelyi fiatalok helyeztét?
Mint ez az ODP-n is kiderült, a vásárhelyi fiatalok helyzete sokkal jobb, mint egyéb városok fiataljaié. Beszélgettem az ország több pontjáról érkezett diákokkal, és kiderült, hogy rengeteg helyen sokkal rosszabb a fiatalok helyzete.
Fotó: Bornemissza Péter
Vásárhelyen több gimnáziumból és szakiskolából választhatnak, lehetőségük van sportolni, a diákönkormányzatok és az ifjúsági önkormányzat lehetőséget ad nekik a véleménynyilvánításra, rengeteg program áll a rendelkezésükre.
Ugyanakkor az országos szinten megjelenő problémák, melyek az ODP-n felmerültek, rájuk is vonatkoznak, így ezek megoldása számukra is előnyös lenne.
Elindult a Diákfórum a VGYIÖ-vel karöltve, jónak tartod, hogy a város vezetése is ilyen nagy hangsúlyt fektet a fiatalokra, a jövőképetek kialakítására?
Természetesen jónak tartom. Úgy vettem észre, hogy a fórumok vezetőit érdekli a diákok véleménye, kötetlen hangnemben beszélgettek velük, és próbáltak minden kérdésükre választ adni. Diáktársaim is élvezték a fórumokat, és nagyon örültek neki, hogy a város vezetői ilyen szinten foglalkoznak a helyi diákokkal.
Bornemissza Péter