Nap képe: amikor még Dutrák járták a határt

1971 környékén járunk: szánt az Székkutasi Új Élet MGTSZ Dutrája a határban Böjti Gábor archív felvételén.
1958-ban az UE-28 típusszámú Dutra traktor volt Magyarország egyik legjobb munkagépe. Egy év múlva már a DL-70 típusú lánctalpas traktor gumikerekes összkerékmeghajtású változatát is elkészítették, mely a D-4K-70 típusjelzést kapta. A sorozatgyártott modell már 1961 évelején D-4K típusjelzéssel jelent meg, amely egy teljesen új, formatervű, vezetőfülkével ellátott, – a D-4K-70-hez képest sokban módosított – típus volt.
1960-tól kezdődően a Vörös Csillag Traktorgyár 1954-ben létrehozott Kísérleti Műhelyében a fejlesztések hihetetlen tempóban, és hatalmas léptékben folytak, és a prototípusok nagyon hamar sorozatgyártásra kerültek. Alig jelent meg és kezdődött el a sorozatgyártása a D-4K traktornak, rá két évre 1963-ban már elkészült a hathengeres Csepel motorral szerelt D-4K-B traktor prototípusa, amely külsőre még nagyon hasonlított elődjére. Viszont már az egy évvel későbbi nullszériában gyártott változata, új formaterv eredménye volt. 1965-től teljesen felváltotta a korábbi típust, és már csak ezt gyártották sorozatban. A gyár mérnökei 1966-ban az összkerékmeghajtású traktorcsaládot az 55-60 Lóerős kategóriában, az UE-40-es kísérleti traktorokkal folytatott vizsgálatok eredményeként, egy új taggal bővítették. A Dutra-4400/ UE-50 típust 4 hengeres Csepel diesel motor hajtotta és teljesen új szögletes motorháztetővel, szerelték. A vezetőfülkéje a D-4K traktorokról jól ismert fülke volt, amelyet időközben az UE-28 típus is megkapott. Ez az új négykerék-meghajtású traktor kifejezetten a magyar igények kielégítésére készült, csak nagyon kis darabszámban került exportra.
1968 újabb jelentős évszám a Gyár életében. Elkészültek, és bemutatásra kerültek újabb, eddig féltve őrzött fejlesztések, mint például a Dutra-Steyr 110 Magyar-Osztrák együttműködésben készült traktor, amelyet Steyr gyártmányú, hathengeres, motor hajtott. A traktor alapvetően a D-4K-B típus egyik fejlesztett változata volt, többtárcsás TLT kapcsolóval, és Steyr-Bosch fejlesztésű hidraulika rendszerrel szerelve.
1970-től aztán felsőbb politikai, pártállami intézkedések nyomán a leépülés időszaka jött el a Vörös Csillag Traktorgyárra. A központilag alacsonyan tartott eladási árú UE-28/Dutra-4000 sorozatú traktorok “veszteséges” előállítása megszűnt, rá egy évre hasonló okok miatt, a Dutra-4400/UE-50 traktor gyártását is leállították.
1973-ban megszületett a döntés, hogy a teljesen állami tulajdonú vállalatot 1973-tól a Rába Magyar Vagon és Gépgyárhoz Csatolják, és a gyártásban maradt Dutra traktor típusok előállítását 1975 nyarán befejezik.
Azt, hogy a Dutra traktorok korszerű konstrukciójú gépek voltak a maguk korában, ma már senki nem vitatja. Mindenki tisztában van azzal a ténnyel, hogy gyártásuk leállítása és a Gyár megszüntetése egész más, felsőbb politikai, hatalmi érdekek és csoportosulások döntése volt. A Vörös Csillag Traktorgyár fennállásának 1948-tól 1975-ig tartó időszakát DUTRA korszak néven őrzi meg a mezőgép ipartörténelem. Via magyartudat.