quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 25. kedd
  -  Géza
Promenad.hu archívum

Ki, hogy látta?

2017. február 01.


A körbeszélgetés – amelyen elsősorban bethlenes diákok vettek részt – előtt Simon Ferencet kérdeztük a vasárnap bemutatott művel kapcsolatos véleményéről.

„Nagyon jó volt az előadás, a Jászai Mari Színház színészei kiváló,friss Moliére előadást hoztak létre. A Tartuffe egy izgalmas, sokat játszott darab, ami most Parti Nagy parafrázisában, átköltésében jelent meg. Ez egy kicsit megváltoztatta a mű kicsengését, dramaturgiáját, és különösen a nyelvét.  Maivá tette, ez az egyik nagy erénye. Friss és elgondolkodtató Moliére produkciót láttunk.  Tartuffe korunk hőse is, abban az értelemben, hogy a jelenkorban tele vagyunk reklámmal és olyan meggyőzésekkel, ami be akar csapni minket. Tartuffe a megtévesztés nagymestere, aki hitet hazudik, de egyébként hitetlen. Csak a földi javakat hajkurássza, közben állandóan az égre hivatkozik. Ezt a nagy ellentmondást a vasárnapi előadás nagyon összetetten bontotta ki. Orgon kiváló szerepében, megtestesíti a hiszékeny embert, akit könnyen be lehet csapni. Ez Orgon tragédiája is Tartuffe-é mellett. Elgondolkodtató előadást láthattunk” – fogalmazta meg Simon Ferenc.

A Bethlen diákszínpadának vezetője az előadott mű nyelvezetére is kitért: „Napjainkban szinte kötőszavakként használunk trágár kifejezéseket. Ettől még nem lehet mérce, de ugyanakkor, ha a valóságot akarom bemutatni, ez is hozzá tartozik. Márpedig ez az előadás nagyrészt realista volt. Parti Nagy Lajos átdolgozása egy posztmodern moliére-i nyelvezetet alkotott, amely arra fókuszál, hogy hogyan kell megértenünk Tartuffe-öt, aki ezekkel a szavakkal fejezi ki magát versben, de nem rímes versben fordított szöveggel, ez sokrétű játékot biztosít a színészeknek. A társulat minden tagja érzékletesen és kiválóan játszotta el szerepét. ”

Parti Nagy Moliére darabjával kapcsolatos élményeiről  Nagy Benjámin, és Rozsos Edina Sarolt 12.B. osztályos tanulók is nyilatkoztak.

Benjámin és Edina

Benjámin, aki a diákszínpad tagja is, nem látta még soha színházban a Tartuffe-öt ezelőtt.”Olvastam már  Moliére-t, nagyon szeretem az alkotásait. Parti Nagy Lajos Moliére: Tartuffe darabját erősnek és jónak tartom.  A jelenkort megjelenítő mivolta miatt tetszett nagyon a vasárnapi előadás. Hiába volt hosszú, és sokrétű, mégis lendületes és magával ragadó volt, a jelenetek egymásra épültek, kötődtek egymáshoz, amely folytonossághoz vezetett.” A díszlet egyik fő motívumával, az akváriumban lévő hallal kapcsolatban arra a következtetésre jutott, hogy szerepe változó volt a két felvonás alatt. „Az első felvonásban a halat úgy értelmeztem, hogy ő az, aki mindent hall és lát, a második részben már a szabadságot szimbolizálta számomra. A hal, bár szabadon mozoghat a vízben, mégis be van zárva valamibe, mint az ember, aki szabad ugyan, de egy zárt világban él.”

Rozsos Edina Sarolt, 12.B. osztályos tanuló nagyon modernnek és átütőnek érezte az előadást. „A színészi játék a karakter üzenetét is tartalmazta, Tartuffe esetében ez az álszentség és a képmutatás, ugyanakkor a címszerepet megformáló Crespo Rodrigo eltúlozva, a karakter paródiáját is bemutatta játékával, ettől lett számomra igazán vicces a mű.” Edina tovább gondolta a látottakat, véleménye szerint eleve elrendelés nem létezik, ugyanakkor van egy felsőbb erő, amely az irányvonalat kijelöli mindenki számára.

Varga Anikót, a Bessenyei Ferenc Művelődési Központ vezetőjét is megkérdeztük Parti Nagy Lajos Moliére: Tartuffe művével kapcsolatban.

Promenad: Honnan jött az ötlet, hogy éppen ezt a darabot hozza el az intézmény a vásárhelyi közönségnek?

Varga Anikó: Az egyik kollégám a Jászai Mari Színházban dolgozott technikusként. Jó kapcsolatot ápol a színház vezetésével, és Crespo Rodrigoval is. Amikor egy konferencián vettünk részt Tatabányán, elmentünk a Jászai Mari Színházba is. Beszélgettünk az intézmény vezetőjével, aki felajánlott néhány darabot, amelyet áthozhatnánk a Bessenyeibe. Megnéztük a Tartuffe-öt és a Black Comedy-t. Végül a Moliére darabot választottuk, úgy gondoltuk, érdemes látnia a fiataloknak is, akiknek ez kötelező tananyag.

Promenad: Milyen visszajelzéseket kapott a BFMK a vasárnapi bemutató után?

Varga Anikó: Mind a civileknek, mind  a diákoknak nagyon tetszett a műsor. Érdemes volt elhozni Vásárhelyre, sok pozitív visszajelzés követte az előadást.

Promenad: Mi a véleménye, segíti az iskolásokat Moliére befogadásában Parti Nagy átdolgozása?

Varga Anikó: Igen, mindenképpen, hiszen olyan nyelvezettel dolgozik, amely jellemző a mai fiatalok és a világ beszédstílusára, hiszen a trágár szavak gyakran előfordulnak beszédünkben.

Promenad: Tervezik, hogy további átdolgozott darabokat hoznak el a Bessenyeibe?

Varga Anikó: Tekintettel a mostani előadás nagy sikerére, mindenképpen marad egy ilyen vonal is a műsorok szervezésénél. A Tartuffe óta jó szakmai kapcsolatot ápolunk Crespo Rodrigoval, már beszéltünk is vele arról, hogy előreláthatólag májusban fogja látni közönségünk a Black Comedy-t.

A pódiumbeszélgetés alatt előkerült többek között a hal metaforája, a darab groteszk elemei, és a jelenkorra is érvényes helyzetek.

Ács Helga

Címkék: