quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 25. kedd
  -  Géza
Promenad.hu archívum

Tartuffe új köntösben

2017. január 29.


„A komédia az a látható forma, amivel a természet ruházott fel mindent, ami ésszerűtlen, azért, hogy meglássuk és ugyanakkor el is tudjuk kerülni ezt az ésszerűtlenséget. Hogy fel tudjuk ismerni a komikust, tudnunk kell mi a racionális; meg kell látni annak hiányát, és ennek segítségével megállapítani miből is áll az ésszerűség…” – írta Molière a Tartuffe védelmében. Hiszen a nagy komédiás legismertebb darabját betiltották, átíratták, sőt, kiátkozással is fenyegették miatta. Mindemellett a közönség örök kedvence, számtalanszor mutatták be nagy sikerrel. Így történt ez Hódmezővásárhelyen is.

A Bessenyei Ferenc Művelődési Központ közönsége együtt élt a darabbal – a helyzet- és jellemkomikumok rendre elérték hatásukat, és nevetés gurgulázott végig a sorokon, míg egyes jelenetek rádöbbentették a nézőt, mily’ gyarló az ember.

Hazudik, hogy elérje célját. Ebben kiváló Tartuffe, az álszent, de akár hívhatnánk őt kiváló színésznek is. Hiszen voltaképpen az, mestere a mások megtévesztésének.

A címszerepet Crespo Rodrigo játszotta, aki az előadás kezdete előtti percekben elárulta, hogyan készült a szerepre, illetve hogyan hangolódik rá az utolsó pillanatokban is erre az igazán összetett figurára:

„Ez egy nagy együttes játék a partnerekkel és persze nem utolsósorban a rendezővel, aki jelen esetben Szikszai Rémusz volt. Vele először dolgozott a társulat, és egy nagyon szerencsés találkozás volt, egy nagyon inspiratív próbaidőszakon vagyunk túl. Az előadás is nagyon jól sikerült, és több díjat is elnyertünk vele. Korábban nem játszottam ezt a darabot, eleve ez az első Moliére-mű, amiben szerepelek. Persze, az ember félelemmel megy neki, főleg egy ilyen gyönyörű és rendkívül nehéz átiratnak, mint a Parti Nagy Lajosé. Önmagában Tartuffe-öt eljátszani nem olyan könnyű. Az embernek megvan a rutinja, hogy előadás előtt hogyan készül fel a szerepre. Én már reggel ráhangolódok a szerepre, többször átnézem a szöveget, és fokozatosan átlényegül, ahogy leveszem a civilruhát, és felöltöm a kosztümöt” – mesélte a színész, aki most először járt Vásárhelyen, és ahogy elmondta nagyon tetszett neki a Bessenyei körüli sétálóutca, illetve tér, Berlinhez hasonlította a város ezen szakaszát.

Ahogy a címszereplő is utalt rá, Molière halhatatlan, örök érvényű komédiáját Parti Nagy Lajos varázsolta lendületesen maivá. Ennek megfelelően a szöveg teli van a mai kornak megfelelő fordulatokkal, némi kacérság is belefért ebbe a verzióba.

A színpadkép letisztultsága mellett igazán impozáns kosztümökben parádéznak a szereplők, amelyekkel visszaköszönt Moliére 18. századi Franciaországa.

ÉR.

Fotók: ÉR., Ács Helga