Új munkahelyeket hoz a Tram Train

A két giga beruházás – azaz a Tram Train és az északi elkerülő – megvalósulása egyrészt Vásárhely közlekedési szokásait alapvetően írja át, másrészt a környéken élők, illetve az itt áthaladók is érzékelni fogják a változást. A felmérések szerint napi szinten 15-18 ezer jármű halad keresztül a 47-es útvonalán, az elkerülő megépítésével azonban jelentős változásra számíthatnak a helyiek. A 2018 márciusára elkészülő útszakasz nagyban tehermentesítő majd a várost forgalmi és környezetvédelmi szempontból is. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a majd 13 kilométeres szakasz megépítésével a Szeged-Debrecen közötti útvonal biztonságosabb és nem utolsósorban gyorsabb is lesz.
A 12,7 kilométeres szakasz egy igazi különlegességgel is rendelkezik majd. A 47-es főút Szeged felőli részénél egy körhíd épül majd. Az 5 elemből álló csomópont 30 méteres sugárral rendelkezik majd, hasonló az országban egyedül Budaörsnél található, ám az ottani körhíd is kisebb a most tervezettnél.
Az elkerülő nyomvonalát úgy alakították ki, hogy a későbbiekben alkalmas legyen gyorsforgalmi közlekedés lebonyolítására is. Hogy pontosan milyen nyomvonalon halad az elkerülő, Mucsi László számolt be:
##audio:3535##
Az országban elsőként Hódmezővásárhely és Szeged között valósulhat meg vasút-villamos, azaz tram-train.
Az útvonal a következő lesz: Hódmezővásárhelyen a Nagyállomásról indul (1. megálló), végig a Bajcsy-Zsilinszky Endre utcán, Kálvin tér (2. megálló), Andrássy út, Kossuth tér (3. megálló), le a Szőnyi utcán, Hősök tere (4. megálló), majd folytatja útját az Ady Endre úton, itt található az 5. megálló a Bartók Béla utcai kereszteződésnél, végül eléri a Népkertnél a Kisállomást (6. megálló). Innen rácsatlakozik a vasút nyomvonalára, amelyen szintén kell pár változtatást eszközölni, ugyanis több helyen a szimpla vasúti sínből duplát létrehozni azért, hogy a szerelvények keresztezni tudják egymást.
Az Ady Endre utcán található körforgalom közepén halad majd át a Tram Train, így az ott található szobrot máshová helyezik. A projekthez hozzátartozik három körforgalom kialakítása is a könnyebb közlekedés érdekében. Kiépítenek egyet a Kistópart–Bajcsy Zsilinszky utca kereszteződésében, valamint a Szent Antal utca végén, míg a Petőfi utca–Andrássy utca csatlakozásánál dupla körforgalom lesz. Az Emlékpontnál megmarad a lámpa, ám a Tram Train érkezése automatikusan váltani fogja a lámpát, hogy szabad útja legyen.
Jelenleg a közbeszerzési eljárás zajlik, melynek eredményére – szakértők véleménye szerint – átlagosan hat hónapot kell várni, így ez év közepén köthetők meg a szerződések a gyártóval és a kivitelezővel. Az építésre 20 hónap áll rendelkezésre, így várhatóan 2019 első negyedévére készülhet el a vasút illetve villamos vonal.
Medárd nevű hallgatónk feltette azt a kérdést, hogy hány új munkahelyet jelent a város számára ez a beruházás. Hegedűs Zoltán alpolgármester kifejtette, hogy maga a kivitelezés is munkahelyteremtő, de a működtetéshez is szükség van sofőrökre, illetve egyéb feladatokat is el kell látni ahhoz, hogy zavartalan legyen a közlekedés. Így legalább 30 új munkahely fog létesülni Hódmezővásárhelyen. A részleteket itt hallgathatják meg:
##audio:3536##
ÉR.