Katonai gépjárművek az utakon

A határvédelmi feladatok miatt a déli országrészben megnövekedett a katonai gép és harcjármű forgalom. A közlekedésben résztvevők az érintett területen gyakran találkozhatnak önállóan haladó, a határvédelmi feladatban résztvevő katonákat szállító járművekkel is.
A magyar honvédség speciális feladataiból adódóan ezek a járművek sokszor túlsúlyosak (közel 10 tonna), túlméretesek, több mint 20 személy szállítására alkalmasak, vagy speciális felépítménnyel rendelkeznek, amelyek korlátozhatják a kilátást, ezért megközelítésük fokozott óvatosságot követel. Ezen kívül a járművek nagy súlya miatt megnövekedik a fékútjuk is, amely egy személygépkocsihoz képest akár a kétszerese is lehet.
A járművek zárt katonai oszlopban is közlekednek, ami azt jelenti, hogy az oszlop elején és végén megkülönböztető jelzést használó gépjárművek vezetik fel, kísérik, zárják közre a járműveket. A zárt katonai oszlopba behajtani és azt megelőzni tilos (KRESZ 42§) és veszélyes, mert a szembejövő járműforgalom elől nem tud biztonságosan visszatérni a menetirány szerinti forgalmi sávjukba. A zárt katonai oszlopban közlekedő gépjárművek között nincs szükség az átlagos követési távolság betartására (KRESZ 27§2.pont), valamint a sebessége eltérő lehet (gyorsabb vagy lassabb) az adott útvonalon megengedett legnagyobb sebességtől.
A járműoszlop nem szakadhat szét, tehát mozgása egyszerre történik. Ennek érdekében útkereszteződésekben, le- és felhajtóknál, útakadályoknál, előzésnél, valamint szűk és beláthatatlan útkanyarulatoknál időszakos forgalomkorlátozásokra lehet számítani.
Forrás és fotók:
Búz Csaba hadnagy