quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 08. 26. kedd
  -  Izsó
Promenad.hu archívum

A „legalföldibb” művészcsoport

2017. január 06.


A szerzőben még 2006-ban, egyetemi évei alatt fogalmazódott meg a gondolat, hogy a hódmezővásárhelyi művészcsoport tevékenységével mélyebben foglalkozzon. Így szakdolgozatának, illetve doktori disszertációjának is ez lett a témája.

A könyv korszakhatárait az adta, hogy ezt az időszakot tartja a szerző a művésztelep korai történetének legizgalmasabb periódusának. Az 1900-as esztendőt Tornyai János Gazdasági Egyesületben tartott programbeszéde fémjelzi, míg az 1914-es év az első világháború kezdetével jelenti egy korszak lezárultát (több szempontból is), hiszen ekkor a vásárhelyi alkotók jelentős része is harcolni kényszerült, így megszűnt az alkotótevékenység is.

A mostani kötet legnagyobb erénye, hogy egyben taglalja a vásárhelyi művésztelepen alkotók sorsát, szemben a korábbi művekkel, amelyek az egyes művészek (Tornyai János, Rudnay Gyula, Endre Béla, Pásztor János, a sort még lehetne folytatni) pályáját dolgozták fel részleteiben. Illetve a vásárhelyi művészcsoport tevékenységét a szerző összeveti más magyarországi művésztelepek működésével is. „A vásárhelyi volt a legérzékibb az alföldi táj iránt a művészcsoportok közül, így a „legalföldibbnek” is nevezhetjük. Nagyon jelentős volt a hatásuk, hiszen számos olyan fiatal művész, érdeklődő, műgyűjtő, akik eljutottak alkotásaik, kiállításaik. Közülük is a legjelentősebb alkotó Tornyai János volt. Egy másik fontos szellemi vezető volt Endre Béla, míg Rudnay Gyula egy katalizátor volt a művészcsoport életében. De nem szabad kihagyni Kovács Márit és Pásztor Jánost sem. A vásárhelyi művészek nemcsak alkottak, hanem a város kulturális életét is megpróbálták formálni. A többiekhez képest abban voltak mások, hogy megértették a korszak tendenciáit, helyi és országos szinten törekedtek hatást gyakorolni. Illetve a többiekhez képest ők egységként, valódi csoportként működtek”  – fogalmazott a szerző.

Tóth Károly elmondta, hogy a tevei között szerepel a téma folytatása, de nem a kronológiában kíván előrehaladni, hanem Tornyai, Rudnay, illetve Endre Béla festészetében, és esetleg azt is feltárná, hogy milyen műgyűjtőik voltak, kik voltak a mecénásaik, hogyan jelentek meg a Jövendő című folyóiratban.

A jelenlegi kötet jelentős bibliográfia, kronológia, kiállításjegyzék társul. Ezt egészítik ki a művészcsoport életét dokumentáló – jórészt eddig nem közölt – forrásértékű fényképfelvételek. Az est folyamán a szerzővel dr. Nagy Imre, a Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ igazgatója beszélgetett.

ÉR.