quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Óriási különbségek vannak a magyar családok karácsonyi kiadásai között

2016. december 14.

Átlagosan negyvenezer forintot fordítanak a magyarok a karácsonyi ünnepekre – derült ki a NRC témában végzett reprezentatív felméréséből. A CIB Bank megbízásából készült piackutatás szerint a lakosság fele huszonötezer forintnál kevesebbet költ december 25-26-ára, az emberek közel negyede huszonöt- és ötvenezer forint közti összeget áldoz ezekre a napokra, 13 százalékuk azonban hetvenötezer forint fölé is felmegy.

Az ajándékozók túlnyomó többsége továbbra is a hipermarketeket, a bevásárlóközpontok üzleteit és a diszkontáruházakat preferálja, de 50 százalékuk a karácsonyi vásárokat is felkeresi, illetve egyre népszerűbbek az internetes üzletek is.

A felmerülő költségeket a válaszadók háromnegyede az aktuális havi jövedelméből fedezi, 22 százalékuk azonban a félretett pénzéből is gazdálkodik. A hitelt, mint opciót a megkérdezettek négy százaléka említette – ők jellemzően a hitelkártyájukat vagy a folyószámla-hitelkeretüket veszik igénybe a karácsonyi vásárláskor, átlagosan huszonötezer forint értékben.A magyar lakosság 20 százaléka kifejezetten a karácsonyi ünnepre is szokott takarékoskodni – 85 százalékuk már októberben elkezdi a spórolást.

A három leginkább vágyott ajándék lett a készpénz 25 százalékkal, 18 és 17 százalékkal a kézzel készített személyes ajándék és az élményajándék, például utazás vagy koncertjegy. Népszerűek még a könyvek, CD-k, DVD-k, ruházati cikkek és az okostelefonok is, amelyek 13 és 16 százalék közötti eredményt értek el – olvasható az MTI-hez eljuttatott összegzőben.

A felmérés tanúsága szerint a kapott és a vágyott ajándékok csak ritkán esnek egybe: az emberek 22 százalékkal szépségápolási cikkeket tervez adni szeretteinek, tizenhárom százalékuk valami kézzel készített tárgyra gondolt, a többiek pedig ruhát, könyvet, CD-t, DVD-t, esetleg valamilyen játékot tesz a fa alá. Készpénzt mindössze 8 százalék, élményajándékot pedig 6 százalék tervez adni.

Az emberek szerint a karácsony legfontosabb momentuma, hogy a család együtt legyen: az ünnepet a felnőtt lakosság közel kilenctizede tölti otthon, illetve viszonylag sokan látogatják meg távolabbi rokonaikat ezekben a napokban (a válaszadók 37 százaléka nyilatkozott így).A szentestét az emberek 54 százaléka szűk családi körben tölti. Tízből négyen keresik fel távolabbi hozzátartozóikat is. A válaszadók 7 százaléka marad egyedül december 24-én.