quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 19. szombat
  -  Emma
Promenad.hu archívum

Szeméthullásban is folytatták a táncot…

2016. november 16.


Juronics Tamás, a társulat vezetőkoreográfusa, illetve a tánccsoport többször feldolgozta már az ember pusztító erejét, amelyet önmagára és környezetére mér. A témával azonban nem lehet eleget foglalkozni. Csak idő kérdése ugyanis, hogy ha az emberiség ezen az úton megy tovább, mikor váltja be a sötét jóslatokat.

Kérdésként felmerülhet bennünk, egyáltalán megállítható-e még a folyamat, van-e visszaút, és ha igen, akkor hogyan, illetve ha nem, akkor hogyan képes az egyén együttélni ezzel a tudattal. Kérdésként vetülhet fel bennünk, hogy nem egy természetes folyamatnak vagyunk-e a részesei: az örök változás indikálja azt, hogy egyszer minden elpusztul, így saját fajunk is, az emberiség uralma is kötelezően elérkezik arra a pontra, amikor megszűnik létezni.

Az eARTh című darabban feltárulnak előttünk a pusztulás és a pusztítás képei, amellyel szemben az emberiség értetlenül-érzéketlenül áll. Olykor felmerül a megtisztulás iránti igény, de alapvetően a nihil és a hedonizmus attitűdje keveredik, váltja egymást a színpadon.

Henryk Górecki IV. szimfóniája mint zenei aláfestés tökéletes kiegészítője ennek a drámának, amikor is univerzumot megrengető erők és az emberiesség lírai hangjai csapnak össze a táncosok és a nézők feje fölött is. A cím sugallatára a művészet felelőssége, szerepvállalása is központi kérdéssé válik a produkció értelmezésében: hogyan tud reflektálni a világmindenség problémáira, a művészet hatására sorsunk alakítható-e, másik vágányra terelhető-e.

Az előadás során többször is a Föld pusztulását bemutató képsorokat vetítenek a táncosok háta mögé. Az egyik legerősebb jelenetben pedig a vergődő szereplőkre a magasból üres műanyag palackok hullanak, beterítve ezzel a színpadot, és innentől kezdve ebben a szeméttengerben kénytelenek tovább folytatni a táncolást.

A menekülésre-megoldásra vágyó lelkek a színpadi záróképben egy kicsit sem megnyugtató szituációval szembesülnek. A reményt adó, magasban nyugvó „gőzfelleg” (ami a darab folyamán mindig a fejük fölött van, nyúlnak, kapaszkodnak érte sorozatosan a szereplők) ugyan lejjebb ereszkedik, de mielőtt elérhetnék azt, végleg (?) a magasba emelkedik…

ÉR.

Fotók: Szegedi Kortárs Balett facebook oldala/Török Erika