Hiányosságok a nemzetiségi önkormányzatoknál

– Az Állami Számvevőszék ellenőrzése során azt értékelte, hogy a helyi nemzetiségi önkormányzatok működési és gazdálkodási kereteinek kialakítása, a gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátása megfelelt-e a jogszabályoknak, továbbá a helyi nemzetiségi önkormányzatok működési és gazdálkodási kereteinek kialakítása és működése erősítette-e az integritás szemlélet érvényesülését – ismertette Renkó Zsuzsanna.
Renkó Zsuzsanna
A Makói Roma Nemzetiségi Önkormányzat:
A Makói Roma Nemzetiségi Önkormányzata (Nemzetiségi Önkormányzat) a 2014. évi költségvetési beszámoló szerint közel 1,3 millió Ft bevételt ért el és 1,25 millió Ft kiadást teljesített. A 2014. december 31-i könyvviteli mérleg szerinti eszközvagyona 22 ezer Ft volt.
A Nemzetiségi Önkormányzatnál és annak gazdálkodása végrehajtási feladatait ellátó Makói Polgármesteri Hivatalnál (Hivatal) végzett ellenőrzés keretében az Állami Számvevőszék (ÁSZ) megállapította, hogy a Nemzetiségi Önkormányzat működési feltételeinek és gazdálkodási feladatainak szabályozása hiányos volt. A Nemzetiségi Önkormányzat Makó Város Önkormányzatával megkötött, hatályos együttműködési megállapodással rendelkezett, amelyet a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete határidőben felülvizsgált. A 2014-ben hatályos együttműködési megállapodás azonban nem tartalmazta a gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat, a jelnyelv és speciális kommunikációs rendszer használatának biztosítását, az adatszolgáltatások teljesítésével kapcsolatos részletes szabályokat és együttműködési kötelezettségeket, továbbá a felelősök konkrét kijelölését. A működési feltételeket a Nemzetiségi Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában nem rögzítették.
A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodása végrehajtási feladatait a Hivatal látta el. A költségvetési és zárszámadási határozat-tervezetek tartalma megfelelt az előírásoknak, azonban a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testületének nem mutatták be teljes körűen az előírt kimutatásokat. A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásának szabályozottsága – a pénzkezelési szabályzat, az ellenőrzési nyomvonal és a FEUVE (a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés) kivételével – megfelelt a jogszabályi előírásoknak, valamint az együttműködési megállapodásban foglaltaknak. A pénzügyi ellenjegyzésre, a teljesítés igazolására és az érvényesítésre jogosultak kijelölésének szabályozása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, a jogkörök gyakorlására és a kijelölésekre eltérő szabályokat határoztak meg az együttműködési megállapodásban és a kötelezettségvállalási szabályzatban. A pénzügyi folyamatokban kulcsszerepet betöltő kontrollok (teljesítésigazolás, érvényesítés) működése a személyi és a dologi kiadásoknál nem volt megfelelő.
A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzése biztosított volt. A belső ellenőrzési tervet megalapozó kockázatelemzés alapján 2014-ben belső ellenőrzést nem terveztek és nem is végeztek. Az integritási szemlélet érvényesítése érdekében a Nemzetiségi Önkormányzat működési és gazdálkodási kereteinek kialakításánál és működésénél további intézkedések megtétele szükséges.
Az ÁSZ jelentésében a feltárt hiányosságok megszüntetésére a Nemzetiségi Önkormányzat elnökének és a Hivatal jegyzőjének fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
A Makói Román Nemzetiségi Önkormányzat:
A Makói Román Nemzetiségi Önkormányzata (Nemzetiségi Önkormányzat) a 2014. évi költségvetési beszámoló szerint közel 2,2 millió Ft bevételt ért el és 2,1 millió Ft kiadást teljesített. A 2014. december 31-i könyvviteli mérleg szerinti eszközvagyona 95 ezer Ft volt.
A Nemzetiségi Önkormányzatnál és annak gazdálkodása végrehajtási feladatait ellátó Makói Polgármesteri Hivatalnál (Hivatal) végzett ellenőrzés keretében az Állami Számvevőszék (ÁSZ) megállapította, hogy a Nemzetiségi Önkormányzat működési feltételeinek és gazdálkodási feladatainak szabályozása hiányos volt. A Nemzetiségi Önkormányzat Makó Város Önkormányzatával megkötött, hatályos együttműködési megállapodással rendelkezett, amelyet a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete határidőben felülvizsgált. A 2014-ben hatályos együttműködési megállapodás azonban nem tartalmazta a gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat, a jelnyelv és speciális kommunikációs rendszer használatának biztosítását, az adatszolgáltatások teljesítésével kapcsolatos részletes szabályokat és együttműködési kötelezettségeket, továbbá a felelősök konkrét kijelölését. A működési feltételeket a Nemzetiségi Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában nem rögzítették.
A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodása végrehajtási feladatait a Hivatal látta el. A költségvetési és zárszámadási határozat-tervezetek tartalma megfelelt az előírásoknak, azonban a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testületének nem mutatták be teljes körűen az előírt kimutatásokat. A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásának szabályozottsága – a pénzkezelési szabályzat, az ellenőrzési nyomvonal és a FEUVE (a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés) kivételével – megfelelt a jogszabályi előírásoknak, valamint az együttműködési megállapodásban foglaltaknak. A pénzügyi ellenjegyzésre, a teljesítés igazolására és az érvényesítésre jogosultak kijelölésének szabályozása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A jogkörök gyakorlására és a kijelölésekre eltérő szabályokat határoztak meg az együttműködési megállapodásban és a kötelezettségvállalási szabályzatban. Az operatív gazdálkodási jogkörök gyakorlása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak.
A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzése biztosított volt.A belső ellenőrzési tervet megalapozó kockázatelemzés alapján 2014-ben belső ellenőrzést nem terveztek és nem is végeztek. Az integritási szemlélet érvényesítése érdekében a Nemzetiségi Önkormányzat működési és gazdálkodási kereteinek kialakításánál és működésénél további intézkedések megtétele szükséges.
Az ÁSZ jelentésében a feltárt hiányosságok megszüntetésére a Nemzetiségi Önkormányzat elnökének és a Hivatal jegyzőjének fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
Forrás:
Állami Számvivőszék