quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 20. vasárnap
  -  Tivadar
Promenad.hu archívum

Hiányosságok a nemzetiségi önkormányzatoknál

2016. augusztus 04.


– Az Állami Számvevőszék ellenőrzése során azt értékelte, hogy a helyi nemzetiségi önkormányzatok működési és gazdálkodási kereteinek kialakítása, a gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátása megfelelt-e a jogszabályoknak, továbbá a helyi nemzetiségi önkormányzatok működési és gazdálkodási kereteinek kialakítása és működése erősítette-e az integritás szemlélet érvényesülését – ismertette Renkó Zsuzsanna.

Renkó Zsuzsanna

A Makói Roma Nemzetiségi Önkormányzat:

A Makói Roma Nemzetiségi Önkormányzata (Nemzetiségi Önkormányzat) a 2014. évi költségvetési beszámoló szerint közel 1,3 millió Ft bevételt ért el és 1,25 millió Ft kiadást teljesített. A 2014. december 31-i könyvviteli mérleg szerinti eszközvagyona 22 ezer Ft volt.

A Nemzetiségi Önkormányzatnál és annak gazdálkodása végrehajtási feladatait ellátó Makói Polgármesteri Hivatalnál (Hivatal) végzett ellenőrzés keretében az Állami Számvevőszék (ÁSZ) megállapította, hogy a Nemzetiségi Önkormányzat működési feltételeinek és gazdálkodási feladatainak szabályozása hiányos volt. A Nemzetiségi Önkormányzat Makó Város Önkormányzatával megkötött, hatályos együttműködési megállapodással rendelkezett, amelyet a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete határidőben felülvizsgált. A 2014-ben hatályos együttműködési megállapodás azonban nem tartalmazta a gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat, a jelnyelv és speciális kommunikációs rendszer használatának biztosítását, az adatszolgáltatások teljesítésével kapcsolatos részletes szabályokat és együttműködési kötelezettségeket, továbbá a felelősök konkrét kijelölését. A működési feltételeket a Nemzetiségi Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában nem rögzítették.

A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodása végrehajtási feladatait a Hivatal látta el. A költségvetési és zárszámadási határozat-tervezetek tartalma megfelelt az előírásoknak, azonban a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testületének nem mutatták be teljes körűen az előírt kimutatásokat. A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásának szabályozottsága – a pénzkezelési szabályzat, az ellenőrzési nyomvonal és a FEUVE (a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés) kivételével – megfelelt a jogszabályi előírásoknak, valamint az együttműködési megállapodásban foglaltaknak. A pénzügyi ellenjegyzésre, a teljesítés igazolására és az érvényesítésre jogosultak kijelölésének szabályozása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, a jogkörök gyakorlására és a kijelölésekre eltérő szabályokat határoztak meg az együttműködési megállapodásban és a kötelezettségvállalási szabályzatban. A pénzügyi folyamatokban kulcsszerepet betöltő kontrollok (teljesítésigazolás, érvényesítés) működése a személyi és a dologi kiadásoknál nem volt megfelelő.

A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzése biztosított volt. A belső ellenőrzési tervet megalapozó kockázatelemzés alapján 2014-ben belső ellenőrzést nem terveztek és nem is végeztek. Az integritási szemlélet érvényesítése érdekében a Nemzetiségi Önkormányzat működési és gazdálkodási kereteinek kialakításánál és működésénél további intézkedések megtétele szükséges.

Az ÁSZ jelentésében a feltárt hiányosságok megszüntetésére a Nemzetiségi Önkormányzat elnökének és a Hivatal jegyzőjének fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

A Makói Román Nemzetiségi Önkormányzat:

A Makói Román Nemzetiségi Önkormányzata (Nemzetiségi Önkormányzat) a 2014. évi költségvetési beszámoló szerint közel 2,2 millió Ft bevételt ért el és 2,1 millió Ft kiadást teljesített. A 2014. december 31-i könyvviteli mérleg szerinti eszközvagyona 95 ezer Ft volt.

A Nemzetiségi Önkormányzatnál és annak gazdálkodása végrehajtási feladatait ellátó Makói Polgármesteri Hivatalnál (Hivatal) végzett ellenőrzés keretében az Állami Számvevőszék (ÁSZ) megállapította, hogy a Nemzetiségi Önkormányzat működési feltételeinek és gazdálkodási feladatainak szabályozása hiányos volt. A Nemzetiségi Önkormányzat Makó Város Önkormányzatával megkötött, hatályos együttműködési megállapodással rendelkezett, amelyet a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete határidőben felülvizsgált. A 2014-ben hatályos együttműködési megállapodás azonban nem tartalmazta a gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat, a jelnyelv és speciális kommunikációs rendszer használatának biztosítását, az adatszolgáltatások teljesítésével kapcsolatos részletes szabályokat és együttműködési kötelezettségeket, továbbá a felelősök konkrét kijelölését. A működési feltételeket a Nemzetiségi Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában nem rögzítették.

A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodása végrehajtási feladatait a Hivatal látta el. A költségvetési és zárszámadási határozat-tervezetek tartalma megfelelt az előírásoknak, azonban a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testületének nem mutatták be teljes körűen az előírt kimutatásokat. A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásának szabályozottsága – a pénzkezelési szabályzat, az ellenőrzési nyomvonal és a FEUVE (a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés) kivételével – megfelelt a jogszabályi előírásoknak, valamint az együttműködési megállapodásban foglaltaknak. A pénzügyi ellenjegyzésre, a teljesítés igazolására és az érvényesítésre jogosultak kijelölésének szabályozása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A jogkörök gyakorlására és a kijelölésekre eltérő szabályokat határoztak meg az együttműködési megállapodásban és a kötelezettségvállalási szabályzatban. Az operatív gazdálkodási jogkörök gyakorlása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak.

A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzése biztosított volt.A belső ellenőrzési tervet megalapozó kockázatelemzés alapján 2014-ben belső ellenőrzést nem terveztek és nem is végeztek. Az integritási szemlélet érvényesítése érdekében a Nemzetiségi Önkormányzat működési és gazdálkodási kereteinek kialakításánál és működésénél további intézkedések megtétele szükséges.

Az ÁSZ jelentésében a feltárt hiányosságok megszüntetésére a Nemzetiségi Önkormányzat elnökének és a Hivatal jegyzőjének fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

Forrás:

Állami Számvivőszék