Átszabják a KRESZ-t

Javában zajlik még az előkészületi munka, mindazonáltal néhány hírmorzsa már most napvilágot látott a készülő új, a remények szerint a jelenleginél korszerűbb KRESZ-szabályokkal kapcsolatban.
A várható változásokról a Vezess.hu-t tájékoztatta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
Egyszerűbb, közérthetőbb
Az NFM közlése szerint az egyik legfontosabb célkitűzésük az, hogy egyszerűbb és közérthetőbb legyen a közlekedési szabályok rendszere. A fő vezérelv szerint, csak „a közúti közlekedés biztonságát a járművezetői magatartás tekintetében közvetlenül érintő rendelkezések” maradnának benne a KRESZ-ben.
Kihullanának – a minisztérium példája szerint – az olyan „kiegészítő előírások” , mint például „a gépkocsik hatósági elszállításának feltételei”; közleményük szerint „felesleges ezeket bebiflázni, majd számon kérni a tanulókon”; észerűbb ezeket önkormányzati szinten szabályozni.
Gyorsabb pálya, lassabb kisutak
A Vezess.hu korábbi információi szerint a jövőben több helyütt is módosulhatnak a sebességhatárra vonatkozó rendelkezések is. Az új KRESZ megengedné a teherautóknak, hogy a mostani 80 helyett 90-nel menjenek az autópályákon, ugyanakkor lejjebb vinné a 90-es sebességplafont az ország legrosszabb állapotú, négy és öt számjegyű útjain.
Az új szabályzat a most létező 5-10-20-30-40-50-60-70-80-90-100-110-130 kilométer per órás sebességhatárokat jelző táblák közül néhányat úgy ahogy van eldobna – várhatóan azokat, melyeket már most is alig használnak.
Infotáblák
A minisztérium közleménye szerint érdemes megvizsgálni „a tájékoztató jelzőtábláknál az információs tartalom szabad megválasztásának lehetőségét” is, azaz enyhíthetnek a hoteleket, taxiállomásokat vagy épp a folyókat jelző tábláknál és ehhez hasonló jelzéseknél alkalmazott merev regulákon.
Ami nem változik!
A Vezess.hu két dolgot emel ki a készülő új KRESZ-ből, ami biztosan nem változik: az egyik a leállósáv neve, a másik a gyalogos átkelők lámpáinak zöld jelzése.
Korábban mindkettőről vita volt: a leállósáv neve kapcsán azért, mert megtévesztő – sokak szerint jobb lenne a vészsáv elnevezés – míg a lámpáknál azért, mert sok gyalogos még a villogó zöld jelzés alatt is lelép az útra, holott az de jure pirosat jelent. Ezt a problémát úgy akarták orvosolni, hogy a lámpa zöldről rögtön pirosra váltott volna, de a minisztérium szakemberei ezt végül elvetették.
Van még munka vele
Bár már javában zajlik a munka, folynak az egyeztetések a megújult KRESZ-re még várni kell.
A fejlesztési minisztérium szerint „az előírások fokozatos korrekcióján túli átfogó átdolgozás előkészítése várhatóan még egy-másfél évet vesz igénybe”
(Borítókép: illusztráció; forrás: Police.hu)