quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
Vásárhely24.com archívum

Átszabják a KRESZ-t

2016. július 13.

Javában zajlik még az előkészületi munka, mindazonáltal néhány hírmorzsa már most napvilágot látott a készülő új, a remények szerint a jelenleginél korszerűbb KRESZ-szabályokkal kapcsolatban.

A várható változásokról a Vezess.hu-t tájékoztatta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

Egyszerűbb, közérthetőbb

Az NFM közlése szerint az egyik legfontosabb célkitűzésük az, hogy egyszerűbb és közérthetőbb legyen a közlekedési szabályok rendszere. A fő vezérelv szerint, csak „a közúti közlekedés biztonságát a járművezetői magatartás tekintetében közvetlenül érintő rendelkezések” maradnának benne a KRESZ-ben.

Kihullanának – a minisztérium példája szerint – az olyan „kiegészítő előírások” , mint például „a gépkocsik hatósági elszállításának feltételei”; közleményük szerint „felesleges ezeket bebiflázni, majd számon kérni a tanulókon”; észerűbb ezeket önkormányzati szinten szabályozni.

Gyorsabb pálya, lassabb kisutak

A Vezess.hu korábbi információi szerint a jövőben több helyütt is módosulhatnak a sebességhatárra vonatkozó rendelkezések is. Az új KRESZ megengedné a teherautóknak, hogy a mostani 80 helyett 90-nel menjenek az autópályákon, ugyanakkor lejjebb vinné a 90-es sebességplafont az ország legrosszabb állapotú, négy és öt számjegyű útjain.

Az új szabályzat a most létező 5-10-20-30-40-50-60-70-80-90-100-110-130 kilométer per órás sebességhatárokat jelző táblák közül néhányat úgy ahogy van eldobna – várhatóan azokat, melyeket már most is alig használnak.

Infotáblák

A minisztérium közleménye szerint érdemes megvizsgálni „a tájékoztató jelzőtábláknál az információs tartalom szabad megválasztásának lehetőségét” is, azaz enyhíthetnek a hoteleket, taxiállomásokat vagy épp a folyókat jelző tábláknál és ehhez hasonló jelzéseknél alkalmazott  merev regulákon.

Ami nem változik!

A Vezess.hu két dolgot emel ki a készülő új KRESZ-ből, ami biztosan nem változik: az egyik a leállósáv neve, a másik a gyalogos átkelők lámpáinak zöld jelzése.

Korábban mindkettőről vita volt: a leállósáv neve kapcsán azért, mert megtévesztő – sokak szerint jobb lenne a vészsáv elnevezés – míg a lámpáknál azért, mert sok gyalogos még a villogó zöld jelzés alatt is lelép az útra, holott az de jure pirosat jelent. Ezt a problémát úgy akarták orvosolni, hogy a lámpa zöldről rögtön pirosra váltott volna, de a minisztérium szakemberei ezt végül elvetették.

Van még munka vele

Bár már javában zajlik a munka, folynak az egyeztetések a megújult KRESZ-re még várni kell.

A fejlesztési minisztérium szerint „az előírások fokozatos korrekcióján túli átfogó átdolgozás előkészítése várhatóan még egy-másfél évet vesz igénybe”

(Borítókép: illusztráció; forrás: Police.hu)