quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 07. szombat
  -  Róbert
Vásárhely24.com archívum

Bodza, a vásárhelyi terápiás kutya utat nyit a sérült gyerekekhez

2016. május 17.

Köztudott, hogy a kisállatok tartása, a mindennapos gondoskodás feladatai, a feltétel nélküli szeretet, amit a négylábúak adnak jótékony hatással van az emberekre. Nem csak izgága és csahos ebek léteznek, hanem vannak nyugodtabb, megbízhatóbb, türelmesebb kutyák is, akik akár terápiás célokra is kiválóak.

A témában Fehérné Eleki Anitát az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola gyógypedagógusát kérdeztem, aki városunk több intézményében járt már hűséges és csodálatos társával, Bodzával.

Képen: Fehérné Eleki Anita és kutyája, Bodza

 

Hogyan és mikor lettél kutyaterápiás szakember?

Gyerekkorom óta mindig is volt kutyám, tehát a kutyák iránti rajongásom mindig is meg volt bennem. Körülbelül 12 évvel ezelőtt jutott eszembe, hogy egyesíthetném a kutyát a munkámmal. Látván és érezvén, hogy a kutya mekkora hatással volt, van az életemre, gondoltam a sérült gyerekek érzelmi és pszichés problémájukra is nagy hatással lesz. Akkor elkezdtem kutakodni az interneten, de sajnos nagyon-nagyon kevés magyar irodalmat, cikket találtam hozzá. Így sajnos maradtam „csak” hobbi kutyatartó. A két fiam születése után, amikor visszamentem dolgozni, újra felmerült bennem a vágy, hogy kutyás terápiával szeretném kiegészíteni a munkámat. Ekkorra már több lehetőséggel és szakmai anyaggal találkoztam az interneten, így elkezdtem annak utána kutakodni, hogy mi kell ahhoz, hogy kutyás terapeuta lehessek. Így 2012­-ben megvásároltam Bodzát, a golden retriver kutyusomat.

Miért hasznos egy kutyaterápiás foglalkozás?

A kutyaterápiás foglalkozások előnyét és hasznosságát én abban látom, hogy a kutya, aki aktív részese a terápiának, foglalkozásoknak, feltétel nélkül szereti a gyerekeket. A kutya számára teljesen mindegy, hogy a gyerek aznap éppen jól vagy rosszul viselkedett. A jól képzett terápiás kutya mindenkinek szót fogad, mindenkivel szépen dolgozik.  Az a tapasztalatom, hogy a túlmozgásos gyerekek megnyugszanak, a visszahúzódó gyerekek pedig kinyílnak Bodza jelenlétében.

Mennyire van elterjedve a világban és azon belül Magyarországon a kutyaterápiás fejlesztő foglalkozás?

A kutyaterápiát B. Levinson amerikai pszichológus a 60-as években alkalmazta először csoportos foglalkozásokon. Majd egy olyan viselkedészavarokkal küszködő kisfiút tudott szóra bírni a kutya segítségével, aki amúgy senkivel nem kommunikált, majd tudatosan elkezdte behordani a foglalkozásokra a kutyát. A gyermek állapota rohamosan javult. Nemsokára speciális képzett kutyákat vontak be a pszichoterápiába. A módszer külföldi elterjedése a 80-as évekre tehető.

Magyarországon egyre több szervezet foglalkozik a kutyaterápiával, sajnos a módszer még mindig nem elég elterjedt. 2006-ban létrejött a Magyar Terápiás és Segítőkutyás Szövetség (MATESZE), azzal a céllal, hogy összefogja a szervezeteket, egyesületeket, melyek terápiás és segítőkutyák képzésével, és a rászorultakhoz való eljuttatásával foglalkozik.

Nagyon fontos megjegyeznem, hogy ahhoz, hogy egy kutya, terápiás kutyaként dolgozhasson, először is egy szervezethez, egyesülethez kell, hogy tartozzon a gazdájával együtt. Majd ha a kiképzésben eljutottak arra a szintre, együtt egy kétfordulós vizsgán kell átesniük. A kutya a gazdájával együtt vizsgázik. A vizsga a MATESZE által kitűzött vizsgaszabályzatként működik. Ez egy nagyon kemény vizsga, az első fordulóban  az figyelik, vizsgálják meg, hogy a kutya habitusa, temperamentuma megfelelő –e ahhoz, hogy emberek, gyerekek közt dolgozzon.

A második fordulóra csak akkor kerülhet sor, ha az elsőt sikeresen teljesítette. A másodikban már gyerekcsoportban végzett munkáját vizsgáztatják.  Ha mind a két fordulót sikeresen teljesítették, akkor lesz a kutyából terápiás kutya, a gazdájából a terápiás kutya felvezetője. A kutya és felvezetője egy igazolványt kap, mely feljogosítja a munkára.  Ehhez a vizsgához nem kell speciális végzettség,de dolgozni csak pedagógussal, gyógypedagógussal, pszichológussal ill. szakemberrel együtt dolgozhat csak.  Ezek a kutyák folyamatos állatorvosi kontroll alatt kell, hogy álljanak, félévenkénti laborvizsgálatokkal alátámasztva a megfelelő egészségügyi állapotát igazolva, hogy gyerekek közé vihető, semmilyen betegsége nincs.

Bármilyen fajtájú, méretű kutyus alkalmas lehet terápiázásra, fontos, hogy tanulékony, könnyen alkalmazkodó legyen, szeresse az embereket, gyerekeket, érzékeny legyen az emberek „különlegességeire”, különbözőségeire, ne legyen félős. Pici korától kezdve szocializálni kell, minél több inger érje, hogy munkája közben a váratlan helyzetek se okozzanak neki problémát. Ahhoz, hogy eldöntsük egy kutyáról, hogy alkalmas-e, érdemes szakember segítségét kérni, aki különböző tesztekkel felméri, hogy alkalmazható-e a kutya a terápiás munkában.

Mi Bodza története? Hogyan került hozzád?

Bodza 2012 májusában született. 8 hetes korában hoztam el őt, 4 hónapos korában kezdtem el vele egy kutyaiskolába járni, ahol az alapok egy részét megtanulta. Majd egy speciális kutyakiképző, Keller Zoltán segítségével Bodzát terápiás kutyának kezdtük képezni. Ő olyan specifikumokat tanított a kutyának, melyeket a mai napig nagyon jól tudok hasznosítani a munkánkban. Megtanított neki sok trükköt, az apportírozást (Bodza semmit sem volt hajlandó előtte a szájába venni, sem labdát, sem botot), a gyerekekkel való közös munkát. Bodza kiválasztása véletlenszerű volt. Sajnos még akkor nem ismertem senkit, aki ebben speciálisan tudott volna segíteni. Szerencsém volt, lett.

Mit tanított neked Bodza?

Ő az első olyan kutyám, akivel egymás lelkébe látunk. Egyfajta lelki támasz nekem. Bármikor, ha rossz kedvem van, ő megvigasztal. Ha örülök, velem együtt örül.  Együttműködést, bizalmat tanultam tőle, és azt, hogy egy állat sokkal több annál, hogy csak egy állat legyen. Az ő segítségével nyílt ki előttem a szakmám. Az Ő segítségével még közelebb jutottam a sérült gyerekekhez is, olyan gyerekekhez is nyíltak kapuk, akikhez nagyon nehéz az utat megtalálni. Mindezt Bodzának köszönhetem.

Képen: Bodza és Anita

Hogyan viszonyultak a gyerekek a kutyás órához? Hogy fogadják Bodza jelenlétét a szülők?

Nem minden gyereknek való a kutyás terápiás foglalkozás, de a legtöbb gyereknek hatalmas nagy motivációt jelent a kutya jelenléte a foglakozásokon. Nálunk az iskolában a gyerekek és szüleik is nagyon szeretik Bodzát. Sokszor a szülők is megállnak, hogy csak egy simogatást kérjenek. Azt hiszem, ez a mondat is mutatja: nem ők adják a simogatást, hanem ők kérik. Tehát, szükségük van a Bodza által adott energiára.

A gyerekek napról napra kérdezik tőlem, hogy hány napot kell még aludniuk, hogy jöhessenek Bodzával játszani. Nagy örömmel vesznek részt a foglakozásokon, a pedagógus kollegák pedig arról számolnak be, hogy jól tudják motiválni a gyerekeket már csak azzal is, ha megemlítik Bodza nevét. Bodza a félős gyerekeknek is bebizonyítja, hogy nincs mitől félniük. Volt olyan eset is, hogy kb. fél év telt el, míg a gyerek először hozzá mert nyúlni a kutyához.

Képen: Bodza munka közben

Milyen sikertörténetet könyvelhettek el Bodzával magatoknak?

„Sikertörténetünk” több is van. A kedvencem egy kisfiú, aki két és fél évesen találkozott először Bodzával. A kisfiú ekkor pár szót tudott mondani. Anyukája heti rendszerességgel hozta kutyaterápiára, ahol kiscsoportos foglalkozáson vett részt. Nagyon félt a kutyától, olyannyira, hogy amikor meglátta Bodzát a terem másik végéről kiabálta, hogy „SICC”, a lábával pedig dobbantott hozzá. Több hónap is eltelt így. Anyukája egyszer arról számolt be, hogy elkezdte mondogatni, hogy „ pizza, pizza.” De miért mondja, mikor nem is szereti a pizzát? Mikor rájöttek, hogy nem is pizzát mond, hanem Bodzát emlegeti. Azóta, ennek már másfél éve, ez a kisfiú az egyik „legnagyobb” kutyásom, jelenleg 4 éves. Bodza nagyban motiválta őt képességfejlesztő  feladatok végrehajtásában, szavak kimondásában. Már tőmondatokat is használ!

Hogyan telik Bodza egy munkanapja?

Az iskolában neki is van órarendje. Amikor éppen nincs órája, akkor velem van az osztályomban, ahol pihen, alszik. Így rá tud pihenni a terápiákra. Az órákon nagyon koncentrál rám, az utasításaimra, és természetesen a gyerekekre.

Igényel-e Bodza speciális törődést, foglalkozást otthon?

Akár itthon, vagy séta közben, ugyanolyan kutya, mint a többi. Ő is szokott „rosszalkodni”, cicát kergetni. Bodza itthon egy családi kutya, nem használjuk ki, csak kényeztetjük és hagyjuk pihenni, ugatni, szaladgálni. A speciális törődés jegyében félévente visszük állatorvosi ellenőrzésre. Az etetésnél odafigyelünk, hogy jó minőségű tápot és sok húst kapjon.  Nem támasztunk elé elvárásokat, ha akar, pihen, ha akar, játszik a másik kutyánkkal, vagy a gyerekekkel, vagy éppen megugatja a postást.

Mit üzennél azoknak a gazdiknak, akik szeretnék kutyájukat terápiás segítőnek tanítani?

Szerintem ez az a munka, amit örömmel lehet végezni, ugyanis rengeteg mosolyt, szeretetet, kedves szót kapunk a gyerekektől cserébe. Mindenkit csak bíztatni tudok, aki ebben gondolkodik. A kutya kiválasztásában kérjenek segítséget szakembertől.