Nem Kínában terem a jó makói fokhagyma

Korom András – Makó
Nem csak az index.hu olvasója, de bármelyik sparos vásárló kiszúrhatta, hogy ha az üzletben hálós fokhagymát vesz, akkor nem az egykoron Európa-szerte híres makói, tájjelegű fokhagyma ízvilágát élvezheti, hanem általában csak annak kínai változatát.
A ludas az ügyben az áru címkéje szerint egyébként a vevő, hiszen ugyan kisbetűkkel is, de olvasható rajta, hogy a Makó Fok-ker Kft. által a boltokba küldött fokhagymának csak annyi köze van Makóhoz, hogy azt a makói Kelemen László utca 57. szám alá bejegyzett cég forgalmazza.
Az 1991-ben alapított cég, a saját honlapján egyébként annyit árul el magáról, hogy családi tradíciók alapján fokhagymatermesztéssel foglalkoznak, 1992-ben a Makói Hagymafesztivál díjnyertes kiállítói lettek, melynek köszönhetően meghívót kaptak a Budapesti Nemzetközi Vásárra is.
Az is kiderül, hogy miért kell import hagymát is forgalmazniuk: „Piackutatás folyamán jutottunk el a SPAR Magyarország Kft. által üzemeltetett üzletekbe. Szerződést kötöttek velünk a hálózat saját termésű fokhagymával való ellátására. Ekkor 40 üzletük volt. Ez az üzleti kapcsolat folyamatosan bővült, egyéb hagymafélék értékesítésére is kiterjedt: lila- sonka- fehér- vörös és salátahagymára. A SPAR dinamikus fejlődésével lépést tudtunk tartani, de ehhez be kellett indítani a termények felvásárlását is. Így lettünk termelő, termeltető és felvásárló cég is egyben. A makói és jászsági termőterületeken kiterjedt kapcsolatokkal rendelkezünk. Ennek köszönhetően tudtuk ellátni megfelelő minőségű és mennyiségű áruval a hálózatot. Ez ma már közel 400 üzletre tehető, melynek felét mi látjuk el. A folyamatos ellátás érdekében azonban előfordul, hogy import terményeket is forgalmazunk. Fő célunk, hogy továbbra is a magyar termelők által előállított terményeket juttassuk el a vásárlóközönséghez.”
Azaz magyarázzák az importot, hogy idehaza nincs elegendő mennyiségű hagyma.
Figyelmesen kell olvasni.
A cégbírsági bejegyzések szerint 1 millió forint törzstőkével alapított fő profiljában zöldség-gyümölcs nagykereskedelemmel foglalkozó, három alkalmazottat foglalkoztató, a legutolsó mérlegbeszámolója szerint 98 milliós árbevételt elérő kft. ügyvezetőjét is megkerestük hagyma címke ügyben.
Némethné Koczka Edit elmondta, időnként kapnak felháborodott telefonokat, s akkor mindenkinek elmondja, hogy a hagymagömböc címkéjének első oldalán a kötelezően feltüntetendő adatok, azaz a logó mellett a cégnév, telephely és az elérhetőségek szerepelnek, s emellett, hogy a hagyma import áru.
– A címke másik oldalára mi írjuk rá, hogy a hagyma hol termett. Minden reklamálónak azt szoktam mondani, hogy figyelmesen olvassa el a címkét, hiszen abból kiderül, hogy nem a hagyma makói, csak a cégünk. Van egy másik, piros-fehér címkénk is, ez azokra a csomagokra kerül, melyben idehaza termett hagymát teszünk.
Az ügyvezető elárulta, hogy a 3 állandó alkalmazottuk mellett alkalmi munkavállalókat is foglalkoztatnak, s ilyenkor a létszámuk 10 főre fut fel.