quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 08. 19. kedd
  -  Huba
Makó

Szabálytalanságokra bukkantak a távhőszolgáltatónál

2016. március 31.

Korom András – Makó


Lezárta az Állami Számvevőszék négy távhőszolgáltató, köztük a Makói Kommunális Nonprofit Kft. ellenőrzését, amelynek során egyebek közt pénzügyi, számviteli hiányosságokat tártak fel – közölte az Állami Számvevőszék (ÁSZ). Az ÁSZ a 2011-2014 közötti időszakot vizsgálta, s arra volt kíváncsi, hogy szabályszerű volt-e a társaságok közfeladat-ellátását érintő gazdálkodási tevékenysége. A Makói Városgazdálkodási Nonprofit Kft. ellenőrzésekor a tulajdonosi joggyakorlás, a vagyongazdálkodás, valamint a pénzügyi gazdálkodás területén is tárt fel szabálytalanságokat, hiányosságokat a számvevőszék.

Az ÁSZ megállapítása szerint a Makói Kommunális Nkft. (mai nevén Makói Városgazdálkodási Nkft., a továbbiakban társaság) a vizsgált időszakban – azaz a még Buzás Péter vezette ciklusban – szabályszerűen szervezte meg a távhőszolgáltatást, az ezzel kapcsolatos helyi rendeletet is megalkotta a csatlakozási díjak és azok fizetési feltételeinek szabályozása kivételével. A távhővel kapcsolatos éves beszámolókat azonban a felügyelőbizottság írásbeli véleménye nélkül fogadta el, ráadásul a felügyelőbizottság működése sem volt szabályos. Azaz társaság vagyongazdálkodást érintő szabályozása hiányos volt, a vagyon beszámolóban való bemutatása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak és a társaság számviteli politikájának. A társaság nem készítette el a jogszabályban előírt eszközök és források értékelési szabályzatát, a számviteli politika és a pénzkezelési szabályzat tartalma nem felelt meg az előírásoknak. A társaság a tulajdonában lévő vagyonával – a feltárt hiányosságok kivételével – azonban a jogszabályi előírásoknak megfelelően gazdálkodott.

A hődíjak alakulás Makón. Forrás: asz.hu

Kötelezettségeinek állománya nem jelentett kockázatot a közfeladat ellátására, illetve a működésre. A bevételek és ráfordítások elszámolását az ellenőrzés a feltárt hiányosságok miatt azonban nem megfelelőnek minősítette.
Az ÁSZ mindezek alapján azt javasolja Nagy Nándornak, a Makói Városgazdálkodási Nkft. jelenlegi ügyvezetőjének, hogy intézkedjen a szabályozási hiányosságok megszüntetése érdekében.

Farkas Éva Erzsébet polgármesterek azt javasolja, hogy hívja fel a tulajdonosi jogokat gyakorló képviselő-testület figyelmét arra, hogy a jogszabályi előírástól eltérően az FB nem rendelkezik ügyrenddel és kezdeményezze ennek pótlását. Terjessze a képviselő-testület elé döntéshozatalra a gazdasági program módosítását, amennyiben szükséges annak kiegészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően a távhő közszolgáltatás biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó fejlesztési elképzelésekkel, illetve a jogszabályi előírás betartása érdekében a távhő-szolgáltatási csatlakozási díjaknak és azok fizetési feltételeinek önkormányzati rendeletben történő szabályozását.

Bálint-Hankóczy Beatrix jegyzőnek pedig azt javasolta az ÁSZ, hogy vizsgálja felül, hogy a hatályos gazdasági program tartalmaz -e a – jogszabályi előírásnak megfelelően – a távhő közszolgáltatás biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó fejlesztési elképzeléseket, annak hiánya esetén készítse elő annak pótlását, és hajtsa végre a társaság üzletszabályzatához kapcsolódó jegyzői fel adatokat. Ennek keretében küldje meg a társaság üzletszabályzatát a jogszabályi előírásnak megfelelően véleményezésre a fogyasztóvédelmi hatóság részére; ellenőrizze a jogszabályi előírásnak megfelelően a társaság távhőszolgáltató tevékenységét, az üzletszabályzatban foglaltak betartása szempontjából, valamint készítse elő a jogszabályi előírás betartása érdekében a távhőszolgáltatási csatlakozási díjaknak és azok fizetési feltételeinek
önkormányzati rendeletben történő szabályozását. Erre mindannyiuknak 30 napjuk van.
Az ÁSZ vizsgálat anyaga teljes egészében itt  olvasható.

Bálint-Hankóczy Betrix jegyző az ÁSZ vizsgálattal kapcsolatban a következőket írta portálunknak:

„Az önkormányzatok gazdasági társaságai – Az önkormányzatok tulajdonában lévő gazdasági társaságok közfeladat ellátását érintő gazdálkodási tevékenysége szabályszerűségének ellenőrzése tárgyú vizsgálat során az ÁSZ a Makói Városgazdálkodási Nonprofit Kft. (továbbiakban: Nonprofit Kft.) és az önkormányzat távhőszolgáltatás közfeladat ellátását értékelte 2011-2014 időszakban. A vizsgálat eredményeként az Állami Számvevőszék a jelentés-tervezetet megküldte, melyre az önkormányzat is és a Nonprofit Kft. is észrevételt tett.
 

Az önkormányzat által tett észrevétel kapcsán miszerint a polgármesternek szóló 2. számú és a jegyzőnek szóló 1. számú javaslat okafogyottá vált az Állami Számvevőszék 2016. március 18-i levelében azt a tájékoztatást adta, hogy köszönettel vette a 2014-2019. évekre szóló Gazdasági Program 2015. évi elfogadásáról és tartalmáról szóló tájékoztatást, azonban tekintettel arra, hogy az intézkedés az ellenőrzött időszakot (2011-2014. évek) követően történt, a jelentéstervezet módosítása ez alapján nem indokolt.
 

Az Állami Számvevőszék ellenőrzésének köszönhetően derült fény arra, hogy a Nonprofit Kft-nél milyen hiányosságok vannak az előző ügyvezetések időszakából.
A Nonprofit Kft.-nél az Állami Számvevőszék egyik megállapítása kapcsán 2011-2014. évre vonatkozó időszakot érintően a Nemzeti Adó- és Vámhivatal nyomozást indított.
A társaság jelenlegi ügyvezetője már az Állami Számvevőszék ellenőrzését megelőzően a munkaszervezetet átszervezte, gazdasági vezetőt nevezett ki, akinek a feladata, hogy a feltárt hiányosságokat megszüntesse, valamint megelőzze.
Az összességében elmondható, hogy az Állami Számvevőszék javaslatai 2011-2014. évekre vonatkozik, ami az előző városvezetést érinti.”