quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

A romák érzelmi alapon tanulnak

2016. március 18.


A Cigányság Világnapja kapcsán szervezett konferenciát a makói cigány kisebbségi önkormányzat. A Grand Hotel Gloriusban pénteken Hajdú Géza romológus, a kiskundorozsmai Petőfi Sándor Művelődési Ház igazgatója, iskolai tanár tartott előadást a roma gyermekek általános iskolai beilleszkedéséről. A konferenciát Gilingerné Ráday Krisztina, a CKÖ elnöke nyitotta meg és Czirbus Gábor alpolgármester mondott köszöntőt, melyben kitért Honvéd városrészben hamarosan induló fejlesztésekre is.

– Ez a nem egyszerű téma csak úgy érthető meg, ha a körülményeket is figyelembe vesszük, gondolok itt többek között arra, hogy a romák esetében nem a sikerélmény, hanem az életbenmaradás a fontos – fejtette ki a szakember. Hajdú Géza kiemelte:egy roma kisdiák nem tudás-, hanem érzelmi alapon tanul, vagyis ha érzelmileg nem kötődik ahhoz a pedagógushoz, aki oktatni akarja, akkor nem is ér el nála semmilyen eredményt. – Nem azért teljesít, mert ez az elvárás, hanem azért, mert az a tanító néni, akit megkedvelt, erre kérte, ezt kell elsősorban szem előtt tartaniuk azoknak a pedagógusoknak, akiknek az osztályába roma gyerek is jár – folytatta a romológus.

– Az előítélet mind a romákban és mind a nem romákban benne van a másikkal szemben, ezért különösen nehéz kezelni ezt a témát – vélte Hajdú Géza. A romák társadalmi berendezkedése nagy részben a hagyományokra alapul, amiben nem sok szerepet kap az iskola. Az oktatási intézményben ők csak három alapdolgot akarnak megtanulni, írni, olvasni és számolni, s a többi tudást nem értik, miért kell rájuk erőltetni. – Ezt úgy lehetne megoldani, ha mondjuk a magyar történelem, kultúra oktatása mellett a romát is bevennék a tantervbe – fejtette ki Hajdú Géza.

A rendezvényen Mezei József hegedült. – Követem a családi hagyományokat, ugyanis nagyapám prímás volt –  tudtuk meg a makói Juhász Gyula Református Gimnázium és Szakképző Iskola diákjától. A fiú három esztendeje játszik ezen a hangszeren, s elmondása szerint azért szereti, mert nem csupán kiadhatja ennek segítségével minden érzelmét, hanem meg is nyugtatja. József már több alkalommal örvendeztette meg osztálytársait a hegedülésével. – Az iskolában semmilyen hátrányos megkülönböztetés nem ért engem a származom miatt, mind a romák, mind a nem romák között vannak barátaim – tette hozzá Mezei József. Amint leéretségizett, terve szerint konzervatóriumban szeretne továbbtanulni, természetesen hegedű szakon.

Munkatársunktól. K.