A romák érzelmi alapon tanulnak

A Cigányság Világnapja kapcsán szervezett konferenciát a makói cigány kisebbségi önkormányzat. A Grand Hotel Gloriusban pénteken Hajdú Géza romológus, a kiskundorozsmai Petőfi Sándor Művelődési Ház igazgatója, iskolai tanár tartott előadást a roma gyermekek általános iskolai beilleszkedéséről. A konferenciát Gilingerné Ráday Krisztina, a CKÖ elnöke nyitotta meg és Czirbus Gábor alpolgármester mondott köszöntőt, melyben kitért Honvéd városrészben hamarosan induló fejlesztésekre is.
– Ez a nem egyszerű téma csak úgy érthető meg, ha a körülményeket is figyelembe vesszük, gondolok itt többek között arra, hogy a romák esetében nem a sikerélmény, hanem az életbenmaradás a fontos – fejtette ki a szakember. Hajdú Géza kiemelte:egy roma kisdiák nem tudás-, hanem érzelmi alapon tanul, vagyis ha érzelmileg nem kötődik ahhoz a pedagógushoz, aki oktatni akarja, akkor nem is ér el nála semmilyen eredményt. – Nem azért teljesít, mert ez az elvárás, hanem azért, mert az a tanító néni, akit megkedvelt, erre kérte, ezt kell elsősorban szem előtt tartaniuk azoknak a pedagógusoknak, akiknek az osztályába roma gyerek is jár – folytatta a romológus.
– Az előítélet mind a romákban és mind a nem romákban benne van a másikkal szemben, ezért különösen nehéz kezelni ezt a témát – vélte Hajdú Géza. A romák társadalmi berendezkedése nagy részben a hagyományokra alapul, amiben nem sok szerepet kap az iskola. Az oktatási intézményben ők csak három alapdolgot akarnak megtanulni, írni, olvasni és számolni, s a többi tudást nem értik, miért kell rájuk erőltetni. – Ezt úgy lehetne megoldani, ha mondjuk a magyar történelem, kultúra oktatása mellett a romát is bevennék a tantervbe – fejtette ki Hajdú Géza.
A rendezvényen Mezei József hegedült. – Követem a családi hagyományokat, ugyanis nagyapám prímás volt – tudtuk meg a makói Juhász Gyula Református Gimnázium és Szakképző Iskola diákjától. A fiú három esztendeje játszik ezen a hangszeren, s elmondása szerint azért szereti, mert nem csupán kiadhatja ennek segítségével minden érzelmét, hanem meg is nyugtatja. József már több alkalommal örvendeztette meg osztálytársait a hegedülésével. – Az iskolában semmilyen hátrányos megkülönböztetés nem ért engem a származom miatt, mind a romák, mind a nem romák között vannak barátaim – tette hozzá Mezei József. Amint leéretségizett, terve szerint konzervatóriumban szeretne továbbtanulni, természetesen hegedű szakon.
Munkatársunktól. K.