quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 03. 04. kedd
  -  Kázmér
Promenad.hu archívum

Körtánc

2016. március 14.


Előadók: Lőrinc Katalin, Horváth Zsófia, Fitos Dezső, Dimény Levente, Hámor József, Bonifert Katalin, Horváth Eszter, Fehértóy Zsanett, Soós Gyula András, Kolumbán Norbert
Jelmez: Kiss Zsuzsanna
Fény: Lendvai Károly

Koreográfus-rendező: Juhász Zsolt

Körtánc – szép és annyi jelentést magában foglaló kifejezés. Nem véletlenül választotta Arthur Schnitzler osztrák drámaíró 1920-ban írt darabjához egy olyan táncfajta („Reigen”) nevét, amelyben a párok láncszerűen váltakoznak, s ha egymástól elválva ellenkező irányokban haladva cserélnek párokat, a sor végén újra összetalálkoznak…

De nem csupán életünk e misztériumát: a párválasztás, az erotika működésének gyakran önmagunk számára is meglepő kiszámíthatatlanságát ábrázolta művében, hanem azokat a társadalmi helyzeteket is, amelyek közegében ezek létrejönnek. A cselédlány, a katona, a férjes polgárasszony, a költő, a színésznő, és így tovább, mindenki egy másik „kaszt”-ból, akiket az élet mégis, akár csak egy-egy rövid találkozásra, de egymáshoz sodor.

Kornis Mihály magyar író 70 évvel később, „Körmagyar” címen adaptálta a művet, „komoly bohózat” alcímmel ellátva.  Ezzel is finoman hangsúlyozta, hogy szinte mindegy, milyen környezetbe, milyen korba helyezzük el férfi és nő találkozásának és szétválásának pillanatait, mert bár mindig meghatározza ezeket a körülmény, hogy milyen társadalmi réteg tagjai vagyunk és milyen politikai berendezkedésben élünk, találkozásaink mégis egyként vannak kiszolgáltatva egy kontrollálhatatlan erőnek, – jobb tehát, ha ironikusan mosolygunk saját esendőségünkön.

Juhász Zsolt koreográfus, a Duna Művészegyüttes, valamint kísérletező csapata, a Duna Táncműhely vezetője ugyanezt gondolta, amikor belevágott a téma szavak nélküli színpadra állításába. Nem törekedett arra, hogy egy az egyben átvegye akár az osztrák, akár a magyar író karaktereit, hanem olyan táncosokat hívott meg a produkcióba, akik személyiségéből hasonló módon eltérő párosokat tud összeállítani. A szavak nélkül kialakuló láncolat során különböző táncstílusok találkoznak az ezúttal valóban kör alakú színpadon (a MOM Kulturális Központ kupolaterme szabályos kör alaprajzú), a néptánc legkülönb fajtáin kívül a kortárs tánc, a színészi gesztusok és az élő zene nyelvén.

Jómagam számára életbevágó fontosságú találkozást jelentett ez a mű: soha nem dolgoztam még néptánc koreográfussal (klasszikus balett és modern táncszínház képzettségű lévén), és ezen felül is: partnerként a hazai néptánc élet egyik legjelentékenyebb alakjával, Fitos Dezsővel.

Öröm volt részt venni ebben a produkcióban, ahol huszonévestől ötvenesig, a legkülönb karakterű emberek villantak össze a színen, ahol – és ez mindkét írott alapműtől eltér -: körben állva, ülve végignéztük egymás találkozásait is.

Különleges mű(vek), különleges találkozások, különleges élmény…

Írta: Lőrinc Katalin

Fotók: Eifert János

Címkék: