quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

A daltakarták

2016. február 19.


A daltakarták nem Karl May mélyen elhallgatott, Amerika eldugott rezervátumaiban meghúzódó törzs tagjai. Azok a szerzők, alkotók, művészek, akikről kevesebb és ritkább szó esik, ha a zenéről beszélünk. Pedig nélkülük aligha tudnánk elringatni magunk, felrázni magunk vagy éppen káros szenvedélyeinktől való megszabadulásunkban megerősítést kapni.

(A kép forrása: www.arvisura.van.hu)

Azokról – a sokszor háttérben dolgozó – alkotókról van szó, akik elbújva a dalban és a mögött, magukat (de legalább is gondolataikat) viszik vásárra, akiket (el)takar a dal. Sokat változott néhány évtized alatt a befogadói viszonyulás, hiszen ki ne emlékezne erre, ami ugye senki számára nem kérdés, hogy innen eredeztethető. Szóval volt egy időszak, amikor nagy erényként volt elkönyvelhető, hogy egy-egy világslágert pontosan el tudott játszani valaki, csak éppen például magyarul. (Bár itt már tetten érhető a szövegben az önálló szerzőség is.)

Mára már egy fontos szempontként merül(het) fel a szerzői teljesítmény is. Érdekes lehet, hogy saját dalt játszik-e egy zenekar, ha igen, akkor a mögött milyen háttérstáb áll, slágergyár-e vagy ösztönös megnyilatkozás. (Most az előbbit hagyjuk, az is érdekes, de az utóbbi izgalmasabb.) Az ilyen háttérben meghúzódó alkotókra fókuszálunk egy picit. Például az imént citált Zorán mellett a testvére Dusán, azért még ismerhető. Ritkán kerül reflektorfénybe, de mégis ritkán azért igen.

(kép forrás: Dévényi Ádám oldala)

Azonban például Dévényi Ádám nevével már valószínűleg kevéssé találkozott a zenefogyasztó, pedig száz százalék, hogy lassúzott már erre a dalra. Az viszont nem annyira ismeretes, hogy a dal szerzője, de méginkább dalszövegírója Dévényi Ádám, akivel azért előfordul, hogy játssza is saját szerzeményét, csak kicsit másképpen, mint a Bikini.

És ahogyan haladunk a ma időpillanatához, egyre többször szembesülhetünk a songwriter színpadi jelenléttel. Az ilyen teljesítményeket díjazza az Artisjus, amely egy jogvédőiroda, és nem kizárólagosan a zeneszerzők érdekeit képviseli. De azt sem szabad elfelejteni, és érdemes ilyen traktátusok kapcsán mindig le is írni, hogy a dalszövegek a kortárs irodalom szerves részei. Itt elegendő, ha arra teszünk utalást, hogy az Ül és vár című 30Y szerzeményt beemelték (egyes) szöveggyűjteményekbe is, ugyanis remek példa az elégiára.

(A kép forrása: artisjus.hu)

Tehát a könnyűzenében általában az előadóké a főszerep, az Artisjus a szakmai elismeréssel a sikeres produkció mögötti alkotói munkát; így a zeneszerzőket és szövegírókat állítja a középpontba. A junior díj közülük is a legfiatalabb tehetségeket ismeri el. Vagyis a 30 év alatti zeneszerzőket, szövegírókat. De lássuk előbb az Artisjus-díj részleteit:

Az Artisjus-díj célja a kortárs magyar zeneművészeti és irodalmi alkotótevékenység elismerése és ösztönzése, 2001-ben alapította az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület (a korábbi Huszka Jenő-díj és Dankó Pista-díj megszüntetésével egyidejűleg). A díjazottak kiválasztására az egyesület vezetősége által ad hoc kijelölt szakmai zsűrik ajánlása alapján kerül sor. A díjak átadása ünnepélyes átadó ünnepség keretében zajlik, minden év január 1. és április 30. között, könnyűzenei, komolyzenei és irodalmi területen az alábbi kategóriákban adja ki a díjkategóriák tárgyát képező műfajok műveléséhez magas színvonalon hozzájáruló, kiválasztott művészeknek:

  • az év könnyűzeneszerzője,
  • az év könnyűzenei szövegírója,
  • az év magyarnóta-szerzője,
  • az év könnyűzenei produkciója (zenés színházi produkció, hangfelvétel, zenés filmalkotás, rádió vagy televízió műsorszám),
  • szövegírói alkotói életmű díj,
  • könnyűzenei alkotói életmű díj,
  • az év komolyzenei műve(i) (legfeljebb három alkotás),
  • Artisjus irodalmi nagydíj (célja az előző év egy kiemelkedő, különösen értékes alkotásának jutalmazása),
  • ösztöndíjszerű Artisjus irodalmi díjak (öt szerző díjazható, célja, hogy lehetővé tegye és ösztönözze a tehetségüket már vitathatatlanul bizonyított művészek további alkotómunkáját).

(forrás: Wikipédia)

A tavalyi évtől pedig beemelték a Junior Artisjus-díjat is a kategóriák közé. Az idei évben Henri Gonzalez (Fran Palermo), Jónás Vera, Molnár Tamás (Anti Fitness Club), Antonia Vai és Vitáris Iván (Ivan and the Parazol) a jelöltek. A díjakat március 1-jén egy gála keretében adják át, azonban addig is érdemes ismerkedni saját (kortárs) kultúránkkal, és hallgatni sok jó zenét.

 

 

 

G.