Lázár: vége annak a világnak, hogy csak kérünk, de semmit se adunk

A kertvárosi Nyugdíjas Lakóparkban zárult Lázár János kancelláriaminiszter háromnapos hódmezővásárhelyi fórumsorozata.
Forrás: Vásárhely24/Frankó Máté
A hét közepi találkozókhoz hasonlóan pénteken is tucatnyi kérdés, kérés, panasz és észrevétel érkezett a város országgyűlési képviselőjéhez, helyi és országos témákban egyaránt. Ezekből szemezgettünk.
Parkolási gondok az Ady Endre utcán
A fórumon résztvevő Ady Endre utca lakosok közül többen is jelezték, a járási hivatal átköltöztetése óta – a megnövekedett autós forgalom, illetve megváltozott forgalmi rend miatt – szinte lehetetlen parkolóhelyet találni az épület környékén, még az ott élőknek is. Különösen visszás továbbá, hogy a hivatal szomszédságában lakóknak is fizetniük kell a parkolásért.
Forrás: Vásárhely24/Frankó Máté
A kérdést minden oldalról körüljárták a felek, és végül arra jutottak, hogy a régi tévészékház mellett élőknek a közeljövőben egy-egy külön, kulccsal zárható parkolóhelyeket alakítanak itt ki.
Megújulhat a lepukkant Rárósi út
Sok panasz érkezett az egybegyűltektől a leharcolt és elhanyagolt, rossz időben pedig szinte járhatatlan Rárósi útra, sürgetve annak mielőbbi felújítását.
Lázár János ennek kapcsán emlékeztetett a Rárósi eredetileg mezőgazdasági útként funkcionált, így az állapota is ezt tükrözi, ugyanakkor tervbe van véve a részleges felújítása.
Forrás: Vásárhely24/Frankó Máté
A honatya mindehhez hozzátette az út csak 2015-ben került a város tulajdonába, így azt korábban lehetőségük sem lett volna rendbe hozni.
Meglátása szerint az önkormányzat jó gazdája lesz a Rárósinak, de legalábbis hamarabb talál pályázatot egy négy számjegyű út felújításához, mint hogy a korábbi állami fenntartó ilyen célra pénzt költsön.
Körgyűrű épül a város körül
Az útfelújítással kapcsolatban elhangzott még – a 2014-es sikertelen közbeszerzés után – az idén végre elkezdődhetnek a 47-es főút északi elkerülőjének építési munkálatai, sőt, már tervezik a déli elkerülőt is, kiterelve ezzel a városközpontból a Makó felől érkező, majd tovább haladó autósokat is.
Forrás: Vásárhely24/Frankó Máté
A miniszter szavai szerint a végső cél az, hogy valamennyi utat összekapcsolják, ezzel mintegy körgyűrűt vonva a város köré.
Lázár János a kormány hosszú távú terveiről is beszélt: a kabinet, 2020-ra egy négysávos úttal szeretné összekötni a keleti és a délkeleti régiót, nevezetesen Debrecent és Szegedet.
„Vége annak a világnak, hogy csak kérünk, de semmit se adunk”
Két-három téma kapcsán is éles szócsata alakult ki a fórum néhány résztvevője és a miniszter között.
Néhányan például felvetették, miért van az, hogy míg a belváros szépen fejlődik, addig a külső városrészekben egy járdafelújítás is gondot okoz.
Forrás: Vásárhely24/Frankó Máté
Lázár János szerint korántsem ördögtől való dolog, hogy egy település azon részein, ahol közhivatalok, közintézmények működnek az önkormányzat nagyobb szerepet vállal az érintett városrész fejlesztésében, a járdák karbantartása azonban – a törvény szerint – mindenütt a háztulajdonosok, egyszersmind a város polgárainak feladata.
Hozzátette, ez nem azt jelenti, hogy a vásárhelyi vezetés adott esetben ne lenne hajlandó támogatni egy ilyen beruházást, ugyanakkor szerinte joggal várják el, hogy a munkából, az anyagi vállalásokból a végeredmény haszonélvezői is kivegyék a részüket.
Forrás: Vásárhely24/Frankó Máté
Mint mondta, „vége annak a világnak, hogy csak kérünk, de semmit se adunk”; a városvezetés kész támogatni minden fejlesztést, ha a városlakók is hajlandók áldozni érte.
Példaként említette a kishomoki csatornaberuházást, mely bár végül száz százalékos támogatást kapott az Európai Uniótól, eredetileg a helyi telektulajdonosok komoly anyagi ráfordításával valósult volna meg.
„Az állami cégvezetők tíz- és százmilliárdok felett őrködnek, amit meg kell fizetni”
Parázs vitát hozott egy, az állami cégvezetők fizetését firtató kérdés is. A hallgatóság egyik tagja azt szerette volna megtudni, miért van az, hogy míg például a MÁV-vezérek havi fixét milliókkal emelik, addig egy pályamunkás csak alig pár százalékos bérfejlesztésre számíthat 2016-ban.
A kancelláriaminiszter szerint az állami cégek igazgatói nem ritkán több tíz-, vagy százmilliárdos közvagyon felett őrködnek, ami hatalmas felelősséggel jár, és amit meg kell fizetni.
Forrás: Vásárhely24/Frankó Máté
Mindemellett úgy látja, ha az állami szektor jó szakembereket akar a soraiban tudni, nem adhat nekik a piaci béreknél kevesebbet, különben nem lenne mi ott tartsa őket.
Hozzátette, az előző kormányok idejéből megmaradt rossz beidegződés, egyszersmind tévhit miszerint az állami cégek egytől egyig pénznyelők lennének. Mint mondta, a MÁV nem veszteséges, a Magyar Posta vagy épp az állami bankok pedig nyereséget termelnek.
A KDNP egyedül is bejutna a parlamentbe
Furcsa mód a Kereszténydemokrata Néppártról, a KDNP politikai jelentőségéről is érkezett kérdés a miniszterhez.
Lázár János a válaszában kijelentette, nincs kétsége afelől, hogy a kisebbik kormánypárt a Fidesz közvetlen támogatása nélkül is bejutna a parlamentbe.
Forrás: Vásárhely24/Frankó Máté
Mint mondta, Magyarországon mintegy egymillió keresztény ember él, egyúttal komoly hagyományai vannak kereszténydemokrata politikának, gondolkodásmódnak, amit komoly hiba figyelmen kívül hagyni.
Hozzátette, nem szabad alábecsülni azokat az embereket sem, akik a vallási meggyőződésük alapján alakítják ki az értékrendjüket és teszik le a voksukat az egyik, vagy másik párt mellett.