Szeged felől jön Makóra a tram-train

MH információ
Minderről Botka László, a megyeszékhely polgármestere beszélt a múlt héten, amikor a város legnagyobb adózóinak mutatta be a Szeged idei költségvetését.
A Szeged két oldalát összekötő átkelőt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a Magyar Államvasutak Zrt. és az önkormányzat közösen építi – három forrásból. A 36 milliárd forintos beruházásból 18,5 milliárd az uniós támogatás, 7,5 milliárd a MÁV-forrás, és 10 milliárd forint a hazai finanszírozás.
A szegedi nagyállomásra tervezik az intermodális csomópontot. Itt együtt lesz a vonat-, a busz- és az elővárosivasút-, azaz a tram-train állomás. A szegedi nagyállomásról induló vágányt egy önálló, független vasúti hídon vezetik fel az Állomás utca felett az új Tisza-hídra. Újszegeden az új Tisza-hídtól a meglévő vasútvonalig új vasúti pályát építenek, az Újszeged és Makó közötti vasútvonalat pedig korszerűsítik.
Makón már korábban is születtek tervek a traim-train nyomvonalára. Mint arról már beszámoltunk, az makói képviselő-testület tavaly márciusban tárgyalt is a tervekről. A tervező Trenecon Cowi Kft. a Szegedi utcai villamospálya kialakításában, a városi megállók kijelölésében, a Csanád vezér téri végállomás elhelyezésében, illetve abban kérte ki a helyi képviselők döntését, hogy a szerelvény város belterületén dízellel, villamos felső-vezetékkel vagy a járművön tárolható energiával (akkumulátor és lendkerék használatával) közlekedjék. A cég egyébként a villamos felső-vezeték kiépítését javasolja ésszerű megoldásként.
Ide fektetnék a síneket. A város két pályát szeretne.
A testület akkor azt kérte a cégtől, hogy a tervezés során a Kölcsey utcánál, a városközpontban, illetve a Csanád vezér téren jelöljenek ki megállót, a buszpályaudvar mellé tervezzék a végállomást, a Szegedi utcán két nyomvonalú villamospálya fusson, illetve a tram-train a városban akkumulátoros-lendkerekes meghajtással működjék, hogy elkerülhető legyen a dízelfüst kibocsátása, illetve a villamos felső-vezeték kiépítése.
A makói nyomvonal terveiről itt lehet mindent elolvasni.