quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Aki négy kerékre ültette Amerikát

2016. február 03.


A makói József Attila Múzeumban szervezett szerdai konferenciát követően megkoszorúzták Galamb József mellszobrát a város közponjában lévő sétányon. – Galamb Józsefet a híres makaiak sorában az elsők között említhetjük, mivel ő világhírnévre tett szert a munkásságával – nyilatkozta Halmágyi Pál nyugalmazott múzeumigazgató. Munkatársaival közösen ugyanis ő alkotta meg azt az autót, mely a világon legelőször vált a legnépszerűbb gépjárművé, 15 millió példánya talált gazdára. A Ford T-modell lett az első népautó.

– Mi is nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a kiváló mérnök Makón látta meg napvilágot – folytatta a volt múzeumigazgató. A város több pontján is őrzik emlékét: szülőháza, valamint iskolái falán van egy-egy tábla, emellett Szegeden és Budapesten is találhatunk Galamb József tiszteletére utaló jeleket.

Makón két öreg Ford T-modellt is őriznek. Egyet a József Attila Múzeumban, egy pedig a Maros-parti Veterán Autós Motoros Közhasznú Sportegyesület birtokában van. – Ezt a modellt 1908-ban még egyedi darabonként kezdték el gyártani, utána már a futószalagról gördültek le a kocsik – vette át a szót Szilágyi László, az egyesület elnöke. Több újítás is köthető az autónál Galamb Józsefhez, így például az úgynevezett bolygóműves váltó, valamint a szétszerelhető hengerfej.

A múzeumban látható T-modell 1919-es gyártású és teljesen fel lett újítva. Ez a jármű, illetve az egyesület tulajdonában lévő is tavaly kapott oldtimer rendszámot és muzeális minősítést. – A mi kocsink két évvel fiatalabb, egyelőre keressük a méltó helyét, még a város főtere is szóba került, hogy ott helyezzük el – folytatta Szilágyi László. Az utóbbi jármű karosszériájához nem nyúltak, csak a többi részét tették rendbe. – Érdekesség, hogy ez a kocsi 1929-től egy magyar származású amerikai család tulajdona volt, s amikor a családfő megöregedett, árulni kezdte a járművet, mikor kiderült, hogy makóiak is érdeklődnek iránta, azonnal igent mondott, mert tisztában volt vele, hogy abba városba fog kerülni, ahol a főkonstruktőre született – mondta végül Szilágyi László.

Munkatársunktól. K.